autoteket
  SØG
lørdag  22/9-2018  uge 38
Alfa Romeo
Aston Martin
Audi
Bentley
BMW
Bugatti
Cadillac
Chevrolet
Chevrolet-US
Chrysler
Citroën
Daihatsu
Dodge
Ferrari
FIAT
Ford
Honda
Hummer
Hyundai
Jaguar
Jeep
KIA
LADA
Lamborghini
Lancia
Land Rover
Lexus
Lotus
Maserati
Mazda
Mercedes
MG
Mini
Mitsubishi
Nissan
Opel
Peugeot
Porsche
Renault
Rolls-Royce
Rover
SEAT
Skoda
smart
SsangYong
Subaru
Suzuki
SAAB
Toyota
Volkswagen
Volvo
pressemeddelelser
Publiceret 16/6-2008 13:04 Til udskrift | Send pressemeddelelse

Michael Lassen Automobiler A/S:

Le Mans: Dobbelt sejr til Porsche RS Spyder

Le Mans premieren for Porsche RS Spyder kunne ikke være gået bed­re: I verdens hår­deste langdistanceløb kunne pro­to­typen fra Weis­sach fejre en dob­belt sejr i LMP2-klas­sen. Efter et løb uden et ene­ste teknisk problem, krydsede det hollandske team mål­linjen som de første. Det holland­ske team Van Merksteijn Motorsport med de tre hollandske kørere Jos Verstappen, Jeroen Bleekemolen og Peter van Merksteijn havde et forspring på 8 omgange foran den anden RS Spyder, der blev ført af danskerne John Nielsen og Casper El­gaard samt den tyske fa­brikskører Sascha Maassen. De to teams kontrol­lerede med hver deres RS Spyder med 476 HK løbet lige fra starten.

”Jeg synes, at det er fantastisk, at de private teams Van Merksteijn Motorsport og Team Essex har levet helt op til forventningerne. RS Spyderen har bevist, at den ikke kun er hurtig, men også aldeles pålidelig. Holdene var yderst profes­sio­nelle, hvilket også var en vig­tig grund til succesen”, sagde chefen for motorsport hos Porsche Hartmut Kristen.
”Denne sejr er no­get helt særligt i min motor­sportskarriere”, sagde den tidligere For­mel 1kører Jos Verstappen. ”Når man vinder Le Mans, skriver man sig ind i motor­sports­histo­rien. For mig var det des­uden vigtigt, fordi jeg al­drig før har deltaget i et 24 timer løb. Bilen var ualmin­deligt pålide­lig og fantastisk at køre. Det var en fornøjelse fra start til slut”. Hans holdkammerat og holdejer Peter van Merk­steijn var ligeledes begej­stret: ”Det er vanvittigt. Alle omkring holdet har arbejdet utræt­teligt. Frem for alt Jos, som kørte suverænt. Min opgave var rent fak­tisk kun at få RS Spyderen tilbage til pitten uden problemer og uden at miste for meget tid til Jos og Jeroen. Det fun­ge­rede. Porsches støtte har været helt utrolig, og det her samarbej­de kunne ikke have været bedre. Kun en enkelt ikke-planlagt repara­tion forstyrrede deres løb. Undervognen, der havde løsnet sig efter at have skåret kurverne, skulle fastsættes igen.

For kørerne på Team Essex blandede en smule vemodighed sig med deres glæde over 2.-pladsen. I løbets første tredjedel havde det dan­ske hold ført i flere omgange, og derfor var håbet om en sejr i Le Mans med rette blevet større. 2 lang­somme punkte­ringer og endnu en tur i pitten pga. tek­niske problemer ødelagde dog chancen. ”Det er helt utroligt at blive nummer 2 i holdets første 24-timer løb”, sag­de kører og hold­chef John Nielsen, der også sejrede i Le Mans tilba­ge i 1990. Sascha Maas­sen var også meget positiv: ”Lige fra starten følte jeg mig vir­kelig godt tilpas på holdet, og det engagement og den mål­bevidst­hed, som alle arbejdede med, overraskede mig”, sag­de Porsches fabrikskører, der også kører for Penske Team i den ame­rikanske Le Mans serie. ”Det var et højdepunkt at køre RS Spyder i Le Mans. Takket være bilens ualmindeligt gode balance og vejgreb havde vi hele tiden fuld tillid til bilen – selv på de virkeligt hurtige stræknin­ger”.
Holdene i GT2-klassen startede også lovende i de forskellige Porsche 911 GT3 RSR. I de indledende løb lykkedes det Porsches fabriks­kører Patrick Long (USA) at komme under de magiske 4 minutter med en omgangstid på 3:58,152 minutter, hvilket er det hurtigste nogen­sin­de i sports­vogns­kategorien. Således fik han og hans holdkamme­rat Wolf Henz­ler (Tyskland) en dobbelt pole position. I løbet lykkedes det to Por­sche 911 GT3 RSR at tage en klar føring, men desværre mi­stede man den efter en uheldig kollision mellem Long og hans lands­mand Seth Neiman. Det blev enden på løbet for det franske IMSA Per­formance Matmut team. Flying Lizard Motorsports team kunne køre videre med deres 911, men var kommet mere end 30 omgange bagud. En op­muntring var det dog, at holdets tyske kører Joerg Berg­meister med en omgangstid på 3:59,887 satte rekord i GT2-ka­tegorien.

5.-pladsen i GT2-klassen gik til Porsches fabrikskørere Wolf Henzler (Tyskland), Alex Davison (Australien) og Horst Felbermayr. Indtil mid­nat kæmpede trioen flot om føringen mod Ferrari, men kom langt til­bage, da de pga. reparationer var tvunget til at stoppe i over en ti­me. ”Bortset fra denne tekniske fejl fungerede vores 911 som et ur­værk. Men konkurrencen i vores klasse er så hård, at det er meget svært at indhente tabt tid”, sagde Henzler.

Michael Lassen Automobiler A/S
Telefon 46 91 19 11,

Revideret 16/6-2008 13:08 Fra nyhedsbrev Nr. 25/2008
Publiceret 12/6-2008 16:45 Til udskrift | Send pressemeddelelse

Michael Lassen Automobiler A/S:

Le Mans: Porsches private teams går efter klassesejr

Porsches private teams er godt for­beredt til mo­tor­sportens sæson­høj­depunkt i week­enden. Porsche er repræ­sen­teret i 24-timer løbet med i alt 5 biler: 2 Porsche RS Spyder og 3 Porsche 911 GT3 RSR.
Det er det hollandske hold Van Merksteijn Motorsport og det danske Team Essex, der bringer Porsche RS Spyder med 476 HK til Le Mans. Begge hold har med sejre i de første 3 runder af den europæiske Le Mans-serie vist gode resultater i denne sæson. Porsche RS Spyder, der er udviklet og bygget i Weissach, får således dobbelt debut på lørdag på den historiske bane, hvor man forventer op imod 200.000 tilskuere.
Målet for de to private teams i LMP2 i verdens mest udfordrende langdistanceløb er en klassesejr. Under testløbet var LMP1 bilerne, der typisk har over 200 HK mere i forhold til LMP2 bilerne og desuden et helt andet forhold mellem ydelse og vægt, ca. 20 sekunder hurti­gere pr. om­gang sammenlignet med LMP2 bilerne på den 13.629 km. lange bane.
”Hvis vi som et ungt team og ved vores første deltagelse i Le Mans kan sikre os en klassesejr, så vil det være helt utroligt”, udtaler John Nielsen, som er både kører og direktør for Team Essex. ”Vi har lært meget af de fejl, vi har begået i de første LMS runder. Vi står nu over for en stor udfordring for kørerne, for bilen og for teamet, der skal arbejde perfekt sammen i alle 24 timer. Det er netop det, der gør løbet så fascinerende! John Nielsen ved, hvad han taler om: Han har deltaget i Le Mans 18 gange – og sågar med en sejr i 1990. Hans holdkammerat Casper Elgaard deltager for 6. gang, så han har også oplevet entusiasmen omkring løbet helt tæt på. Hans bedste resultat til dato er en tredjeplads.
Den tyske fabriks­kø­rer Sascha Maassen fuldender det danske team. Ligesom hans kol­leger blandt fabriks­kørerene skal han støtte de private teams, der deltager i Le Mans. ”Jeg glæder mig meget til at deltage med Porsche RS Spyder i verdens største motorløb – især fordi jeg siden 2005 har været med til at udvikle bilen, og fordi det er første gang, at en Por­sche RS Spyder deltager i Le Mans. Samarbejdet med Team Essex i forbindelse med testløbene har fungeret perfekt”, siger Maassen. Normalt kører Maassen i den amerikanske Le Mans-serie for Penske Racing, som han vandt titlen med i 2006. I Le Mans regi har den ty­ske specialist vundet i GT-klassen i 2004 og 2005.

Også det hollandske Van Merksteijn team deltager i 24-timer løbet for første gang. For den tidligere Formel 1 kører er det helt specielt: Han har aldrig før kørt i Le Mans, han har aldrig deltaget i et 24-timer løb og han har aldrig deltaget i løb om natten. Verstappen var im­poneret over banens hurtige hjørner. ” Banen er ikke for sarte sjæle; den er både spændende og krævende, og for en nybegynder i Le Mans er alene længden overvældende. Fordi det var så vådt un­der testløbet, var jeg ikke rigtigt i stand til at køre helt til grænsen. Men jeg stoler fuldt ud på bilen, og jeg glæder mig til løbet”, siger Ver­stap­pen. De to andre kørere i den hollandske trio, Jereon Bleeke­molen og holdejer Peter Van Merksteijn, har deltaget i Le Mans to gange før.
I GT2-klassen vil i alt 3 Porsche teams forsøge at gentage successen fra sidste år: det tyske Felbermayr-Proton team, det amerikanske Flying Lizard Motorsports team og det franske IMSA Performance Matmut team.
Spændingen er sikret, når 55 racerbiler får en flyvende start og ind­leder de 24 timer på Le Mans lørdag d. 14. juni kl. 15.00.

Michael Lassen Automobiler A/S
Telefon 46 91 19 11,

Revideret 12/6-2008 16:46 Fra nyhedsbrev Nr. 24/2008
kode
Husk
LOG IND
Glemt koden?
Ny bruger?

PRESSEMEDDELELSER:

oversigtseneste

nyhedsbrev
TILMELD
FRAMELD

 

KATEGORIER
Additiver
au2parts
Auktioner
Aut. værksted
Autodiagnose
Autoimport
Autolakering
AutoPartner
Autoradioer
Autoservice
Autotransport
Autotransportør
Bilanalyser
Bilklubber
Biludlejning
Biludstillinger
Bilvask
Bilvaskeanlæg
Bilvurderinger
Bosch Car Service
Brugtbilvurderinger
Chassiser
Designcenter
Dæk
EDB-løsninger
Elbiler
El-bilproducent
Elektriske dele
Eneforhandler
Faglitteratur
Foreninger
Forhandlere
Forhandlerkæde
Forhandling
Fælge
GPS/Navigation
Hjælpematerialer
Højttalere
Import
Importører
Industriel bearbejdning
Industrikomponenter
Institutioner
IT-løsninger
Kassevogne
Kemiske produkter
Klargørings­center
Konsulentvirksomhed
Kølere
LAKexperten
Lakreparation
Leasing
Logistik
Logoplates
Marinekomponenter
Marketing
Minibusser
Ministerier
Motorrenovering
Motorrens
Motorsport
Multimedie systemer
Musikanlæg
Navigation
Nøgleringe
Online-løsninger
Organisationer
Pressemeddelelser
Pris
Prisberegning
Prisforhandling
P-skiver
Reklameartikler
Reservedele
Restaurationsbranchen
Rådgivning
Servicepartner
Servicerens
Skadecenter
SMS Service
Software
Specialopbygninger
Styling
Tilbehør
Tilsætningsstof
Transport
Tuning
Udstillinger
Undervognsbehandling
Varmeanlæg
Vask
Vejhjælp
Vitesse-racing
Værksted
Værktøj
Web-løsninger


annonce


annonce

 

119 online Copyright © 2002-2018 autoteket • info@autoteket.dk annoncør-info