Pressemeddelelse fra www.autoteket.dk

De Danske Bilimportører:

Afgiftsforslag påfører branchen milliontab

Med Regeringens forslag til omlægning af bilaf­gifterne øges pri­sen for mange varebiler samt for campere. De Danske Bilimpor­tører har net­op opgjort, at mere end 30.000 vare­biler og 4.000 campere er på lager hos impor­tører og for­handlere eller er bestilt på bil­fa­brikkerne. Branchen risikerer at ’bræn­de inde’ med mange af disse biler og kommer til at lide et betydeligt milliontab, hvis der ikke etableres de nødvendige over­gangs­ordninger, vurderer De Danske Bilimportører(DBI). 

Svært at sælge tusindvis af biler

Lageret af varebiler og campere, som bliver dyrere efter Regeringens omlægning af bilafgifterne, tæller op mod 40.000 enheder. Det viser en helt ny opgørelse fra De Danske Bilimportører. 

”Mange varebiler og campere bliver væsentligt dyrere som følge af Regeringens forslag til omlægning af bilafgifterne. Bilerne kan formo­dentlig ikke sælges i Danmark – og mange af dem er bygget om, så de heller ikke kan sælges i andre lande,” siger Bent Mikkelsen, adm. direktør i De Danske Bilimportører og fortsætter: 

”Vores aktuelle opgørelse viser, at mere end 30.000 varebiler og 4.000 campere bliver ramt af afgiftsforhøjelsen, og det er køretøjer, som branchen risikerer at ’brænde inde’ med. Bilerne er dyre for branchen, som derfor står overfor et større milliontab. Det er ikke rimeligt, da der er tale om gamle regler, der er vedtaget af skiftende politiske flertal. Risikoen for hamstring kan ikke retfærdiggøre, at man undlader at lave overgangsordninger,” siger Bent Mikkelsen. 

Biler skræddersyet til det danske marked

De danske bilafgifter er unikke og har skabt et marked for biler, der er skræddersyet de særlige danske afgiftsforhold.  

”De nye afgiftsregler gør de køretøjer, der er skræddersyet til det danske marked, usælgelige. Det gælder eksempelvis campere, der som led i ombygningen har fået skåret hul i taget. I udlandet er der ingen, der vil købe disse køretøjer, og det er der med de nye afgifts­regler formodentlig heller ikke Danmark,” siger Bent Mikkelsen. 

Overgangsordninger er nødvendige

”Hvis branchens tab skal minimeres, er der behov for overgangsord­ninger, som giver branchen en mulighed for at komme af med biler, som ellers ikke ville kunne sælges. Overgangsordninger er ikke noget ukendt fænomen, og myndighederne har tidligere godkendt over­gangsordninger for eksempelvis autocampere. Det er helt afgørende for branchen, at man også denne gang får etableret de nødvendige overgangordninger,” siger Bent Mikkelsen. 

De Danske Bilimportører har her til morgen foretræde for Folketingets Skatteudvalg, hvor sagen vil blive fremlagt.

Opgørelse over køretøjer mål i stk., der bliver ramt af afgiftsforhøjel­ser:

 

Varebiler 2,0 – 2,5 tons

26.299

Varebiler 2,5 – 3,0 tons

3.551

Varebiler over 3,0 tons

3.583

Varebiler i alt

33.433

Campere

4.130

Personbiler

18.954

De Danske Bilimportører
Telefon 39 16 23 23, dbi@bilimp.dk


2/5-2007 15:05


© Copyright www.autoteket.dk