Aston Martin DBR9Det danske islæt i ra­cer­løbet Le Mans teg­nes ikke kun af ra­cer­kører­ne Jan Magnussen og Tom Kristensen, sidstnævnte med otte flotte sejre.  Også den danske køler­­producent Nis­sens A/S var med til at køre mange sejre i pit i årets 24-timers Le Mans-løb.

Kølere fra Nissens A/S viste fornem styrke i Le Mans-klasserne GT1 og GT2, hvor de fire hurtigste biler i hver klasse sejrede med kølere fra den danske kølerproducent, der har specialiseret sig i produktion og salg af kølere til det globale auto-eftermarked.

En af de tekniske årsager til de otte øverste placeringer i GT1 og GT2 skal findes i optimal kølekapacitet og høj holdbarhed.

Kølekapaciteten er afgørende for, at racerbilerne kan holde maksimal ”power” samtlige 24 timer. De otte biler var udstyret med kølere, hvor en særlig konstruktion med ombuk beskytter lamellerne mod slag fra småsten, dækrester og andet materiale på banen. Kølerne blev leveret af Nissens engelske samarbejdspartner NAR Group Ltd, der har den direkte kontakt til de forskellige racerteams.

 - NAR Group har skræddersyet kølerne til de otte biler med udgangs­punkt i vores standardkølere, forklarer administrerende direktør Alan Nissen, som er yderst tilfreds med de flotte resultater i Le Mans.
– Det er først andet år, vi leverer kølere til GT1 og GT2 biler i Le Mans, fremhæver han. Den danske kølerproducent leverede i år køle­re til 17 biler i Le Mans. Og det er fem flere end sidste år.
-  Vi fokuserer på eftermarkedet til almindelige biler, men resultater­ne i Le Mans viser jo, at vores teknologi er i topklasse, også i situa­tioner hvor der stilles ekstreme krav til kølerne, påpeger Alan Nissen.
Nissens-koncernen er grundlagt i 1921 af Alan Nissens oldefar.

Tom K. i de indledende løb før le MansKoncernen har 1.300 med­arbejdere og er blandt de stør­ste i ver­den inden for cooling og cli­mate til auto-eftermar­ke­det. Nissens A/S leve­rer desuden intercoo­lere, oliekølere, condensere, dryers, evapora­tors og varmeapparater til per­son- og lastbiler.

Nissens A/S består af to divisioner: en auto-division og en OEM-division. Auto-divisionen sælger sine produkter worldwide gennem 16 internatio­nale datterselskaber.

I GT1-klassen kom Team Aston Martin Racing fra England ind på første­pladsen i en Aston Martin DBR9. Team Corvette Racing, USA, blev num­mer to med Jan Magnussen bag rattet i en Corvette C.6R. Hans team blev også nummer tre i en Corvette, mens Team Aston Martin Racing, England, kørte i mål som nummer fire i Aston Martin DBR9.

I GT2-klassen kom fire Ferrarier F430 GTC ind på de fire øverste plad­ser. Førstepladsen blev besat af Risi Competizione, USA, med BMS Scuderia Italia, Italien; Farnbacher Racing, Tyskland; og JMB Racing, Monaco på de følgende pladser.

Liste over de 17 Le Mans-biler med Nissens-køler:
Bil Klasse Team No. Pla-cering
LOLA - ASTON MARTIN LM P1 Charouz Racing System (CZE) 10 9
PESCAROLO-JUDD 01 LM P1 Rollcentre Racing (GBR) 18 10
         
ASTON MARTIN DBR9 LM GT1 Team Aston Martin Racing (GBR) 9 1
CORVETTE C.6 R LM GT1 Team Corvette Racing (USA) 63 2
Kører: Jan Magnussen
CORVETTE C.6 R LM GT1 Team Corvette Racing (USA) 64 3
ASTON MARTIN DBR9 LM GT1 Team Aston Martin Racing (GBR) 7 4
ASTON MARTIN DBR9 LM GT1 Team Modena (GBR) 59  
ASTON MARTIN DBR9 LM GT1 Vitaphone Racing Team (DEU) 53  
         
FERRARI F430 GTC LM GT2 Risi Competizione (USA) 82 1
FERRARI F430 GTC LM GT2 BMS Scuderia Italia (ITA) 97 2
FERRARI F430 GTC LM GT2 Farnbacher Racing (DEU) 90 3
FERRARI F430 GTC LM GT2 JMB Racing (MCO) 99 4
FERRARI F430 GTC LM GT2 Team AF Corse (ITA) 78  
FERRARI F430 GTC LM GT2 Risi Competizione (USA) 83  
SPYKER C8 LAVIOLETTE LM GT2 Team Spyker Squadron b.v.(NED) 85  
SPYKER C8 LAVIOLETTE LM GT2 Speedy Racing Team (SUI) 94  
FERRARI F430 GTC LM GT2 Virgo Motorsport (GBR) 96