Subaru befæster sin stilling i året svenske udgave af AutoIndex. Efter tre førstepladser i træk (2009, 2010 og 2011) gav Subaru-ejerne endnu højere karakterer til sine biler i årets undersøgelse. Subaru måtte dog se sig slået på mållinien af et andet japanskt kvalitetsmærke – Lexus.
Forleden præsenteredes det svenske resultatet i AutoIndex 2012. Undersøgelsen er den største bil-forbruger undersøgelse i Skandinavien og årets svenske resultat bygger på 11.851 besvarelser om bilens kvalitet, værksteder, forhandlere og preferencer til mærket. Opgørelsen omfatter hele 26 bilmærker, hvilket er 4 flere end tidligere år.
Subarus resultater i AutoIndex er bemærkelsesværdige – ikke mindst grundet det faktum at mærket blev nummer 1 i 2007, 2009, 2010 og 2011. Subaru lykkedes i 2010 – som det første bilmærke nogensinde – at lægge beslag på førstepladsen i samtlige delmomenter af undersøgelsen.
Historiskt set plejer det at være tæt i toppen og årets undersøgelse er ingen undtagelse. For at kunne fordele pladserne i Top-10 skulle der holdes styr på decimalerne. De tilfældigt udvalgte bilejere, som repræsenterer et tværsnit af landets bilejende befolkning skulle svare på 120 spørgsmål om deres bil. Undersøgelsesgrundlaget har været privatpersoner, som ejer biler af årgangene 2005-2011.
Resultaterne i AutoIndex bygger på fire delmomenter, hvor bilen som sådan er den vigtigste. Udover bilen, er det ejernes bedømmelser af forhandleren og mærkeværkstederne, som sammen med lojaliteten mod varemærket giver den totale placering.
– Vi er først og fremmest vældig glade over at kune øge vores i forvejen høje karakterer. Resultatet viser at vi har lykkedes med at leve op til vores kunders høje forventninger. Lidt ærgerligt at snuble på mållinien er det trods alt. Det føles alligevel OK, så længe modstanden er i form af et andet Japanskt kvalitetsmærke i premiumsegmentet, siger Torbjörn Lillrud, adm.dir. for SUBARU Nordic AB.