De fleste opkald til vejhjælp er heldigvis harmløse – men til tider bizarre. Nu er sommeren over os, og det betyder flere henvendelser fra bilister langs vejene. Antallet af bilister, der bruger mobilitetsservice har været støt stigende de seneste par år. Forbrugerne er simpelthen blevet mere opmærksomme på at benytte servicen.

Krisen har gjort os forkælet. I takt med at bilejere bliver tilbudt flere gratis mobilitetsservices, stiger deres forventninger til øjeblikkelig og effektiv hjælp. Lige med undtagelse af ganske få bilmærker, får alle, der køber bil hos en autoriseret forhandler, tilbudt mobilitet som en del af garantien. Mobilitet dækker de hændelser på vejene, som kaskoforsikringen ikke dækker, fx punkteringer eller brændstofproblemer.

Dansk Autohjælp, som håndterer 87 % af al mobilitetsservice i Danmark, samlede i sommeren 2009 flere nødstedte danskere og turister op i ferielandet end året før – en stigning på 12 % i forhold til 2008.

- Bilproducenterne har, både som konsekvens af krisen og af nye garantiregler, øget mængden af gratis ydelser til bilejerne. Det betyder blandt andet mere vejhjælp, og det har vi mærket hos Dansk Autohjælp, siger markedschef Jesper Rasmussen, Dansk Autohjælp.  

- Kunderne ønsker bedre og bredere dækninger, blandt andet er lånebilsordninger og hjemtransport populært.  
Sommerudfordringer
Hændelser, som startbesvær, tørløb for diverse væsker (benzin, kølevæske og olie) og problemer med hjulskifte, er nogle af de typiske situationer danskere og turister i Danmark havner i på vejene. Skandinavisk Motor Co., som blandt andet giver mobilitetsservice til mærkerne Volkswagen og Audi, møder også kunder med særlige sommerudfordringer.

- Når det bliver varmere i vejret, og vi derfor har mindre tøj på, bliver nøglerne ofte låst inde i bilen. Når de ikke lige kan ryge i jakkelommen, lægger mange dem på sædet eller i bagagerummet og lukker så døren. Hvis man i sådan en situation har en mobilitetsaftale med Audi, så løser vi situationen uden beregning, siger garantichef Niels Andersen, Skandinavisk Motor Co, og forklarer:

- Uanset problemets karakter så er fællesnævneren, at hjælpen skal være hurtigt fremme og problemet skal løses uden kvaler for bilejeren. Og det gør vi naturligvis alt for at efterleve.

Tjek din dækning
Der er også de mere bizarre hændelser ude i ferielandet. Fx når hunden får ramt bilens låsemekanisme, og dermed låser bilen, mens nøglerne sidder i. Eller når den eldrevne køletaske har suget bilens batteri, mens familien er på stranden.

- Når der sker punkteringer, driftsstop eller startbesvær, løser vi dem hurtigt sammen med et autoriseret værksted efter bilejerens valg. Ved mere komplicerede nedbrud får kunden typisk en lånebil, en overnatning eller alternativ transport og kan komme videre med det samme, siger Niels Andersen.

Langt de fleste danskere har både vejhjælp via deres forsikring og den bilproducent, de har købt bilen hos. Dækningen varierer efter konkrete aftaler, så det er en god ide at tjekke med autoforhandleren og forsikringsselskabet, hvordan man er dækket.

Typiske problemer på vejene
- Benzin i dieselbil
- Punkteringer
- Flade batterier
- Kølerproblemer, når bilerne kører varme

Bizarre problemer på vejene
- Hunden eller børn låst inde i bilen
- Nøgler låst inde
- Køletasken har suget al batteriet