Pressemeddelelse fra www.autoteket.dk

De Danske Bilimportører:

Omlæg bilafgifter og få lavere CO2-udslip

Ny under­sø­gelse fra Co­pen­­ha­gen Eco­no­mics: Om­læg bilaf­gifter og få la­vere CO2-ud­slip.  

En analyse fra Copen­hagen Econo­mics viser, at EU krav til nye bilers CO2-udslip ikke vil have den samme gavnlige effekt på CO2–udled­ningen i Danmark som i andre EU-lande. Årsagen er de høje danske bilafgifter, der gør, at ener­gi­be­spa­rende teknologier bliver for dyre i Danmark. Det er ærgerligt, at afgifts­struk­turen står i vejen for mil­jø­forbedringer på bilområdet, mener De Danske Bil-importører (DBI).

Copenhagen Economics konkluderer i en analyse, at det danske af­giftssystem længe har stået i vejen for de mest miljørigtige bilers ind­tog i Danmark, og at EU krav til bilers CO2-udledning ikke vil have den samme gavnlige effekt på CO2–udledningen i Danmark som i an­dre EU-lande.

Baggrunden for analysen er, at man forventer, at EU ved årsskiftet vil frem­lægge forslag til lovgivning om nye bilers CO2-udslip. Her vil der blive stillet krav om, at nye biler muligvis allerede fra 2012 i snit maksimalt må udlede 120 – 130 gram CO2 per kørt km. I dag udleder nye biler i EU i snit 160 gram CO2 per kørt km. Nye biler i Danmark ligger lidt højere.

De nye CO2-krav vil øge bilproducenternes udviklingsomkostninger, og ekster­ne konsulenter har for EU Kommissionen beregnet, at biler­ne i gennem­snit vil stige med helt op til 30.000 kroner før afgifter. I Danmark vil dette slå igennem med en faktor 3 på grund af vores af­giftssystem og gøre det meget svært at afsætte de miljørigtige biler her i landet.

Gør Danmark til et foregangsland
Analysen fra Copenhagen Economics konkluderer, at hvis Danmark vil under­støtte de positive kræfter i en kommende EU-lovgivning om nye bilers brændstoføkonomi, kræver det en omlægning af bilafgif­terne.

”Det er ærgerligt, at vi har en afgiftsstruktur, som står i vejen for mil­jøforbed­ringer på bilområdet. Vi skal have omlagt bilafgifterne, så det klimavenlige valg belønnes. Og det uanset hvilken teknologi, der tages i brug. Det kan være hybridbiler men også eksempelvis mo­der­ne dieselbiler med partikelfilter,” siger Bent Mikkelsen, adm. direktør hos De Danske Bilimportører, og fortsætter:

”Politikerne skal skabe rammerne for, at det miljø- og energirigtige valg kan betale sig. Så skal branchen nok sørge for at levere en bred vifte af biler med moderne miljøteknologi. Med en om-lægning af bil­afgifterne kan Danmark blive et foregangsland for miljøvenlige biler.”

I nedenstående faktaark kan der læses mere om analysen fra Copenha­gen Economics: 


Fakta om bilafgifter og CO2-reduktion i Danmark

Dette faktaark indeholder hovedpointer fra en analyse af bilafgifter og CO2-reduktion, som Copenhagen Economics har udarbejdet for De Danske Bilimportører.

CO2-reduktionen i Danmark bliver mindre end i øvrige EU

• Løbende forbedringer i brændstofteknologier har igennem en årræk­ke ført til fald i nye bilers gennemsnitlige udslip af CO2 i EU, herunder også i Danmark.

• Danmark vil ikke i samme udstrækning som de øvrige EU lande opleve et fald i CO2-udslippet som følge af krav til nye bilers CO2-udslip. I hvert fald ikke i første omgang. Med tiden vil det større udbud af mere brændstoføkonomiske biler sandsynligvis også afspej­les i den danske bilpark – og dermed i CO2-udslippet – men det vil gå væsentligt langsommere end i de øvrige europæiske lande, jf. figur 1.

Figur 1: CO2-reduktionen i Danmark bliver mindre end i øvrige EU

 
Note: Den sorte linie viser den faktiske udvikling i CO2-udslippet fra nye biler i Danmark og den stiplede sorte linie viser en fremskrivning af CO2-udslippet baseret på den historiske udvikling i Danmark. Den grønne linie viser den faktiske udvikling i CO2-udslippet fra nye biler i EU og den stip­lede grønne linie viser en lineær udvikling hen imod Europaparlamentets mål om maksimalt 125 gram CO2 pr. kilometer i 2015.
Kilder: Færdselsstyrelsen, Danmarks Statistik og European Federa­tion for Transport and Environment (2007) Reducing CO2 emissions from new cars – 2006 progress report on the car industry's voluntary commitment.

• Figur 1 illustrerer, hvordan nye biler Danmark i 2015 kan komme til at udlede 20 gram CO2 mere pr. kilometer end gennemsnittet for nye biler i EU. Hvis de nye biler i Danmark fremover forbedrer brænd­stoføkonomien svarende til den historiske tendens, vil ’gabet’, i for­hold til hvad der kunne være opnået nemlig 125 g CO2/km, være på cirka 20 gram CO2 pr. kilometer.  

Årsag: Dyrt at indføre energibesparende teknologier i Danmark
• Årsagen til den skitserede udvikling er den høje danske registre­ringsafgift, som vil gøre de energibesparende teknologier meget dyre for de danske bilkøbere.

• Et konsulentfirma har for EU Kommissionen beregnet, at en bil med forbedret brændstoføkonomi kan blive helt op til 30.000 kroner dyre­re, før afgifter, end tilsvarende biler uden sådanne forbedringer . I Danmark vil afgifterne oveni formentligt betyde, at en sådan brænd­stoføkonomisk bil kan blive mellem 70.000 og 100.000 kroner dyrere end en tilsvarende bil med knap så god brændstoføkonomi.

• På grund af den høje danske registreringsafgift, er det væsentligt dyrere at indføre energibesparende teknologier i Danmark end i de øvrige europæiske lande. Fx bliver det hurtigt dobbelt så dyrt at indføre energibesparende teknologier i Danmark sammenlignet med Tyskland, jf. figur 2.

• I mange tilfælde vil bilproducenterne sandsynligvis i første omgang gå uden om Danmark når en ny teknologi introduceres. De vil vurde­re, at der på grund af de høje priser ikke vil være en reel efterspørg­sel.

Figur 2: Det er dyrt at indføre energibesparende teknologier i Danmark

Note: Figuren viser de akkumulerede omkostninger ved indførelse af en række brændstoføkonomiske teknologier – hvor de billigste tekno­logier indføres først. På den lodrette akse aflæses hvor meget det vil koste at reducere brændstofforbruget svarende til mængdeangivel­sen på den vandrette akse.
Kilde: IEA (2000) Fuel economy improvement. Policies and measures to save oil and reduce CO2 emissions.

• Figur 2 viser, at det koster langt mere at indføre brændstoføkono­miske teknologier i Danmark end i Tyskland. Desuden viser den skarpe stigning på den sidste del af kurverne, at det er meget dyrt at opnå de sidste brændstofbesparelser.

De Danske Bilimportører
Telefon 39 16 23 23, dbi@bilimp.dk


6/11-2007 09:56


© Copyright www.autoteket.dk