GT-biler som Porsche og Lotus kan blande sig i dysten blandt firhjulstrækkerne.

Kampen om Mekonomen Rally Championship – det danske mesterskab i rally – kan i den kommende sæson blive mere mangfoldigt end i de tidligere sæsoner. I hvert fald når man kikker på de biltyper, som Dansk Automobil Sports Unions rallyudvalg har givet mulighed for at kæmpe med om DM-point.

I forbindelse med offentliggørelsen af mesterskabsbestemmelserne for den kommende sæson er der nemlig blevet åbnet for, at de såkaldte GT-biler også kan score point til det officielle Danmarksmesterskab i rally. Hidtil har det være mere eller mindre ombyggede familiebiler, der i deres grundudformning har plads til fire personer, som har kunnet været med i DM-kampen.

Betegnelsen GT er en forkortelse for Gran Turismo, som i årtierne efter anden verdenskrig var en udbredt betegnelse for hurtige rejsevogne med et minimum af plads. Altså biler for kun to voksne. Når det gælder moderne biler, dækker GT-betegnelsen typisk over deciderede sportsvogne. Her taler vi eksempelvis om Porsches 911-model og Lotus’ seneste Exige-sportsvogn.

Der er med andre ord tale om hurtige biler, og de er meget naturligvis blevet indplaceret blandt de hurtigste biler i den danske rallyserie – de firhjulstrukne biler. Det er altså rallybiler som eksempelvis de specialbyggede Peugeot 207 Super 2000-rallybiler eller de mere standardbaserede Subaru Impreza- og Mitsubishi Lancer-modeller, som GT-sportsvognene skal op imod. GT-bilerne er dog ikke de eneste nye biltyper, som de hidtidige firhjulstrækkere fremover skal kæmpe imod. Der er med virkning fra 2013 også blevet åbnet for de såkaldte R4- og R5-biler i den DM-gruppe, der nu hedder 4WD/R-GT.

De tre øvrige DM-grupper – 2WD, Standard National og Tunet National – fortsætter med de samme biltyper som i tidligere år.