Volvo Cars satte efter­trykke­ligt punk­tum for 2010 med et drifts­resul­tat på 2,3 milli­arder sven­ske kroner (1,9 mia. danske kroner) - en forbed­ring i for­hold til året før på 7,5 milli­arder.

"Jeg er ovenud til­freds med, at den entu­sias­tiske og dedi­kerede ind­sats, alle i virk­som­heden har lagt for dagen, har ført til et posi­tivt resul­tat. I 2010 vendte den nega­tive ten­dens på bil­mar­kedet, og vi er igen en lønsom virk­somhed," siger Stefan Jacoby, admini­stre­rende direk­tør for Volvo Car Corpo­ration.

Forbedringen i driftsresultatet på 7,5 milliarder skyldes primært større salgstal og fordelagtig nettoprissætning, hvilket delvis blev modvirket af stigende omkostninger. Omsætningen i 2010 blev 113 milliarder svenske kroner, en stigning på 17,4 milliarder sammenlignet med året før.

Salget steg med 11,6 procent til 373.525 biler (334.808 i 2009). I Kina steg salget med 36,2 procent i forhold til 2009 og i Norden med 29 procent. Europa steg med 10,4. I USA faldt salget med 12,2 procent til 53.952 solgte biler (61.246 i 2009).

Salgsfremgangen skyldes hovedsagelig et godt produktprogram og fornuftige markedsstrategier:
- Velgennemført introduktion af de nye S60- og V60-modeller.
- Fortsat global fremgang for XC60 Crossover, den Volvo-model der sælger bedst.
- Stærk efterspørgsel efter Volvo''s program af brændstoføkonomiske DRIVe modeller i Europa.

... og det fortsætter i 2011
I første kvartal i år var Volvo''s driftsresultat 640 millioner kroner. Det er en stigning på 280 millioner kroner sammenlignet med første kvartal 2009, der primært skyldes stigende salg, større effektivitet og bedre omkostningskontrol. Når omkostninger alligevel er steget, skyldes det investeringer i produktudvikling og markedsføring, som er nødvendige for at gennemføre Volvo''s planer om at udvide.

Salget steg med 13,7 procent til 106.827 biler. Samtlige regioner kunne glæde sig over større volumen; Norden steg med 22,9 procent, Kina med 10,5 procent, Nordamerika med 9,1 procent, Europa med 9,7 procent og resten af verden under et med 27,6 procent sammenlignet med 2010.

I resten af 2011 forventer man fortsat vækst, dog kan valutakurser og usikkerhed på prisen på råmaterialer påvirke resultatet. Produktionen sættes op på fabrikkerne i Göteborg og Gent, og Volvo offentliggjorde for nylig, at virksomheden får brug for 1.200 nye medarbejdere for at kunne klare ekspansionsplanerne primært inden for produktudvikling. I Kina planlægger Volvo en ny fabrik i Chengdu, et nyt kinesisk hovedkontor med stabsfunktioner i Shanghai og en kraftigt udbygget forhandlerorganisation.