pressemeddelelser
DTC A/S:
Michel Nykjær hædret for sit DTC-mesterskab
|
Sæsonens bedste bilsportskørere fejret i Idrættens Hus.
I begyndelsen af oktober kunne Michel Nykjær, Næstved, efter en meget dramatisk DM-Finale på FDM Jyllandsringen med både en løbssejr og en slemt skadet bil sikre sig årets største pointscore i Danish Touringcar Championship og dermed Danmarksmesterskabet.
Nu har sydsjællænderen så også fået det synlige bevis for præstationen. Ved en præmiereception arrangeret af Dansk Automobil Sports Union og DTC A/S i Idrættens Hus i Brøndby fik Chevrolet-køreren overrakt guldmedaljen for årets mesterskab.
Det var i øvrigt første gang, at Michel Nykjær officielt fik hængt en guldmedalje fra Danmarks Idræts Forbund rundt om halsen ovenpå et Danmarksmesterskab i Danish Touringcar Championship. Godt nok vandt han titlen tilbage i 2007, men da medaljehøjtideligheden skulle finde sted, var han i Italien for at deltage i FIA European Touring Car Cup – en titel, som han i øvrigt også vandt.
Også toeren i årets Danish Touringcar Championship blev hædret med en medalje, da Jan Magnussen, England, modtog sølvet for sin andenplads i mesterskabet. Derimod var årets treer i mesterskabet, James Thompson, England, fraværende, da han i denne weekend deltager i sidste afdeling af FIA World Touring Car Championship i Macau. Hans medalje blev i stedet modtaget af teamchefen for Hartmann Honda Racing Hans Hartmann, Herning.
Michel Nykjærs teamchef fra Chevrolet Motorsport Danmark, Kent Bo Steffensen, Grindløse, og dennes kompagnon, Michael Klostermann, Gørløse, var også podiet, da duoen for anden sæson i træk modtog en over halv meter høj pokal som bevis for, at Chevrolet Motorsport Danmark med succes forsvarede teammesterskabet.
Endelig modtog Per Poulsen, Årup, og Kasper Jensen, Aalborg, ligeledes pokalerne for henholdsvis første- og tredjepladserne i DTC Cuppen – privatkørernes interne konkurrence – mens Jens Møller, Ikast, havde meldt afbud. Dog er resultatet af DTC Cuppen endnu ikke endeligt grundet en verserende appelsag hos DIF, som eventuelt kan ændre på den indbyrdes placering mellem Per Poulsen og Jens Møller.
|
DTC A/S Telefon 55 31 32 22,
DTC A/S:
VM-duo vil til start i DTC-løb
|
Kristian Poulsen og Franz Engstler planlægger deltagelse i udvalgte løb.
Sidste års sensationelle vinder af DTC-afdelingen på Sturup Raceway, Kristian Poulsen, Padborg, deltager i år i en fuld sæson i FIA’s officielle World Touring Car Championship, men den danske racerkører planlægger også at deltage i udvalgte løb i Danish Touringcar Championship. Og det endda sammen med sit tyske team fra VM-serien.
”Franz Engstler og jeg arbejder på at få hele Liqui Moly-teamet til Danmark for at køre med ved Grand Prixet og yderligere et af årets DTC-løb,” fortæller Kristian Poulsen, der om halvanden uge tager hul på VM-serien i Sydamerika.
”Liqui Moly er repræsenteret i 180 lande i hele verden, men de vil gerne også styrke deres profil i Danmark og det øvrige Skandinavien, så det vil være oplagt, at vi stiller til start.”
Mens Kristian Poulsen i år først tager hul på sin tredje sæson som banesportskører efter at have koncentreret sig om rallysporten fra 1994 til 2006, har Franz Engstler, Tyskland, godt to årtiers erfaring bag sig i banesporten.
Som så mange andre begyndte han med de enkeltsædede racerbiler, hvor han kørte Formel 3, men siden slog han sig på standardvogne, hvor han i flere år deltog i DTM-serien i konkurrence med bl.a. Kurt Thiim, Luxembourg, og Kris Nissen, Tyskland. I 2000 vandt han den tyske pendant til DTC-serien, mens han fra 2005 til 2007 vandt tre mesterskaber på stribe for de standardvogne, som også bruges i Danish Touringcar Championship. Det var to asiatiske titler samt et tysk mesterskab, inden han sidste år besatte andenpladsen i Independents’ Trophy – privatkørernes uofficielle VM.
”Engstler er lige så tosset som mig, for han vil gerne køre race hver weekend,” indrømmer Kristian Poulsen. ”Udover at køre VM sammen skal vi også køre 24 timers løb på Nürburgring og i Malaysia, så det bliver skægt.”
Men Kristian Poulsen har også fortalt sin tyske makker om de specielle danske baner.
”Engstler er godt klar over, at det ikke er Monza, han kommer ud at køre på, men jeg tror, at han får svært nok med at følge med. Så nemt er det trods alt ikke at køre på Jyllandsringen, for den er rimelig tricky,” slår Kristian Poulsen fast.
|
DTC A/S Telefon 55 31 32 22,
Revideret 27/2-2009 09:46 |
Fra nyhedsbrev Nr. 9/2009
|
|
DTC A/S:
Casper Elgaard vender tilbage til DTC
|
Tredobbelt mester vender tilbage til DTC med eget team. Casper Elgaard sidder bag rattet af en Seat Leon i årets mesterskabsserie.
En af de mest vindende kørere i serien vender i år tilbage til Danish Touringcar Championship. Det er Casper Elgaard, Århus, der efter en 2008-sæson væk fra DTC, hvor han i stedet kørte Team Essex’ Porsche RS Spyder frem til en andenplads i LMP2-klassen i den internationale Le Mans Serie samt 24-timers løbet på Le Mans, nu sigter mod en sæson, hvor størstedelen af aktiviteterne kommer til at finde sted på de danske baner. ”Efter et års fravær har jeg ønsket at komme tilbage til DTC. Jeg har arbejdet på flere forskellige muligheder, bl.a. hos nogle af de eksisterende teams, men det er så endt med, at jeg har etableret mit eget team,” siger Casper Elgaard. ”Vi har en arbejdstitel på teamet, der hedder Team FDM Motorsport, men vi er i dialog med forskellige virksomheder som mulige sponsoremner, og her er en af de ting, som vi kan diskutere med dem, teamnavnet, så det kan godt komme til at hedde noget helt andet.” Rent konkret bliver eks-mesterens nye team bygget op omkring de to Seat Leon-racere, som i de to seneste sæsoner er blevet anvendt af Team Sturup Raceway. ”Det bliver en spændende udfordring at køre i en helt ny bil og et helt nyt mærke,” siger Casper Elgaard. ”I de år, hvor jeg vandt DTC-serien, kørte jeg jo i en baghjulstrukket BMW, og det bliver helt spændende at prøve kræfter med en forhjulstrukket bil. Da jeg kørte en fuld sæson sidst, var der af og til nogle af mine konkurrenter, som mente, at jeg havde en fordel ved at køre i en baghjulstrukket bil, så nu bliver det spændende at se, om de havde ret i deres antagelser. Men det tror jeg nu ikke…” Sidste år deltog Casper Elgaard i den internationale Le Mans Series med Team Essex og havde blot en enkelt start i Danish Touringcar Championship. Det var på Padborg Park, hvor han kørte i en Honda Accord for Hartmann Honda Racing. ”Jeg glæder mig meget til at komme tilbage og atter køre en fuld sæson,” siger eks-mesteren. ”Mange af de topkørere, som jeg kæmpede imod, sidste gang jeg var med i serien, tegner alle til at komme med i år, så det skal blive spændende at tage kampen op mod gamle rivaler som Jan Magnussen og Henrik Lundgaard. Jeg er sikker på, at vi går en meget spændende DTC-sæson i møde.” Team FDM Motorsport planlægger at indsætte to biler i årets Danish Touringcar Championship, og man arbejder for tiden på at indgå en aftale med endnu en kører. ”Vi er rimeligt langt i forhandlingerne med nogle emner, og vi forventer indenfor de næste par uger at kunne indgå en aftale,” slutter Casper Elgaard.
|
DTC A/S Telefon 55 31 32 22,
Revideret 14/2-2009 09:16 |
Fra nyhedsbrev Nr. 7/2009
|
|
DTC A/S:
Stjernetræf på lavbudget
|
DTC tilpasser sig de økonomiske forhold, men byder stadig på høj kvalitet.
Den verdensomfattende finanskrise har også ramt Danmarks største racerserie, Danish Touringcar Championship, men det betyder ikke, at serien i 2009 ikke bliver super spændende som altid. Tværtimod.
”Ligesom andre store racerserier verden over har vi i DTC-organisationen tilpasset reglementet til situationen, således at der bliver en del besparelser for de deltagende teams,” forklarer Peter Elgaard fra DTC A/S.
”Når det går godt for verdensøkonomien, er der plads til test, nyudvikling og masser af raceweekender, men når situationen nu er som den er, er det nødvendig at tilpasse sig. For DTC’s vedkommende er det blandt andet sket gennem en begrænsning af tilladte testdage. Disse er i 2009 fastsat til blot fire dage, hvoraf de to første afvikles sammen med DTC-generalprøven den 2.-3. maj på FDM Jyllandsringen. Desuden er den hidtidige DTC-afdeling på Sturup Raceway i Sverige aflyst, og sammen med en begrænsning i forbruget af dæk til løb betyder dette alt sammen, at de fleste nuværende DTC-teams stadig kan finde balance i budgetterne til at stille op i årets DTC-mesterskab.”
Og kamp tegner der bestemt til at blive, for med de tilkendegivelser, DTC-organisationen har fået fra kørere og teams, ser det igen ud til at blive svært at spå om en favorit – og dette gælder både for selve mesterskabet og DTC Cuppen.
”Det ser ud til, at vi får alle de store stjernenavne med på startlisten, og hvis brikkerne falder rigtig på plads, vil også samtlige vindere af et DTC-mesterskab komme til start i 2009-udgaven af DTC. Så et stjernetræf kan være på vej,” forudser Peter Elgaard.
I de kommende uger og måneder forventes sæsonens DTC-teams at præsentere deres line-up, og der forventes dansk, svensk og tysk deltagelse i årets løbsserie, som bliver afviklet over syv afdeling fordelt med fire løb på FDM Jyllandsringen, to på Padborg Park og et på Ring Djursland. Som hidtil køres der hver gang to kvalifikationsheats og en afsluttende finale. Herudover afvikles der også en opvisning i de københavnske gader i forbindelse med Copenhagen Historic Grand Prix.
Første gang feltet i 2009-udgaven af Danish Touringcar Championship er samlet er den første weekend af maj, hvor der finder en slags generalprøve sted i forbindelse med testweekenden på FDM Jyllandsringen.
|
DTC A/S Telefon 55 31 32 22,
Revideret 12/2-2009 09:23 |
Fra nyhedsbrev Nr. 7/2009
|
|
DTC A/S:
Klar til en ny sæson i Danish Touringcar Championship
|
Løbskalender og reglement for den kommende sæson er fastlagt.
Rammerne for den kommende sæson i Danish Touringcar Championship er nu på plads. I hvert fald når det gælder løbskalenderen og de baner, der skal køres på, samt det sportslige og tekniske reglement, som den populære løbsserie skal afvikles efter.
2009-sæsonen kommer til at byde på otte optrædener for Danish Touringcar Championship, og her kommer en af dem til at foregå på en ny arena. For første gang får Copenhagen Historic Grand Prix nemlig officiel deltagelse af DTC-serien, hvor bilerne i starten af august ruller ind på gadebanen ved Fælledparken.
Kombinationen af de hurtige standardvogne og den specielle bane gør dog, at afviklingen her bliver anderledes end normalt.
Førstedagen vil DTC-kørerne således anvende til at lære banen at kende samt køre tidtagning, mens det københavnske publikum om søndagen vil kunne opleve racerbilerne i den tidligere så populære Super Pole-disciplin, hvor deltagerne bliver sluppet løs en for en i en dyst mod stopuret over to omgange.
Den øvrige del af DTC-kalenderen kommer til at bestå af de velkendte baner FDM Jyllandsringen, Padborg Park og Ring Djursland. Såvel klassens sportslige som tekniske reglement for den kommende sæson er blevet færdigskrevet og er nu til godkendelse hos Dansk Automobil Sports Union.
”Vi har atter lavet et reglement, hvor den røde tråd fra tidligere sæsoner er blevet fulgt,” fortæller promotor Peter Elgaard.
”Grundessensen i reglementet er blevet bibeholdt, og den eneste store ændring rent afviklingsmæssigt er, at vi er gået fra at afvikle en træning og to tidtagninger på førstedagen til at have to træninger og en tidtagning, mens vi på andendagen som hidtil afvikler to kvalifikationsheat og en finale. Indenfor det tekniske område har vi foretaget en række mindre justeringer, så alle bilmærker har mulighed for at kunne gøre sig gældende i løbene.”
Løbskalender for Danish Touringcar Championship 2009:
10.05 2009 Åbningsløbet FDM Jyllandsringen 24.05 2009 Padborg Open Padborg Park 28.06 2009 Juniløbet FDM Jyllandsringen 02.08 2009 Copenhagen Historic Grand Prix Fælledparken 09.08 2009 Padborg Super Prix Padborg Park 23.08 2009 GP Danmark FDM Jyllandsringen 13.08 2009 Sommerløbet Ring Djursland 04.10 2009 DM-Finalen FDM Jyllandsringen
|
DTC A/S Telefon 55 31 32 22,
Revideret 22/1-2009 22:20 |
Fra nyhedsbrev Nr. 4/2009
|
|
|