Subarus nye crossover fik en meget positiv modtagelse på årets biludstilling i Frankfurt. Subaru XV hæver overliggeren i C-segmentet og sætter ny standard for såvel brændstofforbrug som for brugbarhed. Faktum er at Subaru XV er både mere økonomisk og renere end mange kun 2-hjulstrukne konkurrenter i klassen.

Subaru XV drives frem af den seneste generationen Boxermotorer, har permanent  symmetrisk 4-hjulstræk og bliver den første model med såvel en ny 1,6-litersmotor som en ny Lineartronic automatgearkasse. Subaru XV har desuden "start-stop-system" som standard på samtlige benzinmotorer.

Subaru XV afliver definitivt myten om at 4-hjulstræk medfører høje udslip. Med sine kun 146 g/km deklasserer Subaru XV også de fleste kun 2-hjulstrukne klassekonkurrenter.

Subaru XV er en ægte crossover som kombinerer høj frihøjde (22 cm) med klassens laveste tyngdepunkt (58,5 cm), hvilket borger for klasseledende køreegenskaber. XV er testet til at kunne klare 72 km/t i undvigemanøvre, som modsvarer den svenske ”elgtest".

I skrivende stund er Subaru XV endnu ikke kollisionstestet af Euro NCAP, men alt peger på fem stjerner i henhold til de barske kriterier som gælder 2011. Alle Subaru XV har syv airbags, selealarmer på alle 5 pladser og VDC (antispin, antiudskridning & traction control) og brake assist som standard.

Subaru XV produceres i Gunma, Japan og lanceres i Europa i begyndelsen af 2012.  Den vil blive tilbudt med tre motoralternativer og såvel manuel gearkasse med høj/lav udveksling, som trinløs Lineartronic automatgearkasse. Priserne er endnu ikke endeligt fastlagt. På den kommende ”Biler for alle” biludstilling i Herning i oktober vil der være en snigpremiere på Subaru XV, som det første land i Skandinavien.