De nye S-modeller er sportsvogne til dagligdagen. Deres V8-biturbomotor yder 420 hk fra en slagvolumen på 4,0 l og leverer et drejningsmoment på 550 Nm ved 1400-5200 omdr./min. 4.0 TFSI-motoren reagerer meget spontant, fordi topstykkernes koncept – indsugningssiden er placeret udvendigt og udstødningssiden indvendigt – giver korte gasvandringer med minimale strømningstab. De to twinscroll-turboladere sørger for, at drejningsmomentet opbygges tidligt og kraftfuldt.
Audi S6 accelererer fra 0 til 100 km/h på 4,6 sek., mens standardaccelerationen varer 1/10 sek. længere i S6 Avant og S7 Sportback. Audi S6 og S7 Sportback kører 10,4 km/l ved blandet kørsel, mens Audi S6 Avant kører 10,3 km/l.
En stor del af denne effektivitet skyldes det nyudviklede cylinderstyringssystem cylinder on demand, som frakobler fire af de otte cylindre, når motoren kører i dellastområdet. I disse faser kompenserer systemet Active Noise Control (ANC) i vid udstrækning for forstyrrende støj ved at sende en målrettet modlyd ind i kabinen via lydsystemets højttalere. Samtidig dæmper de aktive motorophæng de lavfrekvente svingninger ved hjælp af modimpulser.
De tre nye S-modeller er som standard udstyret med den 7-trins S tronic-gearkasse og det permanente firehjulstræk quattro, som arbejder tæt sammen med torque vectoring-systemet. Som ekstraudstyr tilbyder Audi et sportsdifferentiale, som aktivt fordeler kræfterne mellem baghjulene.
Standardudstyret omfatter ligeledes adaptive air suspension sport. Denne stramt afstemte luftaffjedring med reguleret støddæmpning sænker karrosseriet på Audi S7 Sportback med 10 mm og på Audi S6 med 20 mm. Køredynamiksystemet Audi drive select har ud over luftaffjedringen fx også indflydelse på ekstraudstyrskomponenter som sportsdifferentialet og den dynamiske styring – føreren kan justere deres funktionsmåde trinløst.
Fælgene i størrelsen 8,5 J x 19 kører på dæk i størrelsen 255/40. Og sortlakerede bremsesadler med S6-/S7-logo tager fat om de forreste bremseskiver. Som ekstraudstyr tilbyder Audi skiver af kulfiberkeramik og fælge i forskellige størrelser op til 20" (Aui S7 Sportback op til 21").
Ud over de store fælge gør andre udvendige detaljer især på stødfangerne, singleframe-kølergrillen og på afgangsrørene samt aluminiumslooket på sidespejlene tydeligt opmærksom på de nye S-modellers status. xenon plus-forlygter med LED-dagskørelys og LED-baglygter er standard. På alle tre modeller er karrosserierne fremstillet af ca. 20 procent let aluminium – de imponerer med en lav vægt, en suveræn Kollisionssikkerhed, en stor torsionsstivhed og en tilpasset aerodynamik.
Interiøret er holdt helt i sportsligt-elegant sort. Instrumenterne har grå skalaer og hvide visere. Pynteelementer i aluminiumslook samt panellister og afdækninger af aluminium skaber små højdepunkter. I den nye Audi S6 og Audi S6 Avant sidder fører og forsædepassager som standard i elektrisk indstillelige sportssæder, mens Audi S7 Sportback er udstyret med S-sportssæder med integrerede hovedstøtter.
I alle tre modeller er det 4-zoners klimaanlæg, sikkerhedssystemet Audi pre sense basic og MMI Radio med Audi soundsystem en del af standardudstyret.
Udvalget af avanceret ekstraudstyr tæller blandt andet head-up-display, ambientebelysning og førerassistentsystemer, der også omfatter adaptive cruise control med Stop & Go-funktion og natsynsassistenten med markering af registrerede fodgængere.
Også når det gælder infotainment-systemer, ligger Audi S6, S6 Avant og S7 Sportback helt i front i klassen. Topversionen er MMI Navigation plus med den banebrydende touchpad kaldet MMI touch. Den kan udvides med Bluetooth-biltelefon online, som via et WLAN-hotspot giver passagererne mulighed for at surfe på internettet. Til føreren henter systemet skræddersyede tjenesteydelser fra Audi connect ind i bilen – blandt andet Audi trafikinformationer online og den nye webradio Audi music stream.
Prisen for Audi S6 er 1.319.000 kr. for limousine med den sædvanlige merpris for Avant på 42.000 kr. For Audi S7 er prisen 1.660.000 kr. – bilerne forventes introduceret på det danske marked i juli.