Teknologisk Institut har for fjerde år i træk ved stik­prø­veun­der­­sø­gel­ser fundet nul fejl hos Auto­Center Gentofte, der dermed kan kalde sig sjællandsmester i rust­be­skyttelse.

Ifølge Autocenter Gen­tofte ruster danske biler mest i sommer­halv­året på grund af den højere luftfugtighed.

”Det Danske klima er meget hårdt ved vores biler, da der er fugt i bilens kar­rosseri stort set året rundt,” fortæller Christian Buhelt, in­dehaver af AutoCenter Gentofte på Mesterlodden.

”Mange tror for eksempel at en mild vinter, hvor der ikke bliver saltet så meget, betyder at bilen ikke ruster. Det er desværre ikke rigtigt, fordi en varm vinter betyder meget høj luftfugtighed, og det er fug­ten, der får bilen til at ruste.”

Teknologisk Institut, der kontrollerer 86 rustbeskyttelsescentre landet over, fandt ved sidste kontrolbesøg hos AutoCenter Gentofte for fjerde år i træk ingen fejl i rustbeskyttelsen. AutoCenter Gentofte er det eneste Dinitrolcenter på Sjælland der har opnået det resultat.

”Vi er meget stolte af resul­tatet, og vi er meget glade for at være med i ordningen. Det handler om at have kvalificerede folk, gennem­testede metoder og være om­hyggelig med sit arbejde”, siger Chris­tian Buhelt.

Rustbeskyttelse eller ej?

Rustbeskyttelse af bilen er et omdiskuteret spørgsmål, er det pen­gene værd? Kan man have tillid til at det bliver udført ordentligt?

Svaret er ja. Teknologisk Institut, der blandt andet kontrollerer Dini­trols rustbeskyttelsescentre, anbefaler, at man får den nye bil rust­beskyttet med det samme. Anbefalingen bygger på en løbende stik­prøvekontrol af efterbehandlede biler i perioden 1993-2007.

Da Teknologisk Institut var på kontrolbesøg i 2006 hos de 86 rust­beskyttelsescentre, der er tilmeldt VærkstedKontrolOrdningen vedrø­rende rustbeskyttelse (VKO-R), havde således 7 ud af 10 ingen fejl, mens lidt over 2 ud af 10 havde småfejl. Mindre end en ud af ti biler var ikke behandlet tilfredsstillende.