Ligesom mange andre danske virksomheder har Würth Danmark A/S oplevet foråret 2008 som roligere end de foregående sæsoner. Dette har dog ikke fået handelsvirksomheden til at trække i bremsen hvad angår rekruttering af sælgere – tværtimod har de netop ansat sælger nr. 300!
Sælgeren hedder Esmar Klakstein, er færing og 39 år. Han er blevet ansat som sælger for Würths kunder i træ- og byggebranchen på Færøerne. I maj 1998 havde Würth Danmark 200 sælgere ansat, og i 2005 blev sælger nr. 250 ansat. På de sidste par år er der dermed sket en vækst på 20 % i firmaets sælgerstab, der er brancheopdelt og betjener kunder inden for bl.a. el-, metal-, vvs-, træ- og autobranchen.
HR-chef hos Würth Danmark, Halfdan Bock Andersen, forklarer her baggrunden for firmaets fortsatte ansættelse af sælgere: ”Markedet er så stort, at trods det at firmaer i vores branche oplever stagnation, er der stadig masser af markedsandele at kæmpe om. Her hos Würth ser vi et stort potentiale i markedet, og vi føler os stærke. Derudover er vores filosofi, at vi vil investere os til vækst - så i stedet for at skære ned vælger vi at investere i markedet og i antallet af sælgere”.
Würths salgsstrategi
Når Würth Danmark har landets største sælgerstab i business-to-business-branchen bunder det muligvis i firmaets salgsstrategi, som Halfdan Bock Andersen beskriver således: ”Hos Würth tror vi på, at vi bedst kan dække kundens behov for produkter og service ved det personlige møde. Dvs. vi prioriterer at tage aktivt del i kundernes aktiviteter og at være synlige og på pletten, når der er brug for det. I forlængelse af det med synligheden forsøger vi derfor at ramme alle geografiske områder i Danmark”.
I forsøget på at udbrede sine kompetencer har Würth Danmark udover den fortsatte ansættelse af sælgere fokus på at udvikle nye koncepter samt at gøre produktsortimentet bredere og dybere. Alt sammen med det formål at kunne kvalificere sig til at indgå i et bredt partnerskab med kunderne frem for blot at være leverandør af forskellige produkter.