Nissens A/S:
Det danske islæt i racerløbet Le Mans tegnes ikke kun af racerkørerne Jan Magnussen og Tom Kristensen, sidstnævnte med otte flotte sejre. Også den danske kølerproducent Nissens A/S var med til at køre mange sejre i pit i årets 24-timers Le Mans-løb.
Kølere fra Nissens A/S viste fornem styrke i Le Mans-klasserne GT1 og GT2, hvor de fire hurtigste biler i hver klasse sejrede med kølere fra den danske kølerproducent, der har specialiseret sig i produktion og salg af kølere til det globale auto-eftermarked.
En af de tekniske årsager til de otte øverste placeringer i GT1 og GT2 skal findes i optimal kølekapacitet og høj holdbarhed.
Kølekapaciteten er afgørende for, at racerbilerne kan holde maksimal ”power” samtlige 24 timer. De otte biler var udstyret med kølere, hvor en særlig konstruktion med ombuk beskytter lamellerne mod slag fra småsten, dækrester og andet materiale på banen. Kølerne blev leveret af Nissens engelske samarbejdspartner NAR Group Ltd, der har den direkte kontakt til de forskellige racerteams.
- NAR Group har skræddersyet kølerne til de otte biler med udgangspunkt i vores standardkølere, forklarer administrerende direktør Alan Nissen, som er yderst tilfreds med de flotte resultater i Le Mans.
– Det er først andet år, vi leverer kølere til GT1 og GT2 biler i Le Mans, fremhæver han. Den danske kølerproducent leverede i år kølere til 17 biler i Le Mans. Og det er fem flere end sidste år.
- Vi fokuserer på eftermarkedet til almindelige biler, men resultaterne i Le Mans viser jo, at vores teknologi er i topklasse, også i situationer hvor der stilles ekstreme krav til kølerne, påpeger Alan Nissen.
Nissens-koncernen er grundlagt i 1921 af Alan Nissens oldefar.
Koncernen har 1.300 medarbejdere og er blandt de største i verden inden for cooling og climate til auto-eftermarkedet. Nissens A/S leverer desuden intercoolere, oliekølere, condensere, dryers, evaporators og varmeapparater til person- og lastbiler.
Nissens A/S består af to divisioner: en auto-division og en OEM-division. Auto-divisionen sælger sine produkter worldwide gennem 16 internationale datterselskaber.
I GT1-klassen kom Team Aston Martin Racing fra England ind på førstepladsen i en Aston Martin DBR9. Team Corvette Racing, USA, blev nummer to med Jan Magnussen bag rattet i en Corvette C.6R. Hans team blev også nummer tre i en Corvette, mens Team Aston Martin Racing, England, kørte i mål som nummer fire i Aston Martin DBR9.
I GT2-klassen kom fire Ferrarier F430 GTC ind på de fire øverste pladser. Førstepladsen blev besat af Risi Competizione, USA, med BMS Scuderia Italia, Italien; Farnbacher Racing, Tyskland; og JMB Racing, Monaco på de følgende pladser.
Liste over de 17 Le Mans-biler med Nissens-køler: | ||||
Bil | Klasse | Team | No. | Pla-cering |
LOLA - ASTON MARTIN | LM P1 | Charouz Racing System (CZE) | 10 | 9 |
PESCAROLO-JUDD 01 | LM P1 | Rollcentre Racing (GBR) | 18 | 10 |
ASTON MARTIN DBR9 | LM GT1 | Team Aston Martin Racing (GBR) | 9 | 1 |
CORVETTE C.6 R | LM GT1 | Team Corvette Racing (USA) | 63 | 2 |
Kører: Jan Magnussen | ||||
CORVETTE C.6 R | LM GT1 | Team Corvette Racing (USA) | 64 | 3 |
ASTON MARTIN DBR9 | LM GT1 | Team Aston Martin Racing (GBR) | 7 | 4 |
ASTON MARTIN DBR9 | LM GT1 | Team Modena (GBR) | 59 | |
ASTON MARTIN DBR9 | LM GT1 | Vitaphone Racing Team (DEU) | 53 | |
FERRARI F430 GTC | LM GT2 | Risi Competizione (USA) | 82 | 1 |
FERRARI F430 GTC | LM GT2 | BMS Scuderia Italia (ITA) | 97 | 2 |
FERRARI F430 GTC | LM GT2 | Farnbacher Racing (DEU) | 90 | 3 |
FERRARI F430 GTC | LM GT2 | JMB Racing (MCO) | 99 | 4 |
FERRARI F430 GTC | LM GT2 | Team AF Corse (ITA) | 78 | |
FERRARI F430 GTC | LM GT2 | Risi Competizione (USA) | 83 | |
SPYKER C8 LAVIOLETTE | LM GT2 | Team Spyker Squadron b.v.(NED) | 85 | |
SPYKER C8 LAVIOLETTE | LM GT2 | Speedy Racing Team (SUI) | 94 | |
FERRARI F430 GTC | LM GT2 | Virgo Motorsport (GBR) | 96 |
Nissens A/S
Telefon 76 26 26 26,
27/6-2008 15:18
© Copyright www.autoteket.dk