autoteket
  SØG
fredag  26/4-2024  uge 17
Alfa Romeo
Aston Martin
Audi
Bentley
BMW
Bugatti
Cadillac
Chevrolet
Chevrolet-US
Chrysler
Citroën
Daihatsu
Dodge
Ferrari
FIAT
Ford
Honda
Hummer
Hyundai
Jaguar
Jeep
KIA
LADA
Lamborghini
Lancia
Land Rover
Lexus
Lotus
Maserati
Mazda
Mercedes
MG
Mini
Mitsubishi
Nissan
Opel
Peugeot
Porsche
Renault
Rolls-Royce
Rover
SEAT
Skoda
smart
SsangYong
Subaru
Suzuki
SAAB
Toyota
Volkswagen
Volvo
pressemeddelelser
Publiceret 21/1-2011 09:40 Til udskrift | Send pressemeddelelse

Vitesse Racing:

Godkendt Dubai-debut

Kennie Fryd­kjær Jensen (Hille­rød) fik en abso­lut god­kendt 24-timers race-debut på Dubai Auto­drome i den for­gangne week­end.

Ken­nie’s team, Sally Racing kom til Dubai som forsva­rende klasse-vind­ere i deres Re­nault Clio og sammen med sine medkø­rere, Martin Sally, Andre­as Schrø­der, Chris­tian Dalu­iso og Peter Obel, var målet natur­ligvis at gen­tage succe­sen fra sidste år.

Det lykke­des dog ikke!

Løbet igennem blev teamet ramt af en række uheld, hvor blandt andet flere påkørsler i løbets første timer, betød hele to knækkede forhjulsophæng.
Efter blot seks timers løb havde bilen været i pitten i næsten to timer og med en placering på en 10’ende plads var enhver chance for en klasse-sejr løbet ud i ørkensandet.

Men, både kørere og mekanikerteamet bag dem nægtede at give op – kunne de ikke vinde, kunne de i det mindste gøre en god figur, gennemføre løbet og kæmpe til sidste omgang på at forbedre placeringen.

Og, til trods for yderligere en række uheld der betød ekstra tid i pitten, lykkedes det at gennemføre samtlige 24 timer og bringe raceren frem til en slutplacereing som nummer seks i klassen – og nummer 49 generelt.

Umiddelbart lyder det måske ikke imponerende, men resultatet skal ses i lyset af, at der var 90 biler til start samt at Clio’en med en startplacering som nummer 71, hørte til blandt de absolut mindst motor-stærke deltagere.
I fronten af feltet sås mere eksotiske racere som Mercedes SLR, BMW Z4 V10, Ferrari, Lamborghini, Audi R8 og en skov af Porscher...

650 gearskift uden kobling
Med fire stints og samlet omkring syv timer i raceren, var Kennie Frydkjær den af teamets kørere, der tilbagelagde flest omgange under løbet.

Det mest udfordrene stint – såvel fysisk som psykisk – var de sidste 40 omgange af løbet, frem til målflaget. Som kører vil man gerne gøre hele teamet ære og sikre at bilen nu gennemfører – samtidig med at både kører og Clio er ved at nå grænsen for deres formåen!
Som en ekstra ’lille udfordring’ måtte Kennie gennemføre samtlige cirka 650 gearskift uden tekniske hjælpemidler, da både kobling og ’gear-cutter’ (- der kortvarrigt frakobler benzintilførslen ved gearskift) stod af i de sidste timer af løbet!
Dette slider ekstraordinært meget på såvel højre arm og gearkasse, men begge dele holdt helt frem til mål, og en stolt og bevæget Kennie kunne lørdag klokken 14.00 passere det ternede flag efter 24 timers intens race efter en fantastisk team-indsats.

Fra nat til dag
Ud over at køre bilen til mål, fik Kennie også fornøjelsen af at køre ’konge-stintet’ – enhver racerkørers drøm; stintet mellem nat og dag – mellem klokken 6 og 8 om morgnen.
Kennie takkede for det ærefulde hverv ved at køre løbets suverænt hurtigste stint – han satte sin hurtigste omgangstid på 2.27.826 minutter og kørte der ud over omkring ti 2.28-omgange i løbet af de 35 omgange stintet varede.

”Det har været en helt fantastisk oplevelse at deltage i dette løb sammen med Sally Racing” – sagde en træt men tilfreds Kennie Frydkjær umiddelbart efter løbet. ”Alle i teamet har været tændt og motiveret hele løbet igennem – også på tidspunkter, hvor det hele så noget sort ud. Samtidig har der været en fantastisk opbakning hernede fra venner,  familie og sponsorer – ja, selv fra herboende danskere!
Får jeg muligheden, er jeg på igen næste gang der skal køres 24-timers løb!”

Tak til alle i Sally Racing for en målrettet og professionel indsats – og ikke mindst tak til Kim Løwert / AppStract for sponsoratet, der gjorde deltagelse muligt!

Vitesse Racing
Telefon 20 96 55 82, info@vitesse-racing.dk

Revideret 21/1-2011 09:49 Fra nyhedsbrev Nr. 3/2011
Publiceret 27/4-2010 07:45 Til udskrift | Send pressemeddelelse

Vitesse Racing:

Hård Clio-debut for Kennie Frydkjær Jensen.

Kennie Frydkjær Jensen, Hillerød, fik en benhård velkomst i Renault DTC Light Cup, da han efter mere end et års pause fra motorsporten,  i den forgangne week end debuterede i Sally Racing’s blå og orange Renault Clio-racer.

De sidste brikker til årets sæson faldt på plads få dage inden sæsonstart, så inden sit comeback til til dansk motorsport, havde Kennie hverken haft mulighed for at teste Clio’en eller at hilse på sit nye team, så lørdagens frie træning var første gang prøvede kræfter med bilen – og første gang i sin karriere, at han agerede absolut bundprop med et gap på små 2 sekunder til til hurtigste mand..!

Denne tendens fortsatte desværre i eftermiddagens tidtagning, hvor Kennie igen var sidste mand – nu med 2½ sekund op til hurtigste deltager; Jacob Kristensen (’Bette K’).

For at skabe lidt mere spænding i klassen – for publikum! – bliver der i år byttet om på startrækkefølgen i første heat, så selvom det absolut ikke var en del af strategien (- selvom det ellers ville lyde bedre...) skulle Kennie starte forrest i sit debut-heat.
Normalt er pole-position naturligvis det ideelle stad at starte – bare ikke når man ved, at der kommer en sværm af Clio’er bag fra, der alle er hurtigere...

Og, selvom Kennie lave en perfekt start (rullestart) varede glæden kun kort, da et lille puf i første sving for enden af langsiden, bragte Kennie og hans racer med fronten mod kørselsretningen – med efterfølgende uundgåelig kollision med Ronni Nielsen til følge.

Begge kørere kunne dog fortsætte, men for Kennies vedkommende dog kun i yderligere 1½ omgang, hvorefter højre forhjul brækkede af og Kennie i høj fart fortsatte ud i ’sandkassen’ – tæt forbi nogle fotografer og uden mulighed for hverken at bremse eller styre...!

Stor, stor ros og tak til Sally Racings makanikere, der straks gik i gang med at gøre bilen klar til andet heat – og efter små to timer var der skiftet støddæmper og ophæng, bilen var sporet og der var monteret nyt body-work, nye sponsormærker - samt adskillige meter gaffa-tape...

Startplaceringen til heat 2 afgøres af det samlede resultatet at tidtagning og heat 1, så ikke overraskende, skulle Kennie starte bagest – denne gang til ’stående start’.

Igen fik Kennie en god start og det stod hurtigt klart, at han nu var begyndt at vænne sig til bilen – og måske også havde ’noget’ han gerne ville vise! – for omgangstiderne var markant bedre og han havde ikke længere problemer med at følge med de øvrige – og var samtidig en smule hurtigere end både Ronni Nielsen og Christian Siepmann, der lå umiddelbart foran ham.

Desværre havde Kennie og Ronni endnu en gang nærkontakt – denne gang da de ’byttede lak’ under et overhalingsforsøg på 6 omgang - hvilket af dommerne blev taksteret til en strafbane til Kennie, så han igen var tilbage, hvor han havde befundet sig hele week enden – bagest...!!!

- Jeg kan jo ikke sige at jeg ikke ramte ham, men jeg syntes nu at han ’smækkede døren’ lige hårdt nok, sagde en frustreret Kennie Frydkjær Jensen efter karrierens første strafbane. - Jeg kan jo ikke bare gå i opløsning og forsvinde op i den blå luft, når jeg først er kommet inden om ham. Det er jo racerløb!

Alt i alt blev debuten i en af de hårdeste klasser i DK en week end, der bare skal glemmes så hurtigt som muligt – så snart regningerne for alle skaderne er betalt...!!!

Dog, var der et lille lyspunkt: Kennies omgangstider i andet heat matchede Roland Poulsens – der sluttede som tre’er i løbet... Så, næste gang skulle det gerne gå lidt bedre...!!!

Endnu en gang stor tak til Team Sally Racing’s crew – for deres indsats week enden over og for både deres tekniske og menneskelige kompetencer...

Også en stor tak til Kennies sponsorer – Autoforum Hillerød ApS, AppStract Webløsninger, Redaktionsbüro Theisen, Bad Boy Mowers, Dansk Udstillingsdesign A/S m. fl. – der har gjort et comeback til dansk motorsport muligt...!!!

Vitesse Racing
Telefon 20 96 55 82, info@vitesse-racing.dk

Revideret 27/4-2010 07:57 Fra nyhedsbrev Nr. 6/2010
Publiceret 23/10-2008 08:07 Til udskrift | Send pressemeddelelse

Vitesse Racing:

Sæsonen lakker mod enden

Foto: Natascha TheisenEn yderst spæn­den­de sæson lak­ker mod en­den, når Grand Prix-ba­nen Ho­cken­heim Ring i den kommende week­end traditionen tro læg­ger asfalt til finalerne i de meste betydende motorsportsklasser i Tysk­land – DTM, Formel 3, Formel ADAC Master, SEAT SuperCup, VW Polo Cup m. fl.

For det unge nordsjællandske racer-talent, Kennie Frydkjær Jensen, betyder det samtidig afslutningen på karrierens hidtil mest lærerige sæson:
”Det har været en super spændende debut-sæson i international motorsport, og jeg føler jeg har lært en masse, hver gang vi har kørt løb,” siger Kennie og fortsætter: ”Det er et benhårdt felt, der er i Polo Cup’en – nogle af Europas hurtigste talenter indenfor standard-biler – så, hvis du vil være med helt fremme, skal der gi’s gas,” siger han med henvisning til de gæste-kørere, der har været gennem sæsonen – og som alle er blevet hægtet af, også selvom de har haft flere års erfaring med sig.

”Det kan godt være, at en VW Polo i nogens øjne ikke er en ’rigtig’ racerbil – men der er forskel på at køre stærkt i den, som man gør i Danmark og så hive de absolut sidste 1/100 ud af den, som det kræves, hvis du vil være med fremme i Tyskland.”

Som det er traditionen i tysk banesport, både starter og slutter sæsonen på Hockenheim – så finalen bliver dermed sæsonens andet besøg på banen.

”Jeg kom noget hovedkulds i gang med sæsonen i år, men fik alli­ge­vel kørt en 13’ende plads hjem i første løb. Men, den placering håber jeg da, at jeg kan forbedre i den kommende weekend,” slutter nord­sjællænderen, der i øvrigt håber at kunne fortsætte i Polo Cup’en til næste år.

Der er træning og tidtagning på lørdag og selve løbet køres søndag morgen kl. 08.00.

Vitesse Racing
Telefon 20 96 55 82, info@vitesse-racing.dk

Revideret 23/10-2008 08:11 Fra nyhedsbrev Nr. 43/2008
Publiceret 23/9-2008 08:01 Til udskrift | Send pressemeddelelse

Vitesse Racing:

”Vand Polo"

Vandpolo, synkronsvømning, vandpantomime.  Næ, racerløb i særdeles fugtige omgivelser.  Det blev en særdeles våd om­gang, da Sach­sen­ring i den forgangne weekend lagde asfalt og drænrør til niende og næstsidste afdeling af ADAC Volkswa­gen Polo Cup.

ADAC VW Polo Cup afvikles normalt som support-klasse til Deut­sche Tou­renwagen Meisters (DTM), men mens de kørte under varmere him­melstrøg i spanske Barcelona, blev Polo Cup’en denne gang afvik­let i østtyske Sachsen som support-klasse til andre eksotiske klasser, som eksempelvis ADAC GT Masters for GT3-biler (Porsche, Ferrari, Lambo, AM m.fl.) samt  ADAC HAIGO Classic, der er en serie for Lada’er, Skoda 105 Coupé’er, Trabi’er, Zastava’er og andre auto­motive lækkerier af østeuropæisk oprin­delse.

”Det er en herlig bane der har det hele – den går op og ned som Brands Hatch og Ring Djursland, men er meget længere, og så har den både de små snævre sving og de lange hurtige, som vi firehjuls-drifter gennem. Herligt,” - udtalte den nordsjællandske Polo Cup-kører, Kennie Frydkjær Jensen efter fredagens frie træning på den kuperede bane, der gav ham en placering som 12. hurtigst i det 28 mand og 1 pige store felt.

Sæsonen igennem har Kennie stille og roligt arbejdet sig opad i ADAC Polo Cup’en og er tæt ved at bide sig fast i top-10, der hele tiden har været målet for i år.
Således også i lørdagens tidtagning, hvor Kennie kørte årets bedste qualifier og præcis kvalificerede sig til en startplacering som nummer 10. Af de ni kørere, der lå foran Kennie, har de syv været på podiet i denne sæson, så det er klart ’de rigtige’ legekammerater han er begyndt at lege med.

Som så ofte før i denne sæson var der lovet kraftig regn op til søn­dagens løb, men denne gang var der ingen tvivl: Der var dømt ’WET RACE’ – very wet, endda!

Til trods for de vanskelige vejrforhold blev det et forholdsvist begi­ven­hedsløst race.
Løbsledelsen havde dikteret rullende start (Le Mans-start) i stedet for den sædvanlige stående start for at minimere risikoen for et mega-crash i første sving.
Alle kom da også godt af sted. Kennie mistede nogle pladser på de første omgange, vandt nogle af dem tilbage og sluttede årets van(d)skeligste løb på en tilfredsstillende 12. plads - hvor han i øvrigt kørte løbets 5. hurtigste omgang undervejs…

Resultatet ændrede ikke ved Kennie’s placering som nr. 14 i det samlede mesterskab.
Sidste afdeling – årets finaleløb – afvikles på samme bane som åbningsløbet, legendariske Hockenheim, i slutningen af oktober.

Vitesse Racing
Telefon 20 96 55 82, info@vitesse-racing.dk

Revideret 23/9-2008 08:13 Fra nyhedsbrev Nr. 39/2008
Publiceret 2/9-2008 08:25 Til udskrift | Send pressemeddelelse

Vitesse Racing:

Flot Brands Hatch-debut til Kennie Frydkjær Jensen

Kennie Frydkjær Jensen i bunden af Paddock Hill Bend på Brands Hatch – helt ude ved kanten, hvor han skal være..! (Foto: Natascha Theisen)”Den bane er bare for vild! Det er simpelthen noget af det mest græn­se­over­skri­den­de, jeg nogensinde har prøvet,” lød det spontant fra den 20-årrige nord­sjæl­land­ske racerkører, Kennie Fryd­kjær Jen­sen, efter at han lørdag formiddag kørte hurtigste tid i den frie træ­ning i ADAC Volks­wagen Polo Cup på den legendariske og meget kuperede engelske racer­bane Brands Hatch.

Mens den frie træning forløb perfekt, blev resten af weekenden no­get mere kaotisk.
Kvalifikationen lørdag eftermiddag blev en rodet affære, præget at mange afkørsler. To gange blev kvalifikationen "redflagged"  (stop­pet) og hele fem gange blev der kørt under gult flag, så det var umu­ligt for Kennie at finde rytmen til nogle hurtige omgange.
Forhol­dene var naturligvis de samme for alle kørerne – bortset fra at ikke alle kørerne har samme kørestil.
”Nogen sætter deres hurtigste tid efter få omgange og begynder derefter at køre langsommere. Jeg har det lige omvendt – jeg sætter altid min hurtigste tid på sidste eller næstsidste omgang, så det er vigtigt at jeg får mulighed for at finde en rytme. Og, hver gang jeg var ved at finde den, var der gult eller rødt flag.” udtaler Kennie, der trods de kaotiske forhold kørte sæsonens bedste kvalifikation og sluttede som nummer 12 – blot 3/10 sekund efter ’pole-sitter’ og den senere løbsvinder, polakken Maciej Steinhof.

Kennie Frydkjær Jensen måtte kæmpe hårdt for at fastholde sin placering (Foto: Natscha Theisen)På Brands Hatch går det lidt opad bakke for de første 3 - 4 start­ræk­ker mens det går lidt nedad for dem, der starter læn­gere bagude. ”Jeg fik en super start – nok den bedste i år,” sagde Kennie efter lø­bet. ”Da de røde lamper sluk­kede, skød jeg frem og jeg tror var 10’er efter første sving – en placering, der var stor efterspørgsel efter. Men, efter 10 – 12 om­gange med close race, fik jeg lagt lidt luft ned til dem bag mig.”

Da den indiske gæstekører, Ashwin Sundar, samtidig kørte den an­den dansker, Thor Qualmann af, kunne Kennie forholdsvis roligt køre sæsonens bedste placering hjem – og passere det ternede flag som nummer 8.

I det samlede mesterskab er Kennie fortsat nummer 14, men har dog fået lagt afstand til placeringerne under ham og kommet tættere på placeringerne over ham. Det kræver dog topplaceringer i sæso­nens to sidste løb, hvis målet om at slutte i top-10 skal nås – men det er stadig indenfor rækkevidde.

Vitesse Racing
Telefon 20 96 55 82, info@vitesse-racing.dk

Revideret 2/9-2008 08:37 Fra nyhedsbrev Nr. 36/2008
Publiceret 27/8-2008 00:29 Til udskrift | Send pressemeddelelse

Vitesse Racing:

ADAC VW Polo Cup og Kennie Frydkjær Jensen på legendariske Brands Hatch

­I ADAC Volkswagen Polo Cup, der også betegnes Volkswagen Tou­ren­wa­gen Schule, gør man ikke kun meget ud af lære de unge mo­torsports-ta­len­ter, hvor­dan de skal gebærde sig som racer­kørere på og udenfor en racerba­ne – man gør også meget for at give dem et bredt kendskab til for­skellige racer­ba­ner.

Ud over at følge DTM rundt på de tyske racerbaner hen over sæso­nen, følger hele ’Polo Cup-cirkusset’ også med til en enkelt bane uden­for Tyskland.

Tidli­gere år er Polo Cup’en blevet kørt på Zandvoort i Holland, Mugel­lo i Italien, Catalunya i Spanien - og i den kommende weekend er det den legen­dariske Brands Hatch, der ligger en times kørsel sydøst for London, som feltet skal stifte bekendtskab med.

Med sine blot 1.929 meter - mindre end f.eks. Jyl­landsringen - er Brands Hatch’ Indy Circuit sæsonens korteste bane, og Polo Cup-kø­rerne skal hele 26 gange rundt, før de passerer det ternede flag.

”Som med alle de andre baner vi har kørt på i år, kender jeg kun Brands Hatch fra min PC,” siger Kennie Frydkjær Jensen ”- og så fra historiebøgerne, naturligvis! Det bliver stort at køre race på en af de mest historiske baner i verdenen,” fortsætter den unge nordsjællæn­der, der ikke lader sig skræmme af den korte bane: ”Banen er ny for os alle og sidst jeg kørte på en kort bane – Jyllandsringen – gik det da helt OK,” slutter han med henvisning til hans deltagelse i Grand Prix Danmark for to uger siden.

Der køres ½ times fri træning lørdag formiddag og ½ times kvalifika­tion lørdag eftermiddag – selve løbet køres søndag kl. 15.00 (UK tid).

Løbet kan ses på DSF / Deutsche Sports Fernsehen søndag den 31. kl. 18.00 eller på Premiere Sportportal mandag den 1. septem­ber kl. 18.40.

Vitesse Racing
Telefon 20 96 55 82, info@vitesse-racing.dk

Revideret 27/8-2008 08:44 Fra nyhedsbrev Nr. 35/2008
Publiceret 14/8-2008 08:00 Til udskrift | Send pressemeddelelse

Vitesse Racing:

Kennie Frydkjær Jensen gæsteop­træder på dansk asfalt

Selvom den 20-årige nordsjællæn­der, Ken­nie Fryd­kjær Jensen i år har valgt at slå sine folder syd for den danske grænse i ADAC Volks­­wa­gen Polo Cup, bliver der alligevel mu­lighed for at opleve ham på dansk asfalt i år.

Når Jyllands Ringen i den kommende weekend lægger asfalt til årets største, danske motorsportsbegivenhed, Bosch Grand Prix Danmark, deltager Kennie som gæstekører i den danske udgave af Volks­wa­gen Polo Cup, som han debu­terede i sidste år.

”Grand Prix Danmark er altid noget specielt. Det er ikke mange år siden, at jeg stod på den anden side af hegnet som ivrig tilskuer, så jeg glæder mig selvføl­gelig til at deltage og igen køre sammen med – og mod! – nogle af de Polo Cup-kørere, som jeg kender fra sidste år,” udtaler Kennie, der har et lidt specielt forhold til Jyllands Ringen:

”Sidst jeg kørte på Ringen, sluttede det med hjulene opad efter en rulletur i en åben Peugeot – og en overnatning på Silkeborg Syge­hus! Så, der er lige et enkelt sving, jeg skal forbi og ’hilse på’ – så vi kan blive gode venner igen,” siger han med et skævt smil.

Om sine chancer i selve løbet siger Kennie: ”Udsigten fra podiet til publikum-langsiden er fantastisk, så jeg vil gøre alt for at komme på podiet – men det vil de andre nok også!
Til forskel fra sidste år, får jeg 20 kg erfaringsballast i bilen, og jeg kan se at kørere som Dennis Elgaard, Christoffer Østerby og Thomas Faraas (N) har kørt stærkt i år, så det skal nok blive spændende og tæt.”

Polo Cup afvikles med træning og tidtagning lørdag og løb over 12 om­gange på søndag kl. 12.00 og i lighed med sidste år, stiller Kennie med startnummer 47 i en hvid Polo.

Vitesse Racing
Telefon 20 96 55 82, info@vitesse-racing.dk

Fra nyhedsbrev Nr. 33/2008
Publiceret 30/7-2008 08:59 Til udskrift | Send pressemeddelelse

Vitesse Racing:

Surt show

Efter løbet, der blev afviklet i høj sol og ca. 30 grader, gennemgår en meget frustreret og meget varm kører løbet sammen med sin far og manager, Kurt Rene Jensen... (Foto: Marianne Johansson / Vitesse Racing)Den 20 årige nord­sjæl­lænder, Kennie Frydkjær Jensen fik ikke de bed­ste min­der med hjem fra sit debut-løb på legen­dariske Nürburg­ring, der i den for­gangne week­end lagde asfalt til sy­vende afde­ling af ADAC Volks­­wagen Polo Cup.

Som debutant i den tyske Polo Cup er stort set alle løb ''debutløb," hvor en stor del af den ret begrænsede ''bane-tid," bruges til at få banen og dens kørestil ind i kroppen.

Således også denne gang, hvor Kennie blot var nr. 20 efter lørda­gens frie træ­ning.

I modsætning Norisring der lagde asfalt til det seneste Polo Cup-løb,  skal Nürburgring angribes mere ''smooth,'' hvilket lige skal læres. En anden årsag skyldtes et defekt ABS-aggregat, som til tider blokerede forhjulene, hvilket naturligvis gav dårlige tider.

Kørestilen blev tilpasset og defekten udbedret, og det gav en 16. plads, men så begyndte det at regne meget voldsomt, og Nürburg­ring blev omdannet til hvad der mest mindede om et badeland.

Søndag måtte Kennie en tur i græsset med det ene hjulpar og et spin var uundgåeligt. Og inden bilen atter var på banen, var kon­kurrenterne forsvundet og Kennie måtte indkasserer en skuf­fende 20. plads.

”That’s Racing. Det er en del af gamet, det ved jeg jo godt,” udtaler Kennie efter løbet. "Og der findes ingen tyske gloser, der kan beskri­ve den frustration man føler, når det sker,” slutter racerkøreren, der om små tre uger gæste­optræder i den danske udgave af Volkswagen Polo Cup ved Grand Prix Danmark på Jyllands Ringen.

Vitesse Racing
Telefon 20 96 55 82, info@vitesse-racing.dk

Revideret 30/7-2008 09:16 Fra nyhedsbrev Nr. 31/2008
Publiceret 25/7-2008 08:31 Til udskrift | Send pressemeddelelse

Vitesse Racing:

Første møde med legendariske Nürburgring

Nürburgring - den historiske og sagn­om­spundne racer­bane belig­gen­de i de smuk­ke Eifel-bjerge tæt ved Tysklands grænser mellem Bel­gien og Luxem­burg - tager imod, når årets syvende afdeling af ADAC Volkswagen Polo Cup afvik­les i den kommende weekend.

Mange forbinder sikkert Nürburg­ring med den mere end 20 km lange, legen­dariske Nordschleife som gennem årene har lagt asfalt til nogle af historiens største motor­sportsbegivenheder, men i den kommen­de week end, er det kun Grand Prix-banen på 3,6 km, der benyttes. Heldigvis, for med en løbsstrækning på ca. 50 km ville Polo Cup’en være afviklet efter blot 2½ omgang.

Efter en absolut tilfredsstillende 11. plads på den snævre og kræ­vende bybane Norisring for godt en måned siden, ser Kennie Fryd­kjær Jensen frem til mødet med Nürburgring, som han hidtil kun har kørt virtuelt på – på sin X-box.

”Løbet på Norisring var et godt og lærerigt løb, hvor jeg fik lidt mere ag­gres­sivitet ind i min kørestil” siger Kennie om det seneste løb. ”Jeg har hele tiden vidst, at de tyske race-Polo’er skal køres noget hår­dere end de danske, og nu føler jeg at jeg er ved at finde teknikken – så nu må vi se, om det rækker til at komme i top-10 på Nürburg­ring, der er mit mål for løbet,” slutter den unge nordsjællænder, der i øvrigt har brugt løbs-pausen både til at runde de 20 år og blive ud­nævnt til souschef i Hillerøds største Netto-forretning.

Om Kennie overhovedet får brug for den aggressive kørestil, må de næste dage vise. Vejrudsigten for området omkring Nürburgring veks­­ler mellem regn og meget regn, og der er dermed udsigt til sæ­sonens første wet-race. Og, her skal man absolut ikke køre aggres­sivt men stille, roligt og forsigtigt – så hurtigt som overhovedet muligt.

ADAC Volkswagen Polo Cup-løbet kan ses på DSF søndag kl. 21.30 – 23.00 (highlights) eller på Premiere Sportportal, mandag kl. 17.15 – 17.50 (hele løbet) – eller naturligvis live lidt syd for Bonn, søndag kl. 10.00.

Vitesse Racing
Telefon 20 96 55 82, info@vitesse-racing.dk

Revideret 25/7-2008 08:37 Fra nyhedsbrev Nr. 30/2008
Publiceret 1/7-2008 09:40 Til udskrift | Send pressemeddelelse

Vitesse Racing:

Årets hidtil bedste løb af Kennie Frydkjær Jensen

Der var et strejf af hi­sto­riens vingesus, da Nürn­­berg i den for­gangne week end lagde asfalt til sjette afdeling af ADAC Volkswagen Polo Cup. Den 2,3 km. lange, interimistiske bybane er etab­leret i og omkring det zeppeliner-stadion, der blev etab­leret af Adolf Hitler i årene inden anden ver­denskrig. En stor del af den per­manente publikums-tribune er den oprindelige hovedtribune omkring stadion.

Selve banen er etableret på de almindelige offentlige veje omkring stadion, der kun er nødtørftigt vedligeholdt, hvilket dels gør banen betydeligt mere ujævn end en traditionel racerbane, der helst skal være plan som et strygebræt og dels har begrænsede afkørsels­mu­lig­heder, da der står autoværn hele vejen rundt om banen... Der er altså ''kontant afregning'' hvis køreren laver en kørerfejl eller kom­mer i for tæt infight med en eller flere andre kørere - samtidig med, at den ujævne asfalt stiller ekstra store krav til kørerens koncentration og ikke mindst fysik.

Modsat hvad alle havde frygtet, skete der kun ganske få på- og af­kørsler under selve løbet, der blev afviklet søndag morgen. Kennie havde lidt tæt kontakt med et par konkurrenter i første sving men vandt et par pladser og kunne efter 22 omgange forholdsvis udra­matisk køre en flot og tilfredsstillende 11. plads hjem - nu med om­gangstider der nu kun var nogle få tiende-dele fra hurtigste mand.
11-pladsen er ganske vist ikke Kennies bedste placering i år men det er den bedste placering han har opnået uden at ’få hjælp’ af kon­kurrenternes afkørsler og samtidig det løb, hvor omgangstiderne har ligget tættest på top-kørerne.
Placeringen betød et hop på tre pladser i det samlede mesterskab, hvor Kennie nu er på en 13. plads. 

Næste løb køres om 4 uger på en af Tysklands mest traditionsrige racerbaner, Nürburgring, og efter weekendens flotte resultat, ser Kennie ekstra meget frem til sit første møde med ''Ringen''.

Hvis du vil vide mere om Kennie og hans deltagelse i ADAC Volkswa­gen Polo Cup, kan du se mere på hans hjemmeside: www.vitesse-racing.dk.

Vitesse Racing
Telefon 20 96 55 82, info@vitesse-racing.dk

Revideret 1/7-2008 10:18 Fra nyhedsbrev Nr. 27/2008
Publiceret 26/6-2008 08:04 Til udskrift | Send pressemeddelelse

Vitesse Racing:

ADAC VW Polo Cup

Kennie Frydkjær Jensen får debut på by-bane.

Efter seks lange ugers racer-tørke, er der endelig igen blevet plads i løbs­kalenderen til endnu en afdeling af ADAC Volks­wagen Polo Cup.

Det sker, når Nürnberg i det sydøstlige Tyskland, i den kommende weekend om­danner godt 2300 meter offentlig asfalt til den interimis­tiske racerbane, Norisring.
Dermed kan den nord­sjællandske racer­kører Kennie Frydkjær Jensen se frem til sit første møde med en by-bane – og de udfordringer der er forbundet med at køre close-race på en bane uden egentlige af­kørselsmuligheder…

Som det kendes fra andre by-baner (f.eks. banen i Monaco), er der kontant afregning ved blot den mindste kørerfejl – det er enten asfalt eller autoværn.
Og med tanke på hvordan en afdeling af Volkswagen Polo Cup – med en giftig kombination af super close-race og unge, håbefulde (læs: uerfarne!) talenter - kan udvikle sig på en traditionel racer­bane, får ABT’s mekanikere og pladesmede med sikkerhed rigeligt at se til efter weekenden

”Nu har jeg sommeren over ’kørt’ på banen en hel del gange virtuelt på min X-Box – så det bliver spændende at komme ud på den rigtige asfalt. Jeg er ikke så nervøs for min egen indstilling, men jeg kan godt frygte at nogle af mine med- og modkørere ikke har helt samme respekt for banen og os andre – så det gælder sgu om at holde sig orienteret om, hvor de andre er på banen – både foran og bagved…” udtaler Kennie, der ud over at køre X-Box har brugt sommerpausen til at istandsætte den lejlighed, som han netop er flyttet ind i sam­men med sin kæreste Michella.

Der er 30 minutters fri træning lørdag morgen og 30 minutters tidtag­ning lørdag eftermiddag, mens selve løbet køres som åbningsløb søndag morgen kl. 9.00 over 22 omgange - ca. 50 kilometer.

Løbet kan ses i sin helhed på Premier Sportportal søndag kl. 17.00 eller i highlights på DSF / Deutsche Sports Fernsehen søndag kl. 18.00 – eller naturligvis live på banen, der ligger blot 850 km. fra København.

Vitesse Racing
Telefon 20 96 55 82, info@vitesse-racing.dk

Revideret 26/6-2008 08:06 Fra nyhedsbrev Nr. 26/2008
Publiceret 23/5-2008 15:57 Til udskrift | Send pressemeddelelse

Vitesse Racing:

Hidtil bedste resultat for Kennie Frydkjær Jensen

Close race som det kun kan opleves et helt løb igennem i ADAC Volkswagen Polo Cup…! (Foto: Natascha Theisen)Den nord­sjæl­land­ske racerkører, Kennie Fryd­kjær Jensen, opnå­ede en niende­plads ved femte afdeling af ADAC Volkswa­gen Polo Cup, der blev afviklet på Euro­speedway Lausitz ved Dresden (D) i den for­gangne weekend.

Under optakten til løbet så det ellers ud til, at det heller ikke denne gang ville lykkes at få indfriet den sportslige målsætning – at slutte i top-10.
I Volkswagen Polo Cup er det som bekendt yderst beskedent, hvad man må foretage sig af tekniske ændringer. Men alt, hvad der var muligt, blev forsøgt i løbet af week end’en – uden at det på noget tidspunkt kunne ses på tiderne: Under såvel fredagens frie træning, som de to tidtagninger og løbet om lør­dagen, var Kennie konstant placeret som nr. 18 – godt 1½ sekund lang­sommere end hurtigste kører…! Og, er der noget der er frustrerende, så er det når de juste­ringer men laver, overhovedet ingen indflydelse har… Hvad gør man så…? Hvad er så rigtigt – og hvad er forkert…?

Men, der var dog en enkelt ting, der endnu var uprøvet – at følge vedholdende ’pit-rumours’ og sætte krængningsstabilisatoren i ’hård’ - stik modsat af, hvad der gav succes i DK sidste år…

Om det var det, der virkede – eller om det var fordi Kennie’s styretøj blev slået skævt under starten..! – vides ikke med sikkerhed. Men resultater var, at Kennie under søndagens løb var mindre end et sekund fra hurtigste mand i feltet og kunne passere det ternede flag på en tilfredsstillende niendeplads – efter en lang, tæt og fair fight med tyskeren Nils Mierschke (#23).

Efter week end’ens resultater, er Kennie på en samlet 16. plads i mesterskabet, men kun med ganske få points forskel til de nærmeste konkurrenter – opad listen…

Næste løb afvikles i slutningen af juni på Norisring ved Nürnberg.

Vitesse Racing
Telefon 20 96 55 82, info@vitesse-racing.dk

Revideret 23/5-2008 15:58 Fra nyhedsbrev Nr. 21/2008
Publiceret 21/4-2008 08:16 Til udskrift | Send pressemeddelelse

Vitesse Racing:

Svær weekend på Oschersleben.

Racerkøreren Kennie Fryd­kjær Jensen må efter week­end’en 2. og 3. afdeling af ADAC Volks­wagen Polo Cup erkende, at der er et stykke vej fra at være ’front-runner’ i den danske udgave af Polo Cup’en til også at være det i den tyske.

Efter at være kastet lidt hovedkulds ud i serien med få dages forbe­redelse inden åbningsløbet på Sydtyske Hockenheim Ring i sidste week end, var det i denne week end banen i Oschersleben i det tidligere Østtyskland der lagde koldt vejr og asfalt til de to næste afdelinger.
I øvrigt den samme bane, hvor de øvrige ADAC Polo Cup-kørere holdt deres officielle testdage for få uger siden – testdage, som det sikkert ikke ville have skadet, hvis Kennie havde kunnet deltage i dem!

Under fredagens frie træning var Kennie ’blot’ 1,2 sekunder efter hurtigste mand, Sydafrikaneren Shane Williams – men så er man altså helt nede som nr. 19 i Tyskland.

De to tidtagninger (- en til lørdagens løb, en til søndagens) lørdag morgen forløb ikke meget anderledes. I første tidtagning sluttede Kennie som 16’er mens den anden tidtagning, der blev kørt på de dæk, der var udset til også at blive brugt til første løb, blev præget af flere spin og ’flat-spottede’ dæk – og endte med en tid som 18’er.

I lørdagens løb havde Kennie svært ved at finde farten i starten af løbet og faldt yderligere nogle pladser tilbage inden han fandt rytmen og fik kørt sig op på en samlet 15. plads.

I søndagens løb var der væsentlig mere fart i starten af løbet og Kennie havde i en periode god kontakt til den forreste del af feltet – som den bageste af de forreste. Desværre mistede han kontakten til asfalten i den svære ’Tripple Links’ og et spin hen over græsset satte ham flere pladser tilbage og han måtte de sidste fem omgang kæm­pe for at fastholde sin 17. plads.

”Det var jo netop for at lære at køre race, at jeg ville til Tyskland for at køre – og selvom resultaterne absolut ikke er tilfredsstillende, føler jeg, jeg har lært mere i denne week end, end en dansk Polo Cup-sæson ville kunne give mig” udtalte Kennie efter løbet. ”Nu går der fire uger inden de to næste afdelinger skal køres på EuroSpeed­way Lausitz (syd for Berlin), så nu har jeg lidt tiltrængt tid til at for­berede mig mentalt til løbet” slutter den nordsjællandske teenager.

Efter de tre første afdelinger, eller godt 1/3 af sæsonen ligger Kennie samlet nr. 17 i mesterskabet med 32 point – dog stadig med en top-10, der er målet for sæsonen inden for rækkevidde.

Vitesse Racing
Telefon 20 96 55 82, info@vitesse-racing.dk

Revideret 21/4-2008 08:19 Fra nyhedsbrev Nr. 17/2008
Publiceret 6/4-2008 19:17 Til udskrift | Send pressemeddelelse

Vitesse Racing:

Ny attraktiv hoved­spon­sor­aftale...

Det er efter­hånden ingen hem­­melighed, at det har væ­ret vanskeligt at få de økono­miske ender til at nå sam­men, efter at vi sent i forlø­bet måtte se en ho­ved­spon­sor gå konkurs og efterføl­gende har op­le­vet en generel ''træghed'' blandt nye sponsoremner.

Men, nu ser det endelig ud til, at sæsonen er sikret, efter at Vitesse Racing med virkning fra den 1. april 2008, har indgået en hoved­sponsoraftale med firmaet Katja K Lingeri.

"Selvom vores primære mål­gruppe naturligvis er piger i alderen 18 - 50 år, finder jeg det absolut relevant at benytte motorsporten som vores primære makedsføringmedie," udtaler direktør Katja Kean og fortsætter, "det er alligevel oftest mænd, vi ser i vores forretnin­ger, når de skal finde en ''sidste øjebliks''-gave til deres partner!"

"Og så har netop Peugeot Spider-raceren jo flere steder nogle ret kvindelige former," slutter Katja Kean med henvisning til racerens styrtbøjler og instru­mentpanel. Sidstnævnte vil i øvrigt blive dekore­ret med forskellige designs fra den store Katja K Lingeri-kollektion ligesom begge Globel Racing / Drive4Fun''s biler vil blive lakeret i farver, der får Kim Lunds DTC SEAT til at virke ano­nym!

Ved åbningsløbet på Jyllands Ringen den 3.-4. maj vil en række mo­deller i øvrigt vise et bredt udvalg af kollektionen ligesom Katja Kean selv vil være tilstede og signere sin seneste bog - Fra Lagen til Lin­geri. En bog der varmt kan anbefales, hvis man da ikke allerede har set filmen.

Vitesse Racing
Telefon 20 96 55 82, info@vitesse-racing.dk

Revideret 7/4-2008 09:15 Fra nyhedsbrev Nr. 15/2008
Publiceret 14/1-2008 06:59 Til udskrift | Send pressemeddelelse

Vitesse Racing:

Sæson-forberedelser

I en mær­ke-klasse som ADAC VW Polo Cup er alle bilerne iden­tiske og de ene­ste ju­ste­rin­ger, der må foretages er dæk­trykket og hård­he­den af forreste kræng­nings­stabilisator.

Som udgangspunkt kan man altså ikke hente ''et let forspring'' i ma­te­ri­el­let, som man kan i klasser, hvor der køres med blandede mær­ker - hvor man naturligvis ligeledes hurtigt kan miste placerin­ger, på grund af mate­ri­el­let.

Altså, må man som kører sikre, at man er såvel fysisk som psykisk top-trim­met, hvis man vil være med helt fremme når det ternede flag passeres.

Netop derfor begyndte Kennie Frydkjær Jensen i slutningen af sidste år et intensivt, både fysisk og psykisk træningsprogram.

Den ''psykiske optimering'' har vi - i lighed med sidste sæson - lagt i hænderne på en af Danmarks dygtigste coaches, erhverspsykologen Michael Madsen Sjö, der med sine værktøjer er med til at give Kennie det mentale forspring der gør, at han er 100 % fokuseret og bedst når det gælder. Og, det lykkedes jo meget godt i 2007.

Der ud over har vi indgået et samarbejde med Ken Nielsen der genn­em mange år har specialiseret sig i at udvikle fysiske trænings- og ernærings-planer til netop racerkørere. Ken har gennem flere år blandt andet fungeret som personlig træner for SEAT Super Cup-kø­reren Christoffer Nygaard, der er bredt respek­teret for sin super-gode fysik.
Siden november er Kennie ugentligt blevet heglet igennem hos Ken - og selvom Kennie generelt har et højt fysisk niveau, stod det hurtigt klart at der var visse muskel-grupper, der godt kunne tåle lidt ekstra fokus - modsat hvad nogle - roere? - måske tror, så er det faktisk ekstremt fysisk krævende at køre motor­løb - hvis man altså ønsker at vinde.

Inden sæsonstart intensiveres træningsniveauet naturligvis og for at sikre en optimal grundform, har Kennie i den forgangne uge været med netop Chri­stoffer Nygaard samt Martin Marill (tidligere årets DIF / DASU Rally-talent og med store planer for 2008) på La Santa Sport, hvor hoved-programmet har været cykling (on- and off-road), svømning og løb mens de har ''slappet af'' med et par timers styrke­træning, fodbold eller squash om aftenen.

Øvelsen for de tre racerkørere går herefter på, at finde motivationen til et bygge videre på grundformen - selvom vejret er noget mere trist her i DK end det er på Lanzarote.

For Kennie's vedkommende ligger der dog en ekstra motivationsfak­tor i, at Volkswagen Motorsport i starten af marts afholder Fittnes Camp i Sydtyskland for alle Polo Cup-kørene. Og, der er ingen tvivl om, at de kørere, der performer bedst dér, vil have et mentalt for­spring når kørene for alvor mødes - til race...

Vitesse Racing
Telefon 20 96 55 82, info@vitesse-racing.dk

Revideret 14/1-2008 07:37 Fra nyhedsbrev Nr. 3/2008
Publiceret 22/12-2007 09:07 Til udskrift | Send pressemeddelelse

Vitesse Racing:

ADAC VW Polo Cup-kalender 2008

Den netop of­fentliggjorte 2008-kalender for ADAC Volks­wagen Polo Cup in­de­holder et par so­lide ændrin­ger i forhold til tidligere år.

ADAC Volkswagen Polo Cup har gen­nem alle årene fungeret som support-klasse til Deutsche Tou­renwagen Meistershaft [DTM] og har som følge deraf, naturlig­vis været afviklet på de samme baner og i de samme week ender som DTM.

Men DTM er blevet mere og mere europæisk og antallet af løbsweek-ender på ikke-tyske baner er øget gennem årene så der i 2008 skal køres i alt 11 afde­linger - hvoraf de fem afvikles på baner uden­for Tyskland.

I Polo Cup har man fastholdt 10 afdelinger fordelt på 8 løbsweeken­der. der blev afviklet på seks tyske og to ''ikke-tyske'' baner - i 2007 på Catalunya (Esp) og Zandvoort (NL) - men for den kommen­de sæ­son har man ændret på kon­cep­tet.

ADAC VW Polo Cup skal fortsat afvikles med 10 afdelinger over 8 løbs-week ender men som noget helt nyt følger klassen ikke med DTM til Catalunya i week enden 20. - 21. september, men skal i ste­det køre på Sachsenring sam­men med ADAC GT Masters i samme weekend.

Klassen kommer dermed kun til at køre på en enkelt ''ikke tysk'' bane i 2008 - nemlig den mest klassiske af alle klassiske, engelske baner, Brands Hatch.

Dermed kommer den samlede 2008-kalender til at forme sig sådan:

  • 25. - 26. marts: Oschersleben - Pre-season test
  • 12. - 13. april: Hockenheim - Åbningsløb
  • 19. - 20. april: Oschersleben - Dobbelt afdeling
  • 17. - 18. maj: EuroSpeedway Lausitz - Dobbelt afdeling
  • 28. - 29. juni: Norisring
  • 26. - 27. juli: Nürburgring
  • 30. - 31. august: Brands Hatch c",)
  • 20. - 21. september: Sachsenring - ADAC GT Masters
  • 25. - 26. oktober: Hockenheim - Finale

Alle kørerne fra ADAC Volkswagen Polo Cup skyder dog sæsonen igang alle­rede den 7. marts, hvor arrangørerne afholder en tredages ''Fitness Camp'' i Berchtesgaden i Syd-tyskland ved grænsen til Østrig.

Tre dage med løb, cykling og masser af fysisk træning under kyndig ledelse af erfarne fysioterapeuter og fitness-trænere skal sikre, at alle kørere er fit når sæsonen starter på Hockenheim.

Vitesse Racing
Telefon 20 96 55 82, info@vitesse-racing.dk

Revideret 22/12-2007 09:10 Fra nyhedsbrev Nr. 51/2007
Publiceret 18/12-2007 08:02 Til udskrift | Send pressemeddelelse

Vitesse Racing:

Årets absolut sidste race...

Motorsportsåret 2007 bliver be­hørigt afsluttet, når Vitesse Racing deltager i BremerJagten der af­hol­des på årets næstsidste dag, søn­dag den 30. december.

BremerJagten er en slags uofficiel, dansk udgave af RaceofCham­pions, hvor ''alt, der har kørt stærkt i 2007'' møder hinanden på tværs af klasser, i et kæmpe­mæssigt gokart-arrangement.

Løbet afholdes i RaceHall ved Århus, der med sine 1050 mtr. er Euro­pas største indendørs gokart-bane og har op imod 200 deltagere i tre forskellige klasser: Junior (55 kg), Senior (70 kg) og XXL (100 kg).

En hurtig gennemgang af deltagerlisten viser, at der med garanti vil blive tæt, tæt kamp om såvel den individuelle sejr som team-mester­skabet:

I Junior-klassen finder man blandt andre:

  • Kevin Magnussen - søn af Jan Magnussen og allerede sikret en international fremtid indenfor sporten - trods sine blot 14 år! Vinder af BremerJagten 2006 og NM i karting 2007.
  • Nicolai Møller Madsen - Dansk Kartingmester i 2007 i juniorklassen KF3.
  • Michelle Gattig - vinder af DM-revanchen i KF3 og altid lynhurtig.
  • Og så naturligvis Oliver Kristensen - søn af Tom Kristensen og efter sigende lige så talentfuld.

I Seniorklassen springer især følgende navne i øjnene:

  • Michael K. Christensen - der i en alder af blot 17 år kan skrive såvel dansk- som tysk-, europæisk- og verdensmester indenfor karting på sit CV. Her netop modtaget et Formel BMW-scholarship på € 75.000 og betragtes som et af de største danske talenter nogensinde.
  • Nicolai Bøllingtoft - International fabrikskører med adskillige karting-mesterskaber på samvittigheden.
  • Christian Markussen - Dansk mester 2007 i Formel Ford.
  • Christian Bakkerud - Succesfuld GP2-kører (GP2 = Formel 3000).
  • Allan Simonsen - nr. 3 i dette års Le Mans i GT2-klassen i Porsche 996 og Australsk GT2-Mester i Ferrari.
  • Robert Schlünssen - Hurtig tysker, der flere gange i år har blandet sig i den danske DTC-top.
  • Sebastian Salinas - Ja, tidligere Vitesse Kart Racing-kører, nok DK's hurtigste og mest erfarne indendørs-kører.
  • Samt naturligvis Ronnie Bremer - ex-Champ Car-kører (Champ Car = US Formel 1) og ham, alle gerne vil køre fra.

- for blot at nævne nogle ganske, ganske få af top-navnene på listen.

Sammen med teamet Drive4Fun som Kennie kørte langdistance-løb (DEC) med tidligere i år, stiller Vitesse Racing med et team, der til lejligheden er døbt ''Vitesse4Fun.''

For lige at lære banen at kende, var Vitesse4Fun et smut forbi Rac­eHall i søndags og i god afstand fra begivenhederne, kunne ''Den Gamle'' se Christoffer, Kennie og Tommy kæmpe en tæt kamp om­gang for omgang - Kennie sluttede med dagens hurtigste tid.

Hvordan det kommer til at forløbe til selve løbet er svært at gisne om - det eneste der er helt sikkert er, at der er lagt op til masser af spæn­dende og underholdende race...

Du kan se den samlede deltagerliste her og se mere om RaceHall her

Skal du alligevel ikke arrangere nytårsaftensfest i år, bør du lægge vejen forbi RaceHall den 30. - det bli''r med garanti underholdende. 

Vitesse Racing
Telefon 20 96 55 82, info@vitesse-racing.dk

Revideret 18/12-2007 08:06 Fra nyhedsbrev Nr. 51/2007
Publiceret 8/10-2007 07:53 Til udskrift | Send pressemeddelelse

Vitesse Racing:

Et flot punktum

Kennie Fryd­kjær Jensen og hans to med­kørere, den super-ruti­ne­re­de Michael Schrö­ter og debu­tanten Carsten Brandt satte et flot punk­tum ved finalen i Danish Endu­rance Champi­on­ship, der blev afviklet lørdag på Padborg Park.

Efter løbet på Ring Djursland stod det klart, at deres aldrene Honda Civic CRX ikke var klassens hurtigste bil og selvom stabilitet og hold­barhed er ''lisså'' vigtige ingredienser i langdistanceløb som hurtig­hed, skulle løbet forme sig yderst positivt, hvis de tre kørere skulle ende på podiet...

Det gjorde det...!

Med 1½ time tilbage af løbet, begyndte Michael et sandt raid på en top-place­ring og som omgangtiderne udviklede sig, så det længe ud til, at han ville kunne køre bilen frem til en anden-plads - indtil der manglede godt ½ time af løbet....

Michael kom ind i en fase af løbet, der var præget af afkørsler og uheld - og medfølgende gult flags-zoner...
Og, desværre overså han et af dem og fik efterfølgende en stop ''n'' go-straf på 2 minutter for at overhale - og pludselig var 2. pladsen vekslet til en 3. plads...

Men med godt 20 minutter igen fik den ellers suveræne, førende bil problemer med motoren og til trods for, at de forsøgte at humpe bilen igennem uden olie på motoren, måtte de til sidst udgå af løbet - og Michael kunne indhente deres forspring med ganske få omgan­ge tilbage af løbet og sikre en sikker 2. plads til Honda'en med start #101 - og årets tredie podi-placering for Kennie...

En stor tak til Drive4Fun's engagerede mekanikere og øvrige team-medlemmer for deres super-motiverede og motiverende indsats ved de to DEC-løb, som Kennie har deltaget i...

Med godt 60 omgange, fik Kennie kørt, hvad der svarer til 5 Polo Cup-løb og han bør derfor være klædt godt på til Finale-løbet i Polo Cup, der afvikles på Jyllands Ringen næste weekend.

Læs mere på www.vitesse-racing.dk

Vitesse Racing
Telefon 20 96 55 82, info@vitesse-racing.dk

Fra nyhedsbrev Nr. 41/2007
Publiceret 18/9-2007 07:51 Til udskrift | Send pressemeddelelse

Vitesse Racing:

Polo Cup 08: "Sehr geehrte Herrn Frydkjaer Jensen...

Det kræver god fysik at deltage i VW Polo Cup i Tyskland - så Kennie gik i skarp træning allerede på vej hjem fra Oschersleben...! Sie haben die Chance 2008 im ADAC Volkswa­gen Polo Cup zu star­ten..."

ADAC og Volkswagen Motor­sport, der står bag den tyske udgave af VW Polo Cup har på baggrund af de to testdage på Oschers­le­ben i sidste uge, udpe­get de 15 nye kørere, der får chancen for at deltage i cup­pen i 2008.

Blandt de mere end 40 deltagere i testen var som bekendt også Ken­­nie Frydkjær Jensen - der gennemførte testen til UG og dermed er blevet udtaget og inviteret til at deltage i den tyske udgave af VW Polo Cuppen til næste år.

Inden midten af november, skal der gives tilbagemelding til ADAC, om han ønsker at gøre brug af invitationen - svaret vil naturligvis være et klart ''JA!'' - hvis der er udsigt til den nødvendige opbakning fra sponsorer.

"Efter de sidste fire - fem løb er gået op i ''hat-og-briller'' af for­skel­lige årsager, er det sgu rart igen at få lidt opmuntring," siger Ken­nie og møder dermed op til den kommende weekends Padborg Prix med tanken fuld af tiltrængt selvtillid.

Vitesse Racing
Telefon 20 96 55 82, info@vitesse-racing.dk

Revideret 18/9-2007 07:57 Fra nyhedsbrev Nr. 38/2007
Publiceret 17/9-2007 08:19 Til udskrift | Send pressemeddelelse

Vitesse Racing:

Surt show

Som en fisk i vandet..!Grand Prix Dan­mark, der sidste weekend blev afvik­let på Jyl­lands Rin­­gen, blev end­nu en frustrerende weekend for Kennie Frydkjær Jensen og ikke det ven­de­punkt, der var håbet på.

Allerede lørdag mor­gen under den frie træning stod det klart, at Ken­nie og hans genopbyggede, hvide VW Polo mang­lede fart i forhold til konkurrenterne – helt præcis 2 sekunder i forhold til Jørgen Vester­gaard fra Esbjerg, der var hurtigste mand og som Kennie plejer at køre næsten lige op med.

At noget var galt, var tydeligt for de fleste og organisationen bag VW Polo Cup tilbød derfor – med de øvrige køreres skriftlige accept – at Kennie til tidtag­ningen kunne skifte til ’hans’ blå racer, som også blev stillet til rådighed ved Augustløbet, efter at han var rullet rundt med hans egen.

Det hjalp lidt – men kun lidt. Kennie var stadig blot ottende-hurtigst selvom afstanden til Vestergaard var blevet reduceret til 1,5 se-kund.

Selvom Kennie fastholdt, at der var ’noget galt’ med den hvide racer, mente DTC-organisationen at forskellen var så beskeden, at det nok nærmere var køreren og ikke bilen, der var noget galt med – hvorfor han - igen med de øvrige køreres skriftlige accept - skiftede tilbage til den hvide racer til selve løbet. Forvirret…? Det blev Kennie også.

At der virkelig var noget galt med bilen, blev desværre endnu tyde­ligere under løbet, hvor Kennie fik sværere og sværere ved bare at følge med feltets langsomste kørere, og han måtte da også se sig overhalet flere gange – og passerede til slut det ternede flag på en 11. plads, sæsonens hidtil dårligste placering…

Mandag blev hans racer sammen med en referencebil testet på rullefelt, hvor den godt nok ydede det, den skulle – men ikke kølede optimalt.

Og, fra Juni-løbet ved vi jo, hvad der sker når turbo-motoren får det for varmt – den går i et nødprogram, der frakobler turboen.

Så, det der ellers tegnede til at blive en super debut-sæson, er efter­hånden ved at udvikle sig til en mareridts-sæson, som nu bare skal ’overstås’.

Kennie er fortsat på en spinkel 4. plads i mesterskabet og vil natur­lig­vis gøre alt for at forsvare den – og forhåbentlig afslutte sæsonen lige så flot som han startede den, om ikke andet, så for at vise, at sejren i Åbningsløbet ikke blot var et ’lucky punch’.

Test på Oschersleben
Efter Grand Prix’et blev der kørt direkte til Oschersleben lidt syd-øst for Hannover, hvor Kennie havde fået mulighed for at deltage i Volks­wagen Mortorsport’s officielle udtagelsestest til den tyske udgave af VW Polo Cup i 2008.
Lidt over 40 talent- og håbefulde kørere fra Tyskland, Østrig, Sveri­ge, Øst-europa og sågar fra Peru skulle over de to dage, testen va­rede, overbevise de kritiske instruktører fra hhv. ADAC - løbsarran­gør og VW Motorsport, at de skal være blandt de blot 15 nye kørere, der får lov at deltage til næste år.
Og, instruktørerne fik alle muligheder for at vurdere de unge køreres evner under alle forhold, da førstedagen var præget af ’dauerregen’ og andendagen af sol.

Kennie gjorde sit absolut bedste – satte ikke ét hjul forkert hverken i regn- eller tørvejret.

Om indsatsen så rækker til udtagelse vil vise sig i løbet af den kom­mende uge, hvor samtlige deltagere modtager en e-mail fra ADAC med besked, om man er blandt ’the chosen few’ eller blot bliver øn­sket held og lykke fremover…

Ud over, at Kennie naturligvis med spænding ser frem til svaret, ser han også frem til sjette afdeling af den danske VW Polo Cup, der afvikles den kommende week end ved Padborg Super Prix på Padborg Park.

Vitesse Racing
Telefon 20 96 55 82, info@vitesse-racing.dk

Revideret 17/9-2007 08:35 Fra nyhedsbrev Nr. 38/2007
Publiceret 24/8-2007 09:36 Til udskrift | Send pressemeddelelse

Vitesse Racing:

En hård og udmarvende lørdag…

På billedet ses Kennie på Bad Boy’s topmodel - en 36 HK’s CAT Diesel plæneklipper, flankeret af direktør Klaus Magtengaard (th) og salgschef Claus Petersen. I baggrunden en monster-stor, oppustelig Bad Boy-bulldog på 10 meter i højden. En hård og udmar­ven­de lør­dag ven­ter Ken­nie Fryd­kjær Jen­sen, når kupe­rede og udfor­drende Ring Djursland på lørdag den 25. august, lægger asfalt til hans debut i Danish Endurance Cham­pi­onship. DEC er en forholdsvis ny, men yderst populær løbsserie i Dan­mark, hvor der køres fire langdistanceløb á fire timer i tre for­skellige klasser - < 1600 ccm, 1600 – 2000 ccm og  > 2000 ccm.

Kennie skal dele Drive4Fun’s Honda Civic CRX sammen med ex-DTC-køreren, Michael Schröter i den lille klasse – en bil han kender fra hans pre-season tests på Sturup Raceway, Padborg Park og Jyllands Ringen. Selvom Honda’en efterhånden har nogle sæsoner bag sig, er den stadig fuldt konkur­ren­cedygtig – blandt andet vandt den klasen sidste år, med blandt andre Michael’s bror, Tommy bag rattet.

Da DEC-løbet på lørdag er tredje afdeling i år, har Kennie og Michael naturligvis ingen mesterskabs-chancer, men for Kennie’s vedkom­men­de er målet da også alene at bruge det som træning for at få nogle flere race-kilometer ind i kroppen – men når han nu sidder i en konkurrencedygtig bil og skal dele den med en af Danmarks mest erfarne og hurtige kørere, er målet naturligvis en klassesejr. Ud over, at Kennie ved dette ene løb sammenlagt for kørt, hvad er godt og vel svarer til en hel sæson i VW Polo Cup, får han med sikkerhed lært noget, han faktisk endnu ikke har prøvet i Polo Cup’en: Han vil blive overhalet – masser af gange.

Med samlet 30 – 35 biler til start, hvoraf ca. 25 dem er notorisk hurtigere, da de kører i større klasser, kræver det 100 % fokus fra kørerens side – både at skulle holde fuld koncentration om ’sit eget’ racerløb og samtidig være opmærksom på, at der konstant vil være betydeligt hurtigere biler bag ham.

I den direkte kamp om en klasse-sejr, skal Michael og Kennie køre mod VW Lupo GTI, Citroen AX, Saxo og C2, Toyota Corolla GTI m. fl.
Klasse 2 er domineret af Renault Clio II og III mens der i den store klasse køres i Porsche 996 GT3, BMW M3, Volvo S40 og S60 m.fl. – samlet set et broget felt, med garanti for spændende race i samtlige fire timer – i alle tre klasser…

Der er træning og tidtagning lørdag formiddag mens selve løbet starter klokken 12.00 og altså varer i fire timer.

Hvis teknikken, taktikken og ikke mindst fysikken holder, er det planen at Kennie skal bruge en stor del af den 1½ time lange træning / tidtagning til at lære den teknisk og ''hår-på-brystet'' krævende bane at kende og at Michael efterfølgende skal sætte tiden.
Under selve løbet er det planen, at Kennie tager det første lange stint (ca. 1½ time), at Michael tager det midterste stint hvorefter Kennie igen kommer i bilen og kører den frem til det ternede flag... Men, det er jo race og alt kan ske, så taktikken vil blive justeret, hvis der bliver behov for det!

Til Kennie’s deltagelse i DEC, har Vitesse Racing i øvrigt netop ind­gået aftale om et hovedsponsorat med firmaet Farm Mek fra Fre­densborg. Farm Mek er importør af Bad Boy Mowers der er verdens kraftigste plæneklippere. I hjemlandet, USA, er Bad Boy i øvrigt sponsor for den kendte Nas­car-kører Mark Martin – så det er ikke uvant for firmaet at benytte motorsports-sponsorering i deres markedsføring.

Vitesse Racing
Telefon 20 96 55 82, info@vitesse-racing.dk

Revideret 24/8-2007 09:39 Fra nyhedsbrev Nr. 34/2007
kode
Husk
LOG IND
Glemt koden?
Ny bruger?

PRESSEMEDDELELSER:

oversigtseneste

nyhedsbrev
TILMELD
FRAMELD

 

KATEGORIER
Additiver
au2parts
Auktioner
Aut. værksted
Autodiagnose
Autoimport
Autolakering
AutoPartner
Autoradioer
Autoservice
Autotransport
Autotransportør
Bilanalyser
Bilklubber
Biludlejning
Biludstillinger
Bilvask
Bilvaskeanlæg
Bilvurderinger
Bosch Car Service
Brugtbilvurderinger
Chassiser
Designcenter
Dæk
EDB-løsninger
Elbiler
El-bilproducent
Elektriske dele
Eneforhandler
Faglitteratur
Foreninger
Forhandlere
Forhandlerkæde
Forhandling
Fælge
GPS/Navigation
Hjælpematerialer
Højttalere
Import
Importører
Industriel bearbejdning
Industrikomponenter
Institutioner
IT-løsninger
Kassevogne
Kemiske produkter
Klargørings­center
Konsulentvirksomhed
Kølere
LAKexperten
Lakreparation
Leasing
Logistik
Logoplates
Marinekomponenter
Marketing
Minibusser
Ministerier
Motorrenovering
Motorrens
Motorsport
Multimedie systemer
Musikanlæg
Navigation
Nøgleringe
Online-løsninger
Organisationer
Pressemeddelelser
Pris
Prisberegning
Prisforhandling
P-skiver
Reklameartikler
Reservedele
Restaurationsbranchen
Rådgivning
Servicepartner
Servicerens
Skadecenter
SMS Service
Software
Specialopbygninger
Styling
Tilbehør
Tilsætningsstof
Transport
Tuning
Udstillinger
Undervognsbehandling
Varmeanlæg
Vask
Vejhjælp
Vitesse-racing
Værksted
Værktøj
Web-løsninger


annonce


annonce

 

39402 online Copyright © 2002-2024 autoteket • info@autoteket.dk annoncør-info