Den nye A3, som er tredje generation af den succesfulde model, fejrer sin debut på 2012-udgaven af biludstillingen i Geneve. Det er en hightech-bil spækket med innovationer på alle områder. Versioner med hybriddrivlinje og alternative drivlinjer som naturgas- og Audi e-gas-versioner er under udvikling.
Audi ultra letvægtskonstruktionsteknologien er med til at sikre, at karrosseriet har en lav vægt – A3 vejer op til 80 kg mindre end forgængeren. Forskærmene og motorhjelmen er fremstillet af aluminium, og karrosseriet består af en høj andel af ultrahøjstyrkestål og varmeformet stål.
Designet viser tydeligt den nye A3''s sportslige karakter. Skarpe kanter omslutter de tiltrækkende, buede flader. Akselafstanden er vokset til 2,60 m, selv om bilens udvendige længde er identisk med forgængerens, og C-stolpen står lige så skråt som på en coupé. Fronten domineres af den Audi typiske singleframe-kølergrill.
Den helt nydesignede kabine i Audi A3 gør indtryk med den horisontale linjeføring på det nærmest svævende instrumentpanel samt den banebrydende kvalitet i materiale og forarbejdning.
Den elektrisk udkørende MMI-skærm – i topversionen med et diagonalmål på 7" – har en tykkelse på kun 11 mm. Den nye elektromekaniske håndbremse giver plads på midtertunnelens konsol til terminalen til MMI-betjeningssystemet (ekstraudstyr). I topversionen MMI Navigation plus med MMI touch er oversiden af dreje-/trykknappen udført som touchpad – endnu en ergonomisk innovation. Føreren kan indtaste bogstaver og tal med fingeren ligesom i luksusmodellerne fra Audi.
Udstyr til enhver smag
Audi tilbyder den nye A3 i udstyrslinjerne Attraction, Ambition og Ambiente, så kunderne kan vælge den karakter til bilen, som de ønsker. Designerne har udviklet attraktive farver og materialer til alle varianterne. Kunderne kan vælge blandt et udvalg af sportsligt og komfortabelt ekstraudstyr, som fx adaptive light, magnetic ride-undervogn og panoramaglastag.
Kunderne får mulighed for at tilkøbe nye avancerede førerassistentsystemer. Udbuddet omfatter den radarstyrede adaptive cruise control, Audi side assist, Audi active lane assist, vejskilteassistent, parkeringsassistent og sikkerhedssystemet Audi pre sense basic.
Også når det gælder infotainment, findes der en lang række systemer. Det gælder blandt andet lydsystemet fra Bang & Olufsen og MMI Navigation plus. Det optimale supplement udgøres af Bluetooth-biltelefon online inklusive WLAN-hotspot. Det giver passagererne adgang til internettet under køreturen, og til føreren giver det mulighed for skræddersyede onlinetjenester fra Audi connect.
Bredt motorprogram
Den nye Audi A3 stiller til start med tre 4-cylindrede motorer, som alle er nyudviklede fra bunden. De to TFSI-motorer og TDI-motoren har en slagvolumen på henholdsvis 1,4, 1,8 og 2,0 l. Ydelsen ligger på 122 hk, 180 hk og 143 hk. I forhold til forgængeren er den nye A3''s forbrug blevet reduceret med ca. 12 procent i gennemsnit – for nogle motorer er besparelsen endnu større.
Undervognen på den nye A3 kombinerer sportslig køreglæde med god komfort og suveræn stabilitet. Grundlaget hertil udgøres af hjulophængene, mens den fintfølende servostyring har et topeffektivt, elektromekanisk drev. Stabilitetsprogrammet ESP omfatter den elektroniske tværspærring – den gør køreegenskaberne under sportslig kørsel gennem sving endnu mere jævne og sikre.
Ved hjælp af systemet Audi drive select (ekstraudstyr – standard på udstyrslinjen Ambition) kan føreren variere funktionsmåden for vigtige komponenter som styretøjet, speederens og gearkassens (i biler med S tronic) datalinje.
Den nye Audi A3 introduceres i Danmark til august. Priserne er ikke fastlagt endnu.