Christian Jensen og Freddy Pedersen fra henholdsvis Ans og Bjerringbro var på forhånd sikre på DM-guldet i den hårde 4WD-gruppe i Danmarks­mester­skabet i rally, inden de kørte til start på den første hastighedsprøve, som indgik i årets finale – Danboring Rally på Bornholm. Men alligevel gav holdet fra Peugeot Sport Dealer Team DK den gas på klippeøen, og de kunne afslutte deres guldsæson med endnu en sejr.

”Vi er rigtig glade for sejren, og det hele har bare kørt, som det har skullet hele dagen,” siger Christian Jensen efter sæsonen femte maksimumscore ud af seks mulige.

”Vi var lidt afventende fra morgenstunden, og det var en taktik, som Freddy og jeg havde aftalt på forhånd, og så måtte vi om nødvendigt stramme kablet om eftermiddagen. Vi vidste, at der var nogle, som skulle kæmpe om sølv- og bronzemedaljerne, og der var ikke nogen grund til, at vi skulle gå ud og lave nogle dumme ting. Vi skulle fuldføre, men vi ville selvfølgelig gerne vinde. Vores sponsor, Danboring, var også hovedsponsor for løbet, og det lykkedes os at give Danboring og vores øvrige sponsorer en sejr.”

Mens Freddy Pedersen syv gange tidligere har vundet Danmarksmesterskabet i rally i sin funktion af co-driver, så var det blot anden gang, at Christian Jensen kunne kalde sig Danmarksmester.

”Det er ubeskriveligt – sagt på jysk, så er det rigtig godt,” siger en glad Christian Jensen. ”Mekanikerne har gjort en kanonindsats hele sæsonen, og bilen har ikke gjort noget forkert, så det har været suverænt.”

Mens Christian Jensen og Freddy Pedersen stod øverst på resultatlisten for Danboring Rally, så måtte man ned i den anden ende af listen for at finde de to andre mandskaber fra Peugeot Sport Dealer Team DK. Såvel Esben Hegelund og Karsten Isaksen fra Hadsten og Egtved som Kjeld Seidler og Marc Troels-Smith fra Holmegaard og Store Heddinge måtte udgå.

Den mest voldsomme exit på Danboring Rally havde Esben Hegelund og Karsten Isaksen.

”Det skete ganske enkelt det, at jeg bremsede for sent ned til en chikane, og jeg troede, at jeg kunne styre bilen igennem,” forklarer Esben Hegelund. ”Jeg prøvede at gøre det, men det lykkedes ikke, og så ramte vi lige græskanten med det ene forhjul, og så tog pokker ved bilen. Der var en grøft på en meter, så bilen gik ned i grøften og så væltede vi 3-4 gange.”

Esben Hegelund og Karsten Isaksen var i løbet af de næste par sekunder ude af løbet. Et lægecheck viste, at Karsten Isaksen havde bøjet nogle ribben, mens Esben Hegelund havde forstuvet sin ene hånd.

”For os er det småknubs, men bilen er knapt så pæn, men efter hvad mekanikerne siger, så er det vist ikke så slemt,” konstaterer Esben Hegelund.

Den Peugeot RCZ, som Kjeld Seidler og Esben Hegelund kører i, kunne derimod forlade Bornholm igen uden en eneste bule, men alligevel blev Danboring Rally årets første DM-rally, som de ikke gennemførte.

”Vi brugte samme taktik som Christian og Freddy. Planen var at køre i et pænt tempo og derefter skrue op for farten på de sidste prøver, og jeg er sikker på, at vores plan ville lykkedes, og vi kunne da også se at, vi begyndte at vise nogle gode takter, inden vi kom til industriprøven på Rønne Havn,” fortæller Kjeld Seidler. ”Men da vi kom ud til det sidste vinkelsving, ville bilen ikke geare ned, så vi kørte det sidste stykke i femte gear alene.”

”Det viste sig, at det var en hydraulikpumpe inde i gearkassen, der var holdt op med at virke. Vi prøvede at løse problemet på ruten, men der var desværre ikke noget at gøre, så vi blev nødt til at smide håndklædet i ringen. Det var rigtigt irriterende, for det var de allerbedste prøver, vi skulle til at køre på det tidspunkt.”

Slutfacit for Peugeot Sport Dealer Team DK blev dog ganske godt alligevel. Kjeld Seidler og Marc Troels-Smith kunne gentage deres bronzemedalje i Tunet National fra forrige sæson, mens Christian Jensen og Freddy Pedersen byttede sidste års bronzemedalje ud med guldet i 4WD. Esben Hegelund og Karsten Isaksen tog syvendepladsen i 4WD-gruppen.