Da Volvo Cars' nye kon­cern­chef, Stefan Jacoby, talte ved åb­ningen af bil­udstil­lingen i Los An­geles for­leden, talte han bl.a. om at for­fine Volvo-mærket og om dets frem­tid i USA.

"Fra nu af kan I regne med, at vi gør ting­ene hurti­gere, bedre og smar­tere," fast­slog Stefan Jacoby. "Vi ekspe­derer nye ideer ud på mar­kedet i en fart. Vi retter fokus mod føre­ren, og skil­ler os ud fra mæng­den ved at levere en klokke­ren bil­oplev­else rettet mod indivi­dua­listen. Ikke ved at efterligne vores hovedkonkurrenter, men ved at skabe vores egen, unikke, skandinaviske profil".

Men Volvo''s hjerte og sjæl - også fremover - forbliver skandinavisk design og kvalitet, sikkerhedssystemer i verdensklasse og banebrydende miljøteknologi.

Kompromisløse el-biler
"Et godt eksempel er vores arbejde med at nedbringe CO2 udledningen. I jagten på bæredygtig mobilitet efterspørger flere og flere kunder god brændstoføkonomi, alternative brændstoffer og innovative el-biler. Men disse samvittighedsfulde mennesker ønsker ikke at sætte glæden ved at eje en luksusbil over styr. Og hvorfor skal de også det? Vi arbejder på forskellige løsninger, der kan give samme behagelige køreoplevelse som en bil med en traditionel drivline," sagde Jacoby.

Næste år tager Volvo en testflåde af C30 DRIVe Electric i brug i Californien. I det hele taget forstærkes indsatsen på det amerikanske marked de kommende år.

"Det nye Volvo Cars bliver en anderledes producent af luksusbiler udviklet til en verden i forandring," sluttede Stefan Jacoby.