pressemeddelelser
Robert Bosch A/S - Autodivision:
Airbagstyreenhed AB plus fra Bosch
|
Kompakt og billig Airbagstyreenhed AB plus fra Bosch.
Lavere samlede omkostninger og mindre pladsbehov – det er de unikke fordele ved den nye airbagstyreenhed AB plus fra Bosch. Ingeniørerne har integreret to sensorer fra det elektroniske stabilitetsprogram ESP® i airbagstyreenhedens eksisterende hus.
- Integrering af ESP®-inertialsensorer i airbagstyreenheden
- Accelerations- og drejeratesensorer kan integreres for alle akser
- Lavere systemomkostninger og mindre pladsbehov
Inertialsensorerne, dvs. sensorelementerne for måling af drejerate og tværacceleration, var tidligere placeret i et separat hus, der nu ikke længere er nødvendigt. Derudover kan ekstra accelerationssensorer og drejeratesensorer integreres til måling af bilens bevægelse om alle akser. ”AB plus giver vores kunder forbedringer på to centrale punkter – den giver ledig installationsplads og holder systemomkostningerne nede, ” siger Dr. Werner Struth fra ledelsen af Bosch Chassis Systems Control. Bosch AB plus gik for nylig i serieproduktion for første gang hos en japansk bilproducent.
Både det elektroniske stabilitetsprogram ESP® og tilbageholdssystemet kræver særligt nøjagtige data om bilens faktiske bevægelse. De nødvendige sensorer har indtil nu været placeret så tæt som muligt ved bilens tyngdepunkt. Sammenføringen af de to sensorblokke sparer omkostninger. Dette integreringskoncept er bedst egnet til biler, hvor både airbags og ESP® er standardudstyr. En anden fordel ud over at et separat hus ikke er nødvendigt, og at der skal bruges mindre plads til installation, er, at elektrisk tilslutning nemmere kan udføres.
AB plus-styreenheden har alle de traditionelle funktioner til kollisionsregistrering for passiv sikkerhed: Ud over front-, side- og bagendekollisionsregistrering er der mulighed for rollover-registrering. Desuden kan der integreres et aktivt fodgængerbeskyttelsessystem. Opgraderingen af systemet sker fleksibelt alt efter antallet af tændrør, sensorinterface for periferiske kollisionssensorer og de integrerede inertialsensorer. Ved direkte tilslutning af inertialsensorerne til printpladen i airbagstyreenheden kan omkostningerne til de nye funktioner reduceres, der er baseret på sammenkobling af airbagstyring og ESP®.
To andre integreringskoncepter fra Bosch
Ud over AB plus tilbyder Bosch to andre løsninger for integrering af inertialsensorer i eksisterende styreenheder. Siden 2008 har der f.eks. været en ESP®-variant i serieproduktion, hvor sensorerne er integreret i selve ESP®-styreenheden. Den er monteret direkte på hydraulikaggregatet og installeret i motorrummet. Integreringen af sensorer i ESP® er altid en fordel på bilmodeller, hvor dette system ikke er monteret som standard. Hvis endnu flere sensorer eller styreenheder skal kombineres, er Domain Control Unit (DCU) den bedste løsning. I denne centrale styreenhed kan softwaren for nye funktioner samt enkelte hardwarekomponenter og sensorer kombineres i en kompakt enhed.
|
Robert Bosch A/S - Autodivision Telefon 44 89 83 25, autodivision@dk.bosch.com
Robert Bosch A/S - Autodivision:
ESP®premium fra Bosch med FlexRay-interface
|
Første anvendelse i bremsereguleringssystemer ESP®premium fra Bosch med FlexRay-interface.
Verdens første bremsereguleringssystem med FlexRay-interface. Hurtigere kommunikation med andre systemer – også større datamængder. Bosch er partner i FlexRay-udviklingskonsortiet.
ESP®premium fra Bosch der er monteret i den aktuelle 7-serie fra BMW er verdens første bremsereguleringssystem med FlexRay-interface. Via dette nye netværk kommunikerer systemet med de tilhørende sensorer, den adaptive hastighedsregulering ACC (Adaptive Cruise Control), den integrerede chassisstyring (ICM) samt styreenhederne for motor og gearkasse. Sammenlignet med det hidtil anvendte CAN-bus system har FlexRay en væsentlig højere dataoverførselshastighed og er tilmed også meget driftssikker. ”FlexRay baner vejen for et sikkert netværk og danner et godt grundlag for premiumklassens aktuelle og fremtidige førerassistent- og sikkerhedssystemers omfattende og tidskritiske kommunikation,” siger Klaus Meder fra ledelsen af Bosch Chassis Systems Control. Ud over bremsereguleringssystemet leverer Bosch bl.a. også styreenheden til ACC og dieselmotoren til 7-serien, der ligeledes har interface til FlexRay-databussen.
Det elektroniske stabilitetsprogram (ESP®) har til opgave at stabilisere bilen i kritiske situationer ved at bremse hjulene individuelt. Denne mulighed for elektronisk styret opbremsning anvendes også af assistentsystemer som Stop&Go-funktionen i den adaptive hastighedsregulering ACC. ESP®-sensorsignalerne hjælper f.eks. også med hurtigere airbagudløsning. Udveksling af stigende mængder data i ægtetid er et absolut must for disse og fremtidige systemer. FlexRay giver mulighed for hurtig og driftssikker datakommunikation med overførselsmuligheder i op til to kanaler. Disse kanaler kan have en dataoverførsel op til 20 Mbit/s. Højhastighedsvarianten af CAN-bus, der har været anvendt indtil nu, når kun op på 1 Mbit/s.
Sammen med BMW, Daimler, Freescale, General Motors, NXP Semiconductors og Volkswagen er Bosch partner i FlexRay-konsortiet og spiller en vigtig rolle i standardiseringen af protokollen. Derudover har Bosch udviklet et protokol-controllermodul til FlexRay, der allerede i 2006 overholdt kravene til dette system. Otte halvledervirksomheder har indtil nu købt en produktionslicens til dette modul, der danner basis for mange komponenter med FlexRay-interface og har ydet et vigtigt bidrag til at gøre de nødvendige hardwarekomponenter hurtigt tilgængelige over hele verden. Desuden har Bosch udviklet CUBAS – en basissoftware til styreenheder, hvor FlexRay-protokolstak efter AUTOSTAR-standarden allerede er implementeret.
Bosch-koncernen er en førende international virksomhed med fokus på teknik og serviceydelser. Med auto- og industriteknik samt forbrugsgoder og bygningsteknik havde koncernen i regnskabsåret 2008 ca. 280.000 ansatte og en omsætning på 45,1 milliarder euro. Bosch-koncernen omfatter Robert Bosch GmbH og mere end 300 datter- og regionalselskaber i over 60 lande. Inkl. distributionspartnere er Bosch repræsenteret i ca. 150 lande. Dette globale netværk af udvikling, produktion og salg er forudsætningen for yderligere vækst. Bosch bruger mere end 3,5 milliarder euro, eller 8 % af omsætningen, om året på forskning og udvikling og anmelder over 3.000 patenter på verdensplan.
Med alle sine produkter og serviceydelser øger Bosch livskvaliteten med innovative og nyttige løsninger.
Virksomheden blev grundlagt i Stuttgart i 1886 af Robert Bosch (1861-1942) som ”Værksted for finmekanik og elektroteknik”. Robert Bosch GmbH''s virksomhedsstruktur sikrer Bosch-koncernen økonomisk uafhængighed. Den giver virksomheden mulighed for at foretage langsigtet planlægning og betydelige investeringer for at sikre fremtiden. 92 % af kapitalandelene i Robert Bosch GmbH ejes af den almennyttige fond Robert Bosch Stiftung GmbH. Stemmeretten udøves i overvejende grad af Robert Bosch Industrietreuhand KG, der varetager virksomhedens ejerfunktion. De øvrige andele ejes af familien Bosch og Robert Bosch GmbH.
|
Robert Bosch A/S - Autodivision Telefon 44 89 83 25, autodivision@dk.bosch.com
Robert Bosch A/S - Autodivision:
Forårstid er pollentid
|
Aktivt kul kabinefiltre fra Bosch – godt for sundheden, større sikkerhed og komfort. Regelmæssig udskiftning anbefales.
Allerede, når de første pollen er i luften, får allergikere rindende øjne og nyseanfald. Et nyseanfald, mens man kører, er ikke kun ubehageligt, men også farligt. Den medfødte refleks får bilisten til at lukke øjnene ved nysen.
- Aktivt kul kabinefilter tilbageholder helt op til 100 % af alle skadelige stoffer
- Øget beskyttelse af klimaanlægget
- Udskift kabinefiltret regelmæssigt for hver 15 000 kilometer
Ved en hastighed på 80 km i timen betyder det, at der tilbagelægges en strækning på næsten 25 meter med lukkede øjne. Med et velfungerende kabinefilter kan nyseanfald og rindende øjne undgås, når man kører, og således reduceres risikoen for ulykker. Stigende ozonværdier om sommeren belaster bilisten yderligere og begrænser chaufførens koncentrationsevne kraftigt.
Med luftstrømmen og udstødningsgasserne fra den forankørende bil opstår den såkaldte tunneleffekt, som gør, at koncentrationen af pollen, ozonpartikler og fint støv er op til seks gange højere inde i end uden for køretøjet. Et nyt aktivt kul kabinefilter filtrerer næsten 100 % af pollen, støv og bakteriestammer samt skadelige gasser som ozon og kvælstofdioxid ud af luften. Dermed giver et velfungerende kabinefilter ikke kun bedre sundhed, men også større sikkerhed og komfort til passagererne i bilen. En yderligere effekt er, at klimaanlægget beskyttes mod indtrængende støv- og smudspartikler, hvorved anlæggets levetid og funktionsevne øges.
Bosch anbefaler udskiftning af kabinefiltret for hver 15 000 km og mindst én gang om året. Udskiftning anbefales lige efter vinteren, da opsamlet støv og fugtighed fra efteråret/vinteren er grobund for bakterier og skimmelsvamp, hvilket fører til yderligere en belastning af klimaet i køretøjets kabine. Aktivt kul kabinefiltre fra Bosch fås på værksteder og hos forhandlere af autodele til næsten alle gængse køretøjstyper. Dermed kan der uden problemer og ændringer på køretøjet skiftes fra traditionelt filter til et aktivt kul kabinefilter i samme mål. Således kan enhver selv sørge for frisk luft under kørsel. Udførlig monteringsvejledning ligger i emballagen med Bosch aktivt kul kabinefilter og giver information om de enkelte arbejdstrin.
|
Robert Bosch A/S - Autodivision Telefon 44 89 83 25, autodivision@dk.bosch.com
Robert Bosch A/S - Autodivision:
Flere biler med ESP®
|
Andelen af nyindregistrerede biler med ESP® er stigende i Europa.
I Sverige er 97 % af nyindregistrerede biler udstyret med det elektroniske stabilitetsprogram.
Euro NCAP gør vurdering med fem stjerner afhængig af ESP®.
Det europæiske gennemsnit er i første halvdel af 2008 steget fra 50 procent til 53 procent. ESP® stabiliserer køretøjet i kritiske situationer og kan ifølge videnskabelige undersøgelser forhindre op til 80 procent af alle uheld som følge af udskridning. Bosch har udviklet det elektroniske stabilitetsprogram og satte det som den første producent i serieproduktion i 1995.
Andelen af ESP® vil stige yderligere i de kommende år. Et stort antal uafhængige internationale undersøgelser beviser, at systemet redder liv. Derfor diskuteres det i stadig stigende grad internationalt, om systemet skal være obligatorisk. I USA bliver ESP® indført trinvis og er obligatorisk fra årgang 2012, og på europæisk plan diskuterer man ligeledes at gøre ESP® lovpligtigt med en trinvis indførelse indtil oktober 2014.
Euro NCAP (European New Car Assessment Programme), som på baggrund af simulerede ulykkesituationer tester og vurderer køretøjers sikkerhed, tager fra februar 2009 for første gang hensyn til ESP® i deres nye vurderingsprocedure. Fra 2010 kan alle køretøjsmodeller ifølge de nye retningsliner kun få højeste karakter med fem stjerner, hvis de har ESP® som standardudstyr.
Et blik på dataene fra de enkelte lande viser desuden en forbløffende detalje: Mens ESP®-andelen i alle lande for det meste steg med to eller tre procentpoint, så gik den i Frankrig tilbage til 43 procent. Det skyldes det kraftigt stigende antal små biler blandt de nyindregistrerede biler, som betydeligt sjældnere er udstyret med ESP®. Grunden hertil er nye nationale bestemmelser, som siden 2008 har øget salget af særligt miljøvenlige biler. Ved små biler er ESP® imidlertid mindst nøjagtig lige så vigtigt som ved større køretøjer. Bilkøbere bør derfor ubetinget tilføje sikkerhedssystemet som ekstraudstyr, hvis det ikke er standardudstyr i bilen, mener Bosch.
For Danmark foreligger ingen officielle tal men andelen af nye biler med ESP® vurderes også til at meget højt og i fortsat kraftig stigning.

###
Bosch koncernen er en førende international virksomhed med fokus på teknik og serviceydelser. I regnskabsåret 2008 havde koncernen med auto- og industriteknik samt forbrugsgoder og bygningsteknik ca. 282.000 ansatte og en omsætning på ca. 45 milliarder euro. Bosch koncernen omfatter Robert Bosch GmbH og mere end 300 datter- og regionalselskaber i ca. 60 lande. Inkl. salgspartnere er Bosch repræsenteret i ca. 150 lande. Dette globale netværk af udvikling, produktion og salg er forudsætningen for yderligere vækst. Bosch bruger mere end 3 milliarder euro om året på forskning og udvikling og anmelder over 3.000 patenter på verdensplan. Med alle sine produkter og serviceydelser forøger Bosch livskvaliteten med innovative og nyttige løsninger.
Virksomheden blev grundlagt i Stuttgart i 1886 af Robert Bosch (1861-1942) som ”Værksted for finmekanik og elektroteknik”. Robert Bosch GmbH's virksomhedsstruktur sikrer Bosch koncernen økonomisk uafhængighed. Den giver virksomheden mulighed for at foretage langsigtet planlægning og betydelige investeringer for at sikre fremtiden. 92 % af kapitalandelene i Robert Bosch GmbH ejes af den almennyttige fond Robert Bosch Stiftung GmbH. Stemmeretten udøves i overvejende grad af Robert Bosch Industrietreuhand KG, der varetager virksomhedens ejerfunktion. De øvrige andele ejes af familien Bosch og Robert Bosch GmbH.
|
Robert Bosch A/S - Autodivision Telefon 44 89 83 25, autodivision@dk.bosch.com
Revideret 23/2-2009 22:01 |
Fra nyhedsbrev Nr. 9/2009
|
|
Robert Bosch A/S - Autodivision:
Bosch Motorsport
|
Bosch udvikler ny hybridteknik til racerbiler.
Bosch Motorsport udvikler nu et system, som udnytter den energi, der frigøres ved opbremsning, for at anvende den igen ved acceleration. Systemet forkortes i motorsportskredse KERS, og står for Kinetic Energy Recovery System.
- Kinetic Energy Recovery System (KERS) - Hybridteknik fra Bosch Motorsport - Fra Formel 1 til DTM - og 24-timers løb
Hybridteknikken anvendes i stigende grad i motorkøretøjer og har nu også fundet vej til racerbiler. Bosch udvikler en KERS-pakke opbygget i moduler, der opfylder alle eksisterende krav fra f.eks. Formel 1, DTM og 24-timers løb. Alt efter kravene til den enkelte racerbil udvikles systemet så man bl.a kan sænke antallet af tankstop ved at reducere brændstofforbruget.
”Sammenlignet med den hybridteknik, der anvendes til standardbiler, er koncepterne til motorsport klart mere effektive og meget kompakte. Vi fører allerede drøftelser med flere team i forskellige motorløbsserier, siger Klaus Böttcher, chef for Bosch Motorsport.
Hybridsystemerne fra Bosch Motorsport omfatter alt fra batteri, elektromotor og til KERS-controller. Systemerne indeholder ydelseselektronik, strømforsyning og styring af hybrid- og motorfunktioner. Til lagring af den opsamlede energi anvendes et lithium-ion-batteri med en effekt op til 750 kJ. Elektromotorerne vejer mellem 4 og 8 kg og har en ydelse på maks. 60 kW. Takket være opbygningen i moduler kan KERS fra Bosch sammensættes individuelt for at opfylde de krav, som de forskellige motorløbsserier stiller med hensyn til f.eks vægt og effekt.
Bosch koncernen har beskæftiget sig med hybridteknik i mere end 30 år og har stor erfaring i alle de største motorløbsserier. Bosch Motorsport Service er et datterselskab af Bosch Engineering GmbH.
Bosch koncernen er en førende international virksomhed med fokus på teknik og serviceydelser. Med auto- og industriteknik samt forbrugsgoder og bygningsteknik havde koncernen i regnskabsåret 2007 ca. 271.000 ansatte og en omsætning på 46,3 milliarder euro. Bosch koncernen omfatter Robert Bosch GmbH og mere end 300 datter- og regionalselskaber i ca. 50 lande. Dette globale netværk af udvikling, produktion og salg er forudsætningen for yderligere vækst. Bosch bruger mere end tre milliarder euro om året på forskning og udvikling og anmelder over 3.000 patenter på verdensplan. Virksomheden blev grundlagt i Stuttgart i 1886 af Robert Bosch (1861-1942) som ”Værksted for finmekanik og elektroteknik”.
Robert Bosch GmbH''s virksomhedsstruktur sikrer Bosch koncernen økonomisk uafhængighed. Den giver virksomheden mulighed for at foretage langsigtet planlægning og betydelige investeringer for at sikre fremtiden. 92 % af kapitalandelene i Robert Bosch GmbH ejes af den almennyttige fond Robert Bosch Stiftung GmbH. Stemmeretten udøves i overvejende grad af Robert Bosch Industrietreuhand KG, der varetager virksomhedens ejerfunktion. De øvrige andele ejes af familien Bosch og Robert Bosch GmbH.
|
Robert Bosch A/S - Autodivision Telefon 44 89 83 25, autodivision@dk.bosch.com
Robert Bosch A/S - Autodivision:
Bosch’s ESP®-kommunikation modtager pris
|

”eSafety Award 2008” i kategorien ”Industri & Teknologi.” Bilisterne informeres om fordelene ved sikkerhedsudstyr
Bosch modtog den 5. november 2008 prisen ”eSafety Award 2008” for sine gode resultater med udbredelsen af det elektroniske stabilitetsprogram ESP®.
- Bosch har siden 2003 undervist i fordelene ved ESP® - At kende fordelene ved ESP® er altafgørende ved valg af ny bil - I 2007 havde hver anden nyindregistrerede bil i Europa ESP®
Viviane Reding, EU-kommissær for informationssamfund og medier samt initiativtageren til i2010-initiativet ”Intelligent Car” overrakte prisen til Dr. Bernd Bohr fra ledelsen i Autodivisionen hos Bosch.
Denne pris i kategorien ”Industri & Teknologi” er Safety-Award-komiteens anerkendelse af det fremragende stykke arbejde, som Bosch’s marketing- og kommunikationsstrategi har udført, og som er rettet mod slutkunderne. Denne strategi har accelereret udbredelsen af ESP® i Europa. ”Vores markedsundersøgelser viser, at sikkerhed er det vigtigste kriterium, når folk køber bil i Europa. Da ESP® ofte kun tilbydes som ekstraudstyr, er det af afgørende betydning, at folk, der køber bil, bliver informeret om fordelene. Kun derved kan de træffe en velovervejet beslutning til fordel for en teknologi, der redder liv,” forklarede Bohr og skitserede derved det rationelle bag Bosch’s kommunikationsaktiviteter for ESP®. Allerede i december 2007 modtog Bosch ”FIA World Prize for Road Safety, the Environment and Mobility” fra FIA for de samme aktiviteter.
Bosch har udviklet det elektroniske stabilitetsprogram ESP® og var i 1995 den første producent, der satte det i serieproduktion. Siden 2003 har virksomheden støttet EU-kommissionens eSafety-initiativ, der skal øge trafiksikkerheden væsentligt ved anvendelse af sikkerhedssystemer i bilerne. Målet er at halvere antallet af trafikdræbte i EU fra 50.000 til 25.000 i løbet af 10 år fra 2001 og frem til 2010.
Det prisbelønnede kommunikationsarbejde har til formål at gøre bilisterne opmærksomme på, hvordan ESP® virker, og hvilke fordele er der ved ESP®. Da undersøgelser har vist, at bilsælgerne er den vigtigste informationskilde for folk, der køber bil, har Bosch udviklet et verdensomspændende forhandlerundervisningsprogram ESP®erience. Frem til oktober 2008 er 93.400 bilsælgere over hele verden i samarbejde med bilproducenterne allerede blevet undervist i fordelene ved denne livreddende teknik. Samtidig har Bosch taget otte køresimulatorer i brug over hele verden – deraf fire i Europa. På messer eller ved kundearrangementer giver disse maskiner, der simulerer kørsel med og uden ESP®, f.eks. mulighed for at opleve fordelene ved teknikken på en overbevisende måde. Et vigtigt element, især for presseaktiviteterne, er at finde frem til antallet af nyindregistrerede biler i Europa med ESP®. Et markedsforskningsinstitut har siden 2003 indrapporteret disse tal til Bosch. Ifølge instituttets tal er andelen af nyindregistrerende biler med ESP® steget fra 29 % i 2003 til 50 % i 2007. Men hvis man ser på totalbestanden af den europæisk bilflåde, så ligger ESP andelen kun på 20 %.
Det elektroniske stabilitetsprogram ESP® registrerer, når en bil begynder at skride ud. Automatisk opbremsning af enkelte hjul stabiliserer bilen, således at den følger førerens styringsmanøvrer bedst muligt. Verdensomspændende undersøgelser viser, at op til 80 % af alle udskridningsulykker kan undgås, hvis bilerne udstyres med ESP®. En økonomisk rapport fra universitetet i Köln fra 2007 viser, at 4.000 trafikdræbte og 100.000 trafikskader kunne undgås om året alene i Europa, hvis alle biler havde ESP®.
Bosch koncernen er en førende international virksomhed med fokus på teknik og serviceydelser. Med auto- og industriteknik samt forbrugsgoder og bygningsteknik havde koncernen i regnskabsåret 2007 ca. 271.000 ansatte og en omsætning på 46,3 milliarder euro. Bosch koncernen omfatter Robert Bosch GmbH og mere end 300 datter- og regionalselskaber i ca. 50 lande. Dette globale netværk af udvikling, produktion og salg er forudsætningen for yderligere vækst. Bosch bruger mere end tre milliarder euro om året på forskning og udvikling og anmelder over 3.000 patenter på verdensplan. Virksomheden blev grundlagt i Stuttgart i 1886 af Robert Bosch (1861-1942) som ”Værksted for finmekanik og elektroteknik”.
Robert Bosch GmbH''s virksomhedsstruktur sikrer Bosch koncernen økonomisk uafhængighed. Den giver virksomheden mulighed for at foretage langsigtet planlægning og betydelige investeringer for at sikre fremtiden. 92 % af kapitalandelene i Robert Bosch GmbH ejes af den almennyttige fond Robert Bosch Stiftung GmbH. Stemmeretten udøves i overvejende grad af Robert Bosch Industrietreuhand KG, der varetager virksomhedens ejerfunktion. De øvrige andele ejes af familien Bosch og Robert Bosch GmbH.
|
Robert Bosch A/S - Autodivision Telefon 44 89 83 25, autodivision@dk.bosch.com
Robert Bosch A/S - Autodivision:
Lithium-ion-batterier: Fremtiden for hybrid- og elbiler
|
Bosch viderefører nu en langsigtet strategi for elektrificering af motoren.
Med udvikling og senere produktion af lithium-ion-batterier til biler udbygger Bosch sit produktsortiment til hybrid- og elmotorer. Bosch’s joint venture med den koreanske partner Samsung SDI, SB LiMotive Co. Ltd., starter på dette samarbejde fra 1. september 2008.
- Lithium-ion-batteriet vil blive udviklet til fremover at kunne levere energi til effektive hybrid- og elmotorer i bilen
- Bosch udbygger porteføljen med sit joint venture ”SB LiMotive Co. Ltd” for udvikling og produktion af lithium-ion-batterier
- Bosch forventer en verdensmarkedsandel af hybrid- og elbiler i 2015 på mere end 3 %
”Vi er dermed den første og eneste leverandør til bilindustrien, der udvikler lithium-ion-batterier til bilens komplekse krav som led i et joint venture”, forklarer Wolf-Henning Scheider fra ledelsen af Gasoline Systems. Bosch og Samsung vil starte produktion af batterisystemer i 2011.
”Ud over Bosch’s kompetencer inden for autoteknik og Samsung SDI’s knowhow inden for lithium-ion-teknik investerer begge virksomheder i de kommende fem år mellem 300 og 400 millioner amerikanske dollar”, fortsætter Scheider. Lithium-ion-batterier er nøgleteknikken for elektrificeringen af bilmotorer. Bosch har i mere end 30 år arbejdet på teknikken i forbindelse med eldrift af biler. Virksomheden kan derfor trække på en omfattende knowhow inden for batteri-, elmotor- og bremsemanagement samt motor- og gearstyring.
Desuden har virksomheden allerede opbygget en bred portefølje af komponenter inkl. kraftige elmotorer, den nødvendige elektronik og jævnstrømsomformere. Bosch fokuserer først og fremmest på konceptet med parallel hybrid, hvis komponenter kan tilpasses de forskellige krav fra bilproducenter og deres modeller. Bosch har allerede fået de første ordrer på både benzin- og dieselhybrider.
Ud over koncepter for mild og strong hybrider tilbyder Bosch også enklere metoder for innovative start-stop-teknikker og genvinding af bremseenergi via generatoren, da disse koncepter også er et vigtigt bidrag for reduktion af CO2-udslippet. Projektafdelingen ”Hybrid” samler inden for Bosch koncernen ca. 370 eksperter fra en lang række divisioner, hvis formål det er at udvikle og markedsføre hybrid- og elmotorer. Dertil kommer 40 medarbejdere, der beskæftiger sig med videreudvikling og markedsføring af lithium-ion-batterier.
Kombinationen af forbrændingsmotor og elmotor i hybrid eller plug-in hybrid betragter ingeniørerne fra Bosch som en overgangsteknik. Denne løsnings tekniske kompleksitet er omfattende, og det samme er den ekstra vægt, der opstår. Et koncept med et mere langsigtet perspektiv er det såkaldte ”range extender”, da den har en forbrændingsmotor, der udelukkende anvendes til at oplade batteriet og ikke den egentlige motor, hvilket betyder, at der er mindre ”dobbelt” teknik i bilen. Desuden giver dette koncept mulighed for ren elektrisk kørsel over mellemlange distancer. Og takket være den energi, der leveres af forbrændingsmotoren, er dens rækkevidde større.
Det langsigtede mål er ren elektrisk kørsel, fordi der derved ikke opstår emission fra bilen. Sådanne elbilers fremtidsmuligheder stiger i takt med, at det lykkes ingeniørerne at forbedre batteriteknikken, hvad angår energi- og ydelsestæthed, og i takt med, at bilisterne bliver mere og mere villige til at acceptere strækninger på mellem 100 og 200 km til næste genopladning.
I kombination med elmotorer udsender benzinhybrider 25 % mindre CO2 end traditionelle benzinmotor og dieselhybrider 20 % mindre end deres traditionelle modstykker. ”Af de 91 millioner nye personbiler og lette erhvervskøretøjer på verdensplan i 2015 forventer vi, at mere end 3 % vil være hybrid- og elbiler”, siger Scheider. Men dette tal kan variere kraftigt afhængig af fremtidige lovkrav og fremskridt inden for batteriteknik.
Disse tal illustrerer tydeligt, at forbrændingsmotoren fortsat vil være den dominerende motor i de kommende 20 år. ”Men fremover vil folks individuelle mobilitetsbehov bestemme motorformen”, betoner Scheider. I storbyerne kan de eldrevne bilers potentiale f.eks. udnyttes fuldt ud. For mellemlange distancer er koncepter med ”range extender” velegnede. På den anden side betyder konstante forbedringer af diesel- og benzinmotorer med høj ydelse kombineret med et gunstigt forbrug, at det i lang tid vil blive ved med at være den teknik, der vælges til længere afstande.
Bosch koncernen er en førende international virksomhed med fokus på teknik og serviceydelser. Med auto- og industriteknik samt forbrugsgoder og bygningsteknik havde koncernen i regnskabsåret 2007 ca. 271.000 ansatte og en omsætning på 46,3 milliarder euro. Bosch koncernen omfatter Robert Bosch GmbH og mere end 300 datter- og regionalselskaber i ca. 50 lande. Dette globale netværk af udvikling, produktion og salg er forudsætningen for yderligere vækst. Bosch bruger mere end tre milliarder euro om året på forskning og udvikling og anmelder over 3.000 patenter på verdensplan. Virksomheden blev grundlagt i Stuttgart i 1886 af Robert Bosch (1861-1942) som ”Værksted for finmekanik og elektroteknik”.
Robert Bosch GmbH's virksomhedsstruktur sikrer Bosch koncernen økonomisk uafhængighed. Den giver virksomheden mulighed for at foretage langsigtet planlægning og betydelige investeringer for at sikre fremtiden. 92 % af kapitalandelene i Robert Bosch GmbH ejes af den almennyttige fond Robert Bosch Stiftung GmbH. Stemmeretten udøves i overvejende grad af Robert Bosch Industrietreuhand KG, der varetager virksomhedens ejerfunktion. De øvrige andele ejes af familien Bosch og Robert Bosch GmbH.
|
Robert Bosch A/S - Autodivision Telefon 44 89 83 25, autodivision@dk.bosch.com
Robert Bosch A/S - Autodivision:
Køreklar til vinter
|
Et dårligt batteri er den primære årsag til driftsproblemer i vintermånederne.
Bosch anbefaler derfor at kontrollere startbatteriets ladetilstand, før det er for sent.
I 2006 toppede dårlige batterier statistikkerne som den primære årsag til driftsproblemer. To tredjedele af alle driftsproblemer opstår om vinteren. Mange bilister husker ikke at få kontrolleret batteriet, før det bliver vinter, selv om dette er meget let at gøre i forbindelse med f.eks. monteringen af vinterdæk. Når det gamle batteri skal udskiftes, bør du vælge et produkt med store startreserver – som eksempelvis de vedligeholdelsesfrie Silverbatterier S3, S4 eller S5 fra Bosch.
Øget energiforbrug om vinteren Ved lave temperaturer stilles der større krav til batteriet, og der bruges mere strøm end om sommeren. Batteriet bruger mest energi under starten. En kold motor kræver mere strøm for at kunne starte, fordi kulden øger motorens mekaniske modstand. Kulden hæmmer også batteriets elektrokemiske processer, så effekten daler. Desuden er generatoren længere om at genoplade batteriet, og især ved hyppige småture overstiger energiforbruget den mængde energi, som batteriet genoplades med. Batterier, som i forvejen er svage, er ikke rustede til at klare det øgede energibehov i de kolde måneder – og det er mere end sandsynligt, at sådanne batterier ikke overlever vinteren.
Tip til en problemfri start på vinteren
Sørg for at få batteriet kontrolleret og eventuelt udskiftet på dit værksted, inden vinteren melder sig. Når du skal vælge det rette startbatteri, skal du tage højde for alt det elektricitetsforbrugende udstyr i bilen – herunder ekstra varme, sæde- og rudevarmere, radio og navigationsudstyr. Et batteri med høj elektrisk ydelse sikrer, at dette udstyr fortsætter med at fungere normalt, og at bilen altid starter – selv ved lave temperaturer. Bosch S3, S4 og S5 batterier garanterer en problemfri start i frostvejr, også når bilen har holdt stille i lang tid, takket være deres koldstartydelse, som er op mod 30 % højere end i konventionelle batterier. Andre fordele ved batterierne fra Bosch er op til 30 % længere levetid og stor kapacitet, hvilket også giver en optimal ydelse ved hyppige småture. Desuden er det helt vedligeholdelsesfrit, og det ikke nødvendigt at efterfylde med vand. For at sikre, at bilen er køreklar til vinter, bør batteriet om nødvendigt oplades, og sørg desuden for at holde batteriets poler rene og velsmurte med fedt for at sikre lav modstand i forbindelserne mellem generatoren og batteriet.
For nærmere informationer, kontakt dit lokale Bosch Car Service værksted, som du finder på: www.BoschCarService.dk
|
Robert Bosch A/S - Autodivision Telefon 44 89 83 25, autodivision@dk.bosch.com
Robert Bosch A/S - Autodivision:
Bosch udvider programmet
|
Bosch udvider programmet efter overtagelse af Beissbarth og Sicam
Ved Bosch’s overtagelse i år af Beissbarth GmbH i Tyskland og Sicam S.r.l i Italien, tilbyder Bosch igen styretøjsudmåling, bremseprøvestande, dækmonteringsmaskiner og afbalancering med Bosch navn og i grøn farve, som resten af testudstyret fra Bosch. Disse produkter vil løbende blive introduceret og distribueret via grossisterne, som også sælger testudstyr til værksteder. Programmet vil blive udvalgte dele fra Beissbarth og Sicam programmerne i særlige Bosch udførelser. Produktprogrammet vil også blive udvidet med helt nye produkter.
Beissbarth GmbH og Sicam S.r.l agenturer fortsætter Med den stærke position Beissbarth og Sicam har i de nordiske lande, vil disse agenturer blive videreført uforandret med en direkte relation til Beissbarth og Sicam. Kunderne får derved den kendte betjening og service, som er vigtig for produkter af denne type.
Bosch overtager Beissbarth GmbH distributionen i Danmark
Specielt for Danmark vil Beissbarth fremover blive markedsført via en særlig Beissbarth afdeling under Bosch Autodivision. Dette vil sikre eksisterende og fremtidige kunder den optimale betjening ved såvel køb, som den efterfølgende service.
For at sikre dette, har Bosch ansat den kendte branchemand Kurt Jensen som salgskonsulent for området. Kurt Jensen har mange års erfaring i Beissbarth produkterne, så kunderne vil også fremover få optimal betjening. Det er især mærkeværksteder, der tegner sig for stor del af købet af Beissbarth produkterne, da disse i stor udstrækning er godkendt til brug i de enkelte mærkeorganisationer.
Servicedelen vil primært blive varetaget af servicekonsulent Jan Frederiksen, der igennem en årrække hos Bosch har opnået speciel ekspertise på området. Som ekstra støttepunkt for Diagnostics værkstedet i Ballerup vil også Lange Jørgensen ApS i Odense og BG Service Center i Risskov blive en del af serviceapparatet.
Bosch koncernen er en førende international producent af auto- og industriteknik, forbrugsgoder og bygningsteknik. Koncernen havde i regnskabsåret 2006 ca. 260.000 ansatte og en omsætning på 43,7 mia. euro. Virksomheden blev grundlagt i Stuttgart i 1886 af Robert Bosch (1861-1942) som "Værksted for finmekanik og elektroteknik&". I dag omfatter koncernen et globalt netværk af produktion, distribution og kundeservice i 300 datterselskaber med mere end 13.000 servicecentre i over 140 lande. Bosch i Danmark www.bosch.dk beskæftiger ca. 500 medarbejdere.
Bosch koncernens ejerstruktur sikrer økonomisk uafhængighed og forretningsmæssig frihed. Den giver virksomheden mulighed for at foretage betydelige investeringer for at sikre fremtiden og leve op til et socialt ansvar i grundlæggerens ånd. 92 % af kapitalandelene i Robert Bosch GmbH ejes af stiftelsen Robert Bosch Stiftung. Virksomhedens industrielle aktiviteter og ejerfunktioner varetages af Robert Bosch Industrietreuhand KG.
|
Robert Bosch A/S - Autodivision Telefon 44 89 83 25, autodivision@dk.bosch.com
Robert Bosch A/S - Autodivision:
Styrkelse af forretningen med værkstedsudstyr
|
Bosch planlægger overtagelse af Beissbarth GmbH og Sicam
Omsætning på 90 millioner EUR, omkring 430 medarbejdere
- Produktområdet Bosch Diagnostics udvides
- Udvidelse frem for alt inden for hjulindstilling og udvidelse med udstyr til dækbranchen.
Bosch gruppen har til hensigt at overtage Beissbarth GmbH München, fra Beissbarth Automotive Group GmbH samt Sicam s.r.l., Correggio (Italien). En aftale herom blev underskrevet den 14. februar 2007. De to selskaber har tilsammen en omsætning på cirka 90 millioner EUR og beskæftiger i alt omkring 430 medarbejdere på to adresser samt i flere salgsselskaber.

- Vi ønsker at styrke positionen yderligere for vort produktområde Bosch Diagnostics inden for forretningen med værkstedsudstyr – dette gælder frem for alt forretningen med diagnose-systemer, siger Peter Tyroller, medlem af ledelsen hos Bosch og ansvarlig for salg af autoudstyr til fabriksmontering samt Automotive Aftermarket Division. Med overtagelsen udvider Bosch frem for alt produktsegmentet hjulindstilling, desuden udvides det eksisterende program af værkstedsudstyr til dækbranchen. Overtagelsen styrker også forretningen med værkstedsudstyr hos bilproducenternes autoriserede værksteder. Købsprisen vil ikke blive offentliggjort. Handelen sker under forbehold for godkendelse fra kartelmyndighederne.
Beissbarth GmbH producerer hjulindstillings- og bremsetestere og forhandler derudover udstyr til dækbranchen. Hos Sicam s.r.l. er det vigtigste produkt udstyr til dækbranchen. Beissbarth GmbH og Sicam s.r.l. skal integreres i Bosch Diagnostics inden for divisionen: Bosch Automotive Aftermarket.
|
Robert Bosch A/S - Autodivision Telefon 44 89 83 25, autodivision@dk.bosch.com
Revideret 20/2-2007 13:53 |
Fra nyhedsbrev Nr. 8/2007
|
|
|