Ved en af de vigtigste pris­over­rækkel­ser indenfor euro­pæisk bi­lindu­stri, ”Det gyldne rat”, modtog Peugeot for nylig i Berlin ’Miljø-prisen’ for verdens første diesel­hybrid- tekno­logi.

Peugeots HYbrid4 diesel-teknologi blev udvalgt blandt 16 finalister, som har markeret sig med koncept- og teknologi-projekter, der har vist effekt eller stort potentiale i forhold til reduktion af CO2-udledningen. Juryen var sammensat af læsere fra Auto Bild og Bild am Sonntag sammen med ledende eksperter fra 15 lande.

Verdens første dieselhybrid crossover
Prisen er en prestigefyldt anerkendelse af Peugeot og 3008 HYbrid4-modellen, som er verdens første dieselhybrid crossover.
Den blev overrakt til PSA Peugeot Citroëns vicedirektør, Jean-Marc Gales, som takkede med disse ord:
”Vi er ekstremt stolte over at modtage denne pris for andet år i træk - og som efterfølger til vores Peugeot iOn el-bil i 2010. Årets Miljø-pris bekræfter Peugeots mangeårige ledende position, når det gælder forskning og teknologi, der reducerer CO2-udledning. Jeg tror på, at HYbrid4-teknologien vil blive en reference, nøjagtig ligesom HDi-motoren og partikel filter samt vores e-HDi Stop&Start teknologi, der blev lanceret sidste år”.

Ved at kombinere den effektive HDi dieselmotor med fordelene ved elmotoren, sikres en stor gevinst i forhold til brændstofeffektivitet og CO2-udledning. Sammenlignet med den traditionelle dieselmotor har modellen et nedsat brændstofforbrug med ca. 30 %, alt i mens der kun udledes 99g CO2 per km.

Forhjulene på Peugeot 3008 HYbrid4 drives af en 162 hk dieselmotor, som standard udstyret med partikelfilter, mens baghjulene drives af en 37 hk elmotor, hvilket gør 4-hjuls træk muligt og sikrer et brændstofforbrug på 26,3 km/l.