Pressemeddelelse fra www.autoteket.dk

Robert Bosch A/S - Autodivision:

Bosch’s ESP®-kommunikation modtager pris

”eSafety Award 2008” i kategorien ”Industri & Teknologi.”
Bilisterne infor­meres om for­delene ved sik­kerheds­ud­styr

Bosch modtog den 5. november 2008 prisen ”eSafety Award 2008” for sine gode resultater med udbredelsen af det elektroniske stabili­tets­program ESP®.

- Bosch har siden 2003 undervist i fordelene ved ESP®
- At kende fordelene ved ESP® er altaf­gørende ved valg af ny bil
- I 2007 havde hver anden nyindregistrerede bil i Europa ESP®

Viviane Reding, EU-kommissær for informations­samfund og medier samt initia­tivtageren til i2010-initiativet ”Intelli­gent Car” over­rakte prisen til Dr. Bernd Bohr fra ledelsen i Autodivi­sionen hos Bosch.

Denne pris i kategorien ”Industri & Teknologi” er Safety-Award-komi­teens anerkendelse af det fremragende stykke arbejde, som Bosch’s marketing- og kommunikationsstrategi har udført, og som er rettet mod slutkunderne. Denne strategi har accelereret udbredel­sen af ESP® i Europa. ”Vores markeds­undersøgelser viser, at sikker­hed er det vigtig­ste kriterium, når folk køber bil i Europa. Da ESP® ofte kun tilbydes som ekstraudstyr, er det af afgørende betydning, at folk, der køber bil, bliver informeret om fordelene. Kun derved kan de træffe en velovervejet beslutning til fordel for en teknologi, der redder liv,” forklarede Bohr og skitserede derved det rationelle bag Bosch’s kom­muni­kationsaktiviteter for ESP®. Allerede i december 2007 modtog Bosch ”FIA World Prize for Road Safety, the Environ­ment and Mo­bility” fra FIA for de samme akti­viteter.

Bosch har udviklet det elektroniske stabilitetsprogram ESP® og var i 1995 den første producent, der satte det i serieproduktion. Siden 2003 har virksomheden støttet EU-kommissionens eSafety-initiativ, der skal øge trafiksikkerheden væsentligt ved anvendelse af sikker­hedssyste­mer i bilerne. Målet er at halvere antallet af trafikdræbte i EU fra 50.000 til 25.000 i løbet af 10 år fra 2001 og frem til 2010.

Det prisbelønnede kommunikationsarbejde har til formål at gøre bili­ster­ne opmærksomme på, hvordan ESP® virker, og hvilke fordele er der ved ESP®. Da undersøgelser har vist, at bilsælgerne er den vigtigste infor­mationskilde for folk, der køber bil, har Bosch udviklet et verdensom­spændende forhandler­undervisningsprogram ESP®­erience. Frem til ok­tober 2008 er 93.400 bil­sælgere over hele verden i samarbejde med bilproducenterne allerede blevet undervist i forde­lene ved denne liv­reddende teknik. Samtidig har Bosch taget otte køresimulatorer i brug over hele verden – deraf fire i Europa. På mes­ser eller ved kundear­rangementer giver disse maskiner, der si­mulerer kørsel med og uden ESP®, f.eks. mulighed for at opleve for­delene ved teknikken på en overbevisende måde. Et vigtigt ele­ment, især for presseaktiviteterne, er at finde frem til antallet af ny­indre­gistrerede biler i Europa med ESP®. Et markeds­forsknings­in­stitut har siden 2003 indrapporteret disse tal til Bosch. Ifølge insti­tut­tets tal er andelen af nyindregistrerende biler med ESP® steget fra 29 % i 2003 til 50 % i 2007. Men hvis man ser på total­bestanden af den europæisk bilflåde, så ligger ESP andelen kun på 20 %.

Det elektroniske stabilitetsprogram ESP® registrerer, når en bil be­gyn­der at skride ud. Automatisk opbremsning af enkelte hjul stabili­serer bilen, således at den følger førerens styringsmanøvrer bedst muligt. Verdensomspændende undersøgelser viser, at op til 80 % af alle ud­skridningsulykker kan undgås, hvis bilerne udstyres med ESP®. En økonomisk rapport fra universitetet i Köln fra 2007 viser, at 4.000 tra­fikdræbte og 100.000 trafikskader kunne undgås om året alene i Europa, hvis alle biler havde ESP®.

Bosch koncernen er en førende international virksomhed med fokus på teknik og serviceydelser. Med auto- og industriteknik samt for­brugs­goder og bygningsteknik havde koncernen i regnskabsåret 2007 ca. 271.000 ansatte og en omsætning på 46,3 milliarder euro. Bosch koncernen omfatter Robert Bosch GmbH og mere end 300 dat­ter- og regionalselskaber i ca. 50 lande. Dette globale netværk af udvikling, produktion og salg er forudsætningen for yder­ligere vækst. Bosch bruger mere end tre milliarder euro om året på forsk­ning og udvikling og anmelder over 3.000 patenter på verdensplan. Virksom­heden blev grundlagt i Stuttgart i 1886 af Robert Bosch (1861-1942) som ”Værksted for finmekanik og elektroteknik”.

Robert Bosch GmbH''s virksomhedsstruktur sikrer Bosch koncernen økonomisk uafhængighed. Den giver virksomheden mulighed for at foretage langsigtet planlægning og betydelige investeringer for at sikre fremtiden. 92 % af kapitalandelene i Robert Bosch GmbH ejes af den almennyttige fond Robert Bosch Stiftung GmbH. Stemmeretten udøves i overvejende grad af Robert Bosch Industrietreuhand KG, der varetager virksomhedens ejerfunktion. De øvrige andele ejes af familien Bosch og Robert Bosch GmbH.

Robert Bosch A/S - Autodivision
Telefon 44 89 83 25, autodivision@dk.bosch.com


6/11-2008 17:20


© Copyright www.autoteket.dk