De Danske Bilimportører:
Ny undersøgelse fra Copenhagen Economics: Omlæg bilafgifter og få lavere CO2-udslip.
En analyse fra Copenhagen Economics viser, at EU krav til nye bilers CO2-udslip ikke vil have den samme gavnlige effekt på CO2–udledningen i Danmark som i andre EU-lande. Årsagen er de høje danske bilafgifter, der gør, at energibesparende teknologier bliver for dyre i Danmark. Det er ærgerligt, at afgiftsstrukturen står i vejen for miljøforbedringer på bilområdet, mener De Danske Bil-importører (DBI).
Copenhagen Economics konkluderer i en analyse, at det danske afgiftssystem længe har stået i vejen for de mest miljørigtige bilers indtog i Danmark, og at EU krav til bilers CO2-udledning ikke vil have den samme gavnlige effekt på CO2–udledningen i Danmark som i andre EU-lande.
Baggrunden for analysen er, at man forventer, at EU ved årsskiftet vil fremlægge forslag til lovgivning om nye bilers CO2-udslip. Her vil der blive stillet krav om, at nye biler muligvis allerede fra 2012 i snit maksimalt må udlede 120 – 130 gram CO2 per kørt km. I dag udleder nye biler i EU i snit 160 gram CO2 per kørt km. Nye biler i Danmark ligger lidt højere.
De nye CO2-krav vil øge bilproducenternes udviklingsomkostninger, og eksterne konsulenter har for EU Kommissionen beregnet, at bilerne i gennemsnit vil stige med helt op til 30.000 kroner før afgifter. I Danmark vil dette slå igennem med en faktor 3 på grund af vores afgiftssystem og gøre det meget svært at afsætte de miljørigtige biler her i landet.
Gør Danmark til et foregangsland
Analysen fra Copenhagen Economics konkluderer, at hvis Danmark vil understøtte de positive kræfter i en kommende EU-lovgivning om nye bilers brændstoføkonomi, kræver det en omlægning af bilafgifterne.
”Det er ærgerligt, at vi har en afgiftsstruktur, som står i vejen for miljøforbedringer på bilområdet. Vi skal have omlagt bilafgifterne, så det klimavenlige valg belønnes. Og det uanset hvilken teknologi, der tages i brug. Det kan være hybridbiler men også eksempelvis moderne dieselbiler med partikelfilter,” siger Bent Mikkelsen, adm. direktør hos De Danske Bilimportører, og fortsætter:
”Politikerne skal skabe rammerne for, at det miljø- og energirigtige valg kan betale sig. Så skal branchen nok sørge for at levere en bred vifte af biler med moderne miljøteknologi. Med en om-lægning af bilafgifterne kan Danmark blive et foregangsland for miljøvenlige biler.”
I nedenstående faktaark kan der læses mere om analysen fra Copenhagen Economics:
Fakta om bilafgifter og CO2-reduktion i Danmark
Dette faktaark indeholder hovedpointer fra en analyse af bilafgifter og CO2-reduktion, som Copenhagen Economics har udarbejdet for De Danske Bilimportører.
CO2-reduktionen i Danmark bliver mindre end i øvrige EU
• Løbende forbedringer i brændstofteknologier har igennem en årrække ført til fald i nye bilers gennemsnitlige udslip af CO2 i EU, herunder også i Danmark.
• Danmark vil ikke i samme udstrækning som de øvrige EU lande opleve et fald i CO2-udslippet som følge af krav til nye bilers CO2-udslip. I hvert fald ikke i første omgang. Med tiden vil det større udbud af mere brændstoføkonomiske biler sandsynligvis også afspejles i den danske bilpark – og dermed i CO2-udslippet – men det vil gå væsentligt langsommere end i de øvrige europæiske lande, jf. figur 1.
Figur 1: CO2-reduktionen i Danmark bliver mindre end i øvrige EU
Note: Den sorte linie viser den faktiske udvikling i CO2-udslippet fra nye biler i Danmark og den stiplede sorte linie viser en fremskrivning af CO2-udslippet baseret på den historiske udvikling i Danmark. Den grønne linie viser den faktiske udvikling i CO2-udslippet fra nye biler i EU og den stiplede grønne linie viser en lineær udvikling hen imod Europaparlamentets mål om maksimalt 125 gram CO2 pr. kilometer i 2015.
Kilder: Færdselsstyrelsen, Danmarks Statistik og European Federation for Transport and Environment (2007) Reducing CO2 emissions from new cars – 2006 progress report on the car industry's voluntary commitment.
• Figur 1 illustrerer, hvordan nye biler Danmark i 2015 kan komme til at udlede 20 gram CO2 mere pr. kilometer end gennemsnittet for nye biler i EU. Hvis de nye biler i Danmark fremover forbedrer brændstoføkonomien svarende til den historiske tendens, vil ’gabet’, i forhold til hvad der kunne være opnået nemlig 125 g CO2/km, være på cirka 20 gram CO2 pr. kilometer.
Årsag: Dyrt at indføre energibesparende teknologier i Danmark
• Årsagen til den skitserede udvikling er den høje danske registreringsafgift, som vil gøre de energibesparende teknologier meget dyre for de danske bilkøbere.
• Et konsulentfirma har for EU Kommissionen beregnet, at en bil med forbedret brændstoføkonomi kan blive helt op til 30.000 kroner dyrere, før afgifter, end tilsvarende biler uden sådanne forbedringer . I Danmark vil afgifterne oveni formentligt betyde, at en sådan brændstoføkonomisk bil kan blive mellem 70.000 og 100.000 kroner dyrere end en tilsvarende bil med knap så god brændstoføkonomi.
• På grund af den høje danske registreringsafgift, er det væsentligt dyrere at indføre energibesparende teknologier i Danmark end i de øvrige europæiske lande. Fx bliver det hurtigt dobbelt så dyrt at indføre energibesparende teknologier i Danmark sammenlignet med Tyskland, jf. figur 2.
• I mange tilfælde vil bilproducenterne sandsynligvis i første omgang gå uden om Danmark når en ny teknologi introduceres. De vil vurdere, at der på grund af de høje priser ikke vil være en reel efterspørgsel.
Figur 2: Det er dyrt at indføre energibesparende teknologier i Danmark
Note: Figuren viser de akkumulerede omkostninger ved indførelse af en række brændstoføkonomiske teknologier – hvor de billigste teknologier indføres først. På den lodrette akse aflæses hvor meget det vil koste at reducere brændstofforbruget svarende til mængdeangivelsen på den vandrette akse.
Kilde: IEA (2000) Fuel economy improvement. Policies and measures to save oil and reduce CO2 emissions.
• Figur 2 viser, at det koster langt mere at indføre brændstoføkonomiske teknologier i Danmark end i Tyskland. Desuden viser den skarpe stigning på den sidste del af kurverne, at det er meget dyrt at opnå de sidste brændstofbesparelser.
De Danske Bilimportører
Telefon 39 16 23 23, dbi@bilimp.dk
6/11-2007 09:56
© Copyright www.autoteket.dk