pressemeddelelser
De Danske Bilimportører:
DBI: Begrænset betydning af afgiftsændringer.
|
De Danske Bilimportører glæder sig over, at regeringen forpligter sig til at gennemføre en hårdt tiltrængt reform af bilafgifterne.
De Danske Bilimportører tager regeringens forslag til ændringer omkring leasing- og demobiler til efterretning og gælder sig over, at regeringen fortsat fastholder målsætningen om senere at gennemføre en samlet reform af bilafgifterne.
”Tiltagene på leasing- og demobilsområdet er i høj grad af teknisk karakter, og vil efter vores vurdering ikke for alvor ændre på sammensætningen af bilmarkedet i Danmark, eller påvirke bilsalget i nævneværdigt omfang. Ændringerne vil næppe få nogen særlig betydning for hverken den enkelte forbruger eller for branchen som helhed. Imidlertid står der en meget stor mængde problemer tilbage i det nuværende afgiftssystem, og det gælder os derfor, at regeringen forpligter sig til målsætningen om at gennemføre en samlet reform af bilafgifterne”, siger Bent Mikkelsen, adm. direktør for De Danske Bilimportører i en kommentar.
|
De Danske Bilimportører Telefon 39 16 23 23, dbi@bilimp.dk
De Danske Bilimportører:
Salget af nye biler i juni 2010
|
Personbilsalget stiger fortsat. Salget steg i juni med 29 procent, og dermed fortsætter fremgangen på bilmarkedet. Det er som i de foregående måneder personbilerne, der trækker fremgangen, men både last- og varebiler viser tegn på stabilisering, dog på et lavt niveau. Samlet set blev første halvår kendetegnet ved en overraskende kraftig vækst og et samlet personbilssalg på knap 73.000 biler.
Bilsalget kraftigt frem for 8 måned i træk.
|
|
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
Ændring 2009-2010 |
Personbiler |
juni |
15.194 |
15.386 |
11.291 |
14.512 |
28,5% |
|
jan juni |
78.817 |
85.470 |
54.782 |
72.711 |
32,7% |
Varebiler |
juni |
4.601 |
3.345 |
1.398 |
1.375 |
-1,6% |
|
jan juni |
32.956 |
19.272 |
7.797 |
7.362 |
-5,6% |
Lastbiler |
juni |
658 |
593 |
286 |
253 |
-11,5% |
|
jan juni |
3.645 |
3.539 |
2.202 |
1.134 |
-48,5% |
Danskerne køber fortsat langt flere personbiler end i 2009. For 8 måned i træk gik salget af nye personbiler frem og i juni kom hele 14.512 nye biler ud på de danske veje.
”Det er utroligt positivt at fremgangen fortsætter ind i sommerperioden. Vi oplever et mere og mere stabilt marked, med stor efterspørgsel og et salg på 14.512 biler i juni er meget positivt. Det er fortsat især de private købere der trækker markedet, og mange købere har ønsket at køre på ferie i en ny, sikker og brændstoføkonomisk bil”, siger Bent Mikkelsen, adm. direktør hos De Danske Bilimportører.
Når det gælder den samlede udviklingen i første halvår af 2010 er billedet ligeledes positivt.
”Efter det meget kraftige dyk i bilsalget i slutningen af 2008 og det meste af 2009, kunne man have frygtet en længere periode med lav vækst og et meget begrænset salg. Det har heldigvis slet ikke været tilfældet. Udviklingen i første halvår har tværtimod har vist, at markedet et kommet hurtigere og kraftigere tilbage, end man havde kunnet forvente, og knap 73.000 solgte biler i første halvår understreger, at den grundlæggende efterspørgsel i markedet er stærk og stabil, og et generelt tegn på at økonomien er på vej ud af krisen”, siger Bent Mikkelsen.
Tilbagegang for varebiler. Markedet for nye varebiler har med en tilbagegang på 5,6 procent i første halvår oplevet yderligere tilbagegang ovenpå et meget svært 2009. Men med en tilbagegang på kun 1,6 procent i juni, er der svage tegn på en stabilisering. ”Varebilsmarkedet har været en gyser igennem rigtigt mange måneder efterhånden, men med tallene for juni – og det trods alt beskedne dyk i første halvår – er der så småt en stabilisering i sigte. Men det sker på et lavt niveau, og der vil formentlig gå lidt tid endnu inden vi for alvor oplever en reel fremgang i dette marked”, siger Bent Mikkelsen.
Lastbiler kraftigt tilbage. Nyregistreringerne af lastbiler faldt i juni med 11,5 procent sammenlignet med juni 2009.
”Lastbilsmarkedet har haft det svært rigtigt længe. Juni er indtil videre den måned vi har set med det mindste fald, men et første halvår med en nedgang på 48,5 procent vidner om den megen turbulens markedet for tunge køretøjer har været inden i. Nu ser vi måske de første spæde tegn på en stabilisering, men akkurat som for varebilerne sker det på et lavt niveau. Vi følger markedet tæt og udviklingen i de kommende måneder bliver en vigtig indikator for, hvorvidt også denne del af bilmarkedet er ved at være igennem krisen”, slutter Bent Mikkelsen.
Yderligere oplysninger: Adm. direktør Bent Mikkelsen, tlf. 39 16 23 23 Chefkonsulent Tejs Laustsen Jensen, 39 16 23 23 eller 26 23 94 43
|
Antal |
Segmentandel |
Segment |
jun 2010 |
jun 2010 |
jul 09-jun 10 |
jul 08-jun 09 |
Lille klasse |
7.000 |
48,3% |
46,0% |
46,0% |
- TOYOTA AYGO, FORD FIESTA, CITROEN C1 |
|
|
|
|
Mellemklasse 1 |
2.880 |
19,9% |
21,3% |
19,4% |
- VOLKSWAGEN GOLF, HYUNDAI I30, FORD FOCUS |
|
|
|
|
Mellemklasse 2 |
1.947 |
13,4% |
16,3% |
18,9% |
- TOYOTA AVENSIS, FORD MONDEO, OPEL INSIGNIA |
|
|
|
|
Stor klasse |
314 |
2,2% |
2,6% |
2,9% |
- MERCEDES-BENZ E-KLASSE, AUDI A6, BMW 5''ER |
|
|
|
|
Luksus |
39 |
0,3% |
0,1% |
0,2% |
- JAGUAR XF, CADILLAC CTS, BMW 7''ER |
|
|
|
|
Sport |
15 |
0,1% |
0,1% |
0,2% |
- MAZDA MX-5, FORD MUSTANG, BMW Z4 |
|
|
|
|
MPV |
1.773 |
12,2% |
10,1% |
8,7% |
- FORD C-MAX, CITROEN C3 PICASSO, FORD S-MAX |
|
|
|
|
Øvrige |
514 |
3,6% |
3,4% |
3,6% |
- SUZUKI SX4, FORD TRANSIT, FIAT DUCATO |
|
|
|
|
El-biler |
6 |
0,0% |
0,1% |
0,0% |
- FIAT MICRO-VETT, TESLA ROADSTER, THINK CITY |
|
|
|
|
Personbiler i alt |
14.488 |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
|
|
|
|
|
Campere |
24 |
|
|
|
|
|
|
|
|
I alt |
14.512 |
|
|
|
• Under hvert segment er de tre mest solgte bilmodeller i de forgangne 12 måneder angivet • Alle tal er baseret på registreringer på motorkontorerne pr. 10. juni 2010 • Tabeller og tal bedes refereret med De Danske Bilimportører som kilde • Næste pressemeddelelse udsendes tirsdag den 24. august 2010.
|
De Danske Bilimportører Telefon 39 16 23 23, dbi@bilimp.dk
Revideret 14/7-2010 11:01 |
Fra nyhedsbrev Nr. 9/2010
|
|
De Danske Bilimportører:
Ny formand for De Danske Bilimportører
|
På De Danske Bilimportørers ordinære generalforsamling onsdag den 21. april fratrådte foreningens formand Johnny Berntsen, Semler Holding. Som ny formand valgtes Preben Stenkjær, administrerende direktør hos Interdan, der repræsenterer mærkerne Peugeot, Mitsubishi og Chevrolet.
Foreningens næstformand, Jørgen Damkjær, Scania Danmark A/S, fratrådte ligeledes på generalforsamlingen. I stedet valgtes administrerende direktør Gunni Mikkelsen, Iveco Danmark. Desuden nyvalgtes administrerende direktør for Renault Danmark, Henrik Bang til bestyrelsen.
De Danske Bilimportørers bestyrelse består herefter af:
• Adm. direktør Preben Stenkjær, Interdan A/S • Adm. direktør Gunni Mikkelsen, Iveco Danmark A/S • Adm. direktør Henrik Bang, Renault Danmark A/S • Adm. direktør Henrik Hangaard, Volvo Personvogne Danmark A/S • Adm. direktør Jens Bjerrisgaard, Semler Holding A/S
Yderligere oplysninger: Adm. direktør hos De Danske Bilimportører Bent Mikkelsen, tlf. 39 16 23 23
|
De Danske Bilimportører Telefon 39 16 23 23, dbi@bilimp.dk
Revideret 23/4-2010 17:44 |
Fra nyhedsbrev Nr. 6/2010
|
|
De Danske Bilimportører:
Omlæg bilafgifter og få lavere CO2-udslip
|
Ny undersøgelse fra Copenhagen Economics: Omlæg bilafgifter og få lavere CO2-udslip.
En analyse fra Copenhagen Economics viser, at EU krav til nye bilers CO2-udslip ikke vil have den samme gavnlige effekt på CO2–udledningen i Danmark som i andre EU-lande. Årsagen er de høje danske bilafgifter, der gør, at energibesparende teknologier bliver for dyre i Danmark. Det er ærgerligt, at afgiftsstrukturen står i vejen for miljøforbedringer på bilområdet, mener De Danske Bil-importører (DBI).
Copenhagen Economics konkluderer i en analyse, at det danske afgiftssystem længe har stået i vejen for de mest miljørigtige bilers indtog i Danmark, og at EU krav til bilers CO2-udledning ikke vil have den samme gavnlige effekt på CO2–udledningen i Danmark som i andre EU-lande.
Baggrunden for analysen er, at man forventer, at EU ved årsskiftet vil fremlægge forslag til lovgivning om nye bilers CO2-udslip. Her vil der blive stillet krav om, at nye biler muligvis allerede fra 2012 i snit maksimalt må udlede 120 – 130 gram CO2 per kørt km. I dag udleder nye biler i EU i snit 160 gram CO2 per kørt km. Nye biler i Danmark ligger lidt højere.
De nye CO2-krav vil øge bilproducenternes udviklingsomkostninger, og eksterne konsulenter har for EU Kommissionen beregnet, at bilerne i gennemsnit vil stige med helt op til 30.000 kroner før afgifter. I Danmark vil dette slå igennem med en faktor 3 på grund af vores afgiftssystem og gøre det meget svært at afsætte de miljørigtige biler her i landet.
Gør Danmark til et foregangsland Analysen fra Copenhagen Economics konkluderer, at hvis Danmark vil understøtte de positive kræfter i en kommende EU-lovgivning om nye bilers brændstoføkonomi, kræver det en omlægning af bilafgifterne.
”Det er ærgerligt, at vi har en afgiftsstruktur, som står i vejen for miljøforbedringer på bilområdet. Vi skal have omlagt bilafgifterne, så det klimavenlige valg belønnes. Og det uanset hvilken teknologi, der tages i brug. Det kan være hybridbiler men også eksempelvis moderne dieselbiler med partikelfilter,” siger Bent Mikkelsen, adm. direktør hos De Danske Bilimportører, og fortsætter:
”Politikerne skal skabe rammerne for, at det miljø- og energirigtige valg kan betale sig. Så skal branchen nok sørge for at levere en bred vifte af biler med moderne miljøteknologi. Med en om-lægning af bilafgifterne kan Danmark blive et foregangsland for miljøvenlige biler.”
I nedenstående faktaark kan der læses mere om analysen fra Copenhagen Economics:
Fakta om bilafgifter og CO2-reduktion i Danmark
Dette faktaark indeholder hovedpointer fra en analyse af bilafgifter og CO2-reduktion, som Copenhagen Economics har udarbejdet for De Danske Bilimportører.
CO2-reduktionen i Danmark bliver mindre end i øvrige EU
• Løbende forbedringer i brændstofteknologier har igennem en årrække ført til fald i nye bilers gennemsnitlige udslip af CO2 i EU, herunder også i Danmark.
• Danmark vil ikke i samme udstrækning som de øvrige EU lande opleve et fald i CO2-udslippet som følge af krav til nye bilers CO2-udslip. I hvert fald ikke i første omgang. Med tiden vil det større udbud af mere brændstoføkonomiske biler sandsynligvis også afspejles i den danske bilpark – og dermed i CO2-udslippet – men det vil gå væsentligt langsommere end i de øvrige europæiske lande, jf. figur 1.
Figur 1: CO2-reduktionen i Danmark bliver mindre end i øvrige EU

Note: Den sorte linie viser den faktiske udvikling i CO2-udslippet fra nye biler i Danmark og den stiplede sorte linie viser en fremskrivning af CO2-udslippet baseret på den historiske udvikling i Danmark. Den grønne linie viser den faktiske udvikling i CO2-udslippet fra nye biler i EU og den stiplede grønne linie viser en lineær udvikling hen imod Europaparlamentets mål om maksimalt 125 gram CO2 pr. kilometer i 2015. Kilder: Færdselsstyrelsen, Danmarks Statistik og European Federation for Transport and Environment (2007) Reducing CO2 emissions from new cars – 2006 progress report on the car industry's voluntary commitment.
• Figur 1 illustrerer, hvordan nye biler Danmark i 2015 kan komme til at udlede 20 gram CO2 mere pr. kilometer end gennemsnittet for nye biler i EU. Hvis de nye biler i Danmark fremover forbedrer brændstoføkonomien svarende til den historiske tendens, vil ’gabet’, i forhold til hvad der kunne være opnået nemlig 125 g CO2/km, være på cirka 20 gram CO2 pr. kilometer.
Årsag: Dyrt at indføre energibesparende teknologier i Danmark • Årsagen til den skitserede udvikling er den høje danske registreringsafgift, som vil gøre de energibesparende teknologier meget dyre for de danske bilkøbere.
• Et konsulentfirma har for EU Kommissionen beregnet, at en bil med forbedret brændstoføkonomi kan blive helt op til 30.000 kroner dyrere, før afgifter, end tilsvarende biler uden sådanne forbedringer . I Danmark vil afgifterne oveni formentligt betyde, at en sådan brændstoføkonomisk bil kan blive mellem 70.000 og 100.000 kroner dyrere end en tilsvarende bil med knap så god brændstoføkonomi.
• På grund af den høje danske registreringsafgift, er det væsentligt dyrere at indføre energibesparende teknologier i Danmark end i de øvrige europæiske lande. Fx bliver det hurtigt dobbelt så dyrt at indføre energibesparende teknologier i Danmark sammenlignet med Tyskland, jf. figur 2.
• I mange tilfælde vil bilproducenterne sandsynligvis i første omgang gå uden om Danmark når en ny teknologi introduceres. De vil vurdere, at der på grund af de høje priser ikke vil være en reel efterspørgsel.
Figur 2: Det er dyrt at indføre energibesparende teknologier i Danmark

Note: Figuren viser de akkumulerede omkostninger ved indførelse af en række brændstoføkonomiske teknologier – hvor de billigste teknologier indføres først. På den lodrette akse aflæses hvor meget det vil koste at reducere brændstofforbruget svarende til mængdeangivelsen på den vandrette akse. Kilde: IEA (2000) Fuel economy improvement. Policies and measures to save oil and reduce CO2 emissions.
• Figur 2 viser, at det koster langt mere at indføre brændstoføkonomiske teknologier i Danmark end i Tyskland. Desuden viser den skarpe stigning på den sidste del af kurverne, at det er meget dyrt at opnå de sidste brændstofbesparelser.
|
De Danske Bilimportører Telefon 39 16 23 23, dbi@bilimp.dk
De Danske Bilimportører:
Kommentar til Folketingsvalg 2007
|
Det nye Folketing skal sikre miljøvenlige biler
Det bliver en udfordring for det nye Folketing at sikre, at Danmark lever op til internationale miljømålsætninger. Det gælder særligt på transportområdet. Hvis Danmark skal have en mere miljøvenlig bilpark, er det bydende nødvendigt med en reform af bilafgifterne, der er langt mere visionær end forårets justeringer af afgifterne, mener De Danske Bilimportører (DBI).
”En af udfordringerne for de nye Folketing bliver at sikre, at Danmark lever op til målsætningerne på miljøområdet. Den nye regering bliver vært for FN klimakonferencen i 2009, og dermed har Danmark også en særlig forpligtigelse til at leve op til de internationale miljømålsætninger,” udtaler Bent Mikkelsen, adm. direktør hos De Danske Bilimportører.
Transportsektoren spiller en hel central rolle i forhold til miljø- og klimaforandringer. I Danmark tegner vejtransportsektoren sig for en fjerdedel af energiforbruget, og den danske bilpark er ikke særligt miljøvenlig. 40 % af bilerne er mere end 10 år gamle og ikke engang hver tiende af de nye benzinbiler tilhører energiklasse A.
”Hvis Danmark skal have en mere miljøvenlig bilpark, er det bydende nødvendigt med en visionær reform af bilbeskatningen. Som sidegevinst, vil en sådan reform kunne give danskerne mere trafiksikre biler,” siger Bent Mikkelsen.
”I foråret blev der gennemført en mindre justering af bilafgifterne, men det er fortsat bilens værdi og ikke dens miljøegenskaber, der afgør, hvor meget der skal betales i afgift. Forårets lappeløsning er ikke nok, hvis Danmark for alvor skal have en mere miljøvenlig bilpark,” udtaler Bent Mikkelsen.
|
De Danske Bilimportører Telefon 39 16 23 23, dbi@bilimp.dk
De Danske Bilimportører:
Afgiftsforslag påfører branchen milliontab
|
Med Regeringens forslag til omlægning af bilafgifterne øges prisen for mange varebiler samt for campere. De Danske Bilimportører har netop opgjort, at mere end 30.000 varebiler og 4.000 campere er på lager hos importører og forhandlere eller er bestilt på bilfabrikkerne. Branchen risikerer at ’brænde inde’ med mange af disse biler og kommer til at lide et betydeligt milliontab, hvis der ikke etableres de nødvendige overgangsordninger, vurderer De Danske Bilimportører(DBI).
Svært at sælge tusindvis af biler
Lageret af varebiler og campere, som bliver dyrere efter Regeringens omlægning af bilafgifterne, tæller op mod 40.000 enheder. Det viser en helt ny opgørelse fra De Danske Bilimportører.
”Mange varebiler og campere bliver væsentligt dyrere som følge af Regeringens forslag til omlægning af bilafgifterne. Bilerne kan formodentlig ikke sælges i Danmark – og mange af dem er bygget om, så de heller ikke kan sælges i andre lande,” siger Bent Mikkelsen, adm. direktør i De Danske Bilimportører og fortsætter:
”Vores aktuelle opgørelse viser, at mere end 30.000 varebiler og 4.000 campere bliver ramt af afgiftsforhøjelsen, og det er køretøjer, som branchen risikerer at ’brænde inde’ med. Bilerne er dyre for branchen, som derfor står overfor et større milliontab. Det er ikke rimeligt, da der er tale om gamle regler, der er vedtaget af skiftende politiske flertal. Risikoen for hamstring kan ikke retfærdiggøre, at man undlader at lave overgangsordninger,” siger Bent Mikkelsen.
Biler skræddersyet til det danske marked
De danske bilafgifter er unikke og har skabt et marked for biler, der er skræddersyet de særlige danske afgiftsforhold.
”De nye afgiftsregler gør de køretøjer, der er skræddersyet til det danske marked, usælgelige. Det gælder eksempelvis campere, der som led i ombygningen har fået skåret hul i taget. I udlandet er der ingen, der vil købe disse køretøjer, og det er der med de nye afgiftsregler formodentlig heller ikke Danmark,” siger Bent Mikkelsen.
Overgangsordninger er nødvendige
”Hvis branchens tab skal minimeres, er der behov for overgangsordninger, som giver branchen en mulighed for at komme af med biler, som ellers ikke ville kunne sælges. Overgangsordninger er ikke noget ukendt fænomen, og myndighederne har tidligere godkendt overgangsordninger for eksempelvis autocampere. Det er helt afgørende for branchen, at man også denne gang får etableret de nødvendige overgangordninger,” siger Bent Mikkelsen.
De Danske Bilimportører har her til morgen foretræde for Folketingets Skatteudvalg, hvor sagen vil blive fremlagt.
Opgørelse over køretøjer mål i stk., der bliver ramt af afgiftsforhøjelser:
Varebiler 2,0 – 2,5 tons |
26.299 |
Varebiler 2,5 – 3,0 tons |
3.551 |
Varebiler over 3,0 tons |
3.583 |
Varebiler i alt |
33.433 |
Campere |
4.130 |
Personbiler |
18.954 |
|
De Danske Bilimportører Telefon 39 16 23 23, dbi@bilimp.dk
|