Den alsidige motorsports-udøver: Preben Kristoffersen fra Odder har ved indgangen til 2013 lanceret et spændende rallyprojekt. Østjyden skal være teamleder for: Team Austin Mini Cooper Japan, der deltager som start nr. 32 i Int. 16. Rallye Monte Carlo Historique 2013 (25. januar - 1. februar) (RMCH).

- 32 udtales MINI på japansk og er samtidig et lykketal i den opgående sols land, forklarer Preben Kristoffersen. - Jeg fik kontakt til Hajime Nakagawa ved 2009-udgaven af RMCH, hvor han deltog sammen med Osam Morikawa i en Mazda RX-7. Jeg har selv kørt mange motorløb i det japanske bilmærke (med wankel motor), hvorfor jeg lidt nysgerrigt hilste på, da parret nåede over målstregen i Monaco.

Tilbage i 1979 deltog japanerne som fabrikskørere i ALLE RALLIES MODER: ”normaludgaven” af Int. Rallye Monte Carlo, hvor de scorede en klassesejr med en tilsvarende MAZDA RX-7.

- Jeg har selv kørt ”Monte” tilbage i 1972, fortsætter Preben Kristoffersen. - Snekaos på bjergvejene bevirkede imidlertid, at vi ikke nåede hjem over målstregen i Monaco. Herefter deltog jeg 8 gange i old timer-udgaven, hvor jeg har haft mulighed for at køre de berømte bjergprøver i de franske alper. Her byder de snoede veje ofte på snesmattet og isglat underlag. Man kan roligt sige, at de specielle vinter-udfordringer i den tynde luft går en i blodet.

Preben K tilhører anden generation af danske banesportskørere, som prægede frontresultaterne i ind- og udland efter etableringen af Jyllands-Ringen og Ring Djursland. Østjyden har dog også kørt utallige rally-motorløb: - Jeg blev udlært som mekaniker i 1964, men en lærlinge-ugeløn på 35 kr. gav ikke store muligheder for at køre motorløb. Først efter den obligatoriske militærperiode startede jeg derfor op i motorsport tilbage i 1965.

Kælenavnet: Preben K - er i øvrigt tildelt af den lidt yngre racing-kollega: Tom (K)ristensen.

- I al beskedenhed kan jeg snart fejre guldbryllup med motorsporten på 4 hjul, konstaterer Preben K. – Jeg føler mig dog på ingen måde udbrændt. Det har derfor også været en tung beslutning at vinke farvel til deltagelse Rallye Monte Carlo Historique efter 2011, hvor min højrestyrede Austin Mini Cooper S (fra 1968) blev sat til salg.
Preben K driver selv et værksted i Odder med Mazda som speciale. Derfor blev kontakten til Hajime Nakagawa naturligt holdt ved lige, idet snakken gik omkring et VIP-besøg på Mazda-bilfabrikkerne: - Desværre spændte den japanske stor-tsunami i 2011 foreløbigt ben for projektet. Til gengæld blev ideen født om, at Hajime Nakagawa og Osam Morikawa skulle genforenes som makkerpar i min rallybil ved det historiske rally i Monte Carlo.

Af logistiske årsager får start nr. 32 udgangspunkt fra Monte Carlo som den traditionsrige lange tilkørsel til selve motorløbet: - En nærliggende løsning havde været startstedet i København, men nu transporterer jeg og serviceteamet derimod rallybilen direkte til Monaco. Jeg har allieret mig med min mangeårige racermekaniker: Bruno Hvid & hustru (Irene Marsh) til løsning af de logistiske bjerg-udfordringer.
Som forberedelse for Team Austin Mini Cooper Japan har Hajime Nakagawa prøvet at køre den engelske rallybil under et smutbesøg på Sjælland.

- Der er højrestyring i Japan, afslutter Preben K. – Derfor faldt Hajime hurtigt ind i kørerytmen, selv om tredjegearet i specialgearkassen drillede en lille smule. Osam Morikawa er en af Japans mest rutinerede co-driver, idet han har siddet i venstresædet (!) 6 gange i selve ”Monte” samt 2 gange ud over turen i Mazda RX-7’eren i 1979. Han er derfor kommet med flere kvalificerede krav og input til indretningen af Austin Mini Cooper S’eren.

Team Austin Mini Cooper Japan bliver Preben K’s første motorsports-projekt, hvor østjyden ikke selv skal sidde bag rattet. Dette har givet ekstra pift til klargøringen af rallybilen: - Der er foretaget yderst få GODT NOK-løsninger, som ellers kan være nemt at forfalde til i et privatteam.