De store dæk, fælge og færdigsamlede hjul fylder godt op på værkstedet i Randers.Euro­mas­ters dæk­cen­ter i Ran­ders leve­rede igen­nem mange år meje­tær­sker­hjul til Dron­ning­borg-fab­rikken. Det funge­rede så godt, at ejer­en – AGCO – er fort­sat som kunde, efter produk­tionen i 2010 blev flyt­tet til Ita­lien.

Kompe­tente og til tiden. Sådan beteg­ner center­leder Chris­tian Sommer fra Euro­master i Ran­ders leve­ran­cerne til Dron­ning­borg Maskin­fabrik og senere AGCO, der i 1998 opkøbte mejetærskerfabrikken. Igennem mange år har det lokale dækcenter forsynet Dronningborg-fabrikken med mejetærskerhjul, og det samarbejde er fortsat, efter produktionen fra Randers i starten af 2010 blev flyttet til AGCO’s mejetærskerfabrik i norditalienske Breganze. – Vi sørger for at hjemtage dæk og fælge fra leverandørerne, samle hjulene og levere dem i takt med produktionen, forklarer han.

Hjul i læssevis
Fabrikken i Breganze er AGCO’s europæiske hovedcenter for høstmaskiner, hvor der produceres mejetærskere af mærkerne Fendt, Laverda, Challenger og Massey Ferguson. Her ønskede man at videreføre det velfungerende samarbejde fra Randers. Euromaster har derfor løbende igennem det seneste halvandet år sendt læssevis af mejetærskerhjul til Italien. Hjulene herfra anvendes stadig til samme serier mejetærskere af mærkerne Massey Ferguson og Fendt, som oprindelig blev produceret hos Dronningborg-fabrikken på Udbyhøjvej i Randers. – Vi er stolte over, at man har vurderet Euromaster i Randers så kompetente og konkurrencedygtige, at det kan betale sig fortsat at få leveret hjulene fra os frem for en lokal leverandør i Italien. En del af de færdige maskiner eksporteres til Danmark, og nogle af hjulene er således med til at få høsten herhjemme i hus, fortæller Christian Sommer. 
Dæk, fælge og færdigsamlede mejetærskerhjul fylder godt op på værkstedet i Randers. – De optager både en væsentlig del af lagerpladsen og kapaciteten, siger centerlederen. Samtidig forklarer han, at ’samlebåndsarbejde’ som i dette tilfælde ellers ikke er almindeligt i dækbranchen herhjemme. – På et center som vores arbejdes der hovedsagelig med drop-in-service, fx dækskift og lapninger. Men hvad angår leverancerne til Italien, kan den samme montør i princippet samle mejetærskerhjul fra morgen til fyraften i en hel uge.

Fra trillebører til mejetærskere
Euromaster servicerer også private bilejere, firmabilsbrugere, busvognmænd og transportfirmaer. De stærke relationer til landbruget er bl.a. et resultat af mange års deltagelse på udstillinger. – Eksempelvis har vi gennem landbrugsmessen i Gl. Estrup fået kontakt til mange kunder i hele Midt- og Nordjylland, fortæller salgschef Lars Skov-Andersen.
Han betegner Euromasters produktpalet til landbruget som meget alsidig. – Vi kan hjælpe med alt lige fra trillebører og fodervogne til store traktorer og mejetærskere.

Døgnservice til landbruget – også i høstperioden
Flemming Christiansen, der arbejder i Euromasters callcenter, taler hver dag med landmænd, der har behov for akut hjælp, ikke mindst i høstperioden. – Vores service har en ekstra dimension, fordi vi ud over alle de lokale afdelinger også har et fælles callcenter og servicevogne overalt i Danmark. Det betyder, at landmanden altid kan få hjælp med kort varsel, uanset hvorfra og hvornår han ringer. Også, når der høstes om natten.
Euromasters vagttelefon for erhvervskunder er bemandet i døgndrift. Herfra benyttes GPS-styring til at dirigere den nærmeste servicevogn til landmanden. – Det sikrer kortest mulig ventetid, hvilket har stor betydning ved nedbrud, vurderer Flemming Christiansen.