Racerkøreren Thorkild Thyrring har på sin Mercedes C-klasse testet Yokohamas nye ADVAN Neova AD08, et superdæk beregnet til de kraftigste bilmodeller fra Tyskland og Japan. Thyr­ring tester Yoko­hamas nye super­dæk

Yoko­hama udvik­ler nye typer grønne dæk med lav rulle­mod­stand og lang leve­tid. Men sam­tidig er vej­greb en yderst vigtig egen­skab i et dæk. De to egen­skaber bygges der bro mellem i ADVAN Neova AD08, et nyt super­dæk der er ud­viklet med det klare mål at være ver­dens hurtig­ste dæk til brug på offent­lig vej. Mål­grup­pen er de kraf­tigste bil­model­ler fra Tysk­land og Japan.

"Med en ny type micro­-silica­gummi­blan­ding opnår vi forbedret greb på våd vej samtidig med, at sliddet på dækmønsteret mindskes, og således bygger vi bro mellem de ellers uforenelige parametre vejgreb og slidegenskaber," siger direktør Kenneth Saust, Yokohama Danmark.

For at sikre, at dækket passer godt til de kørselsforhold, man møder på danske veje, lod Yokohama den professionelle racerkører Thorkild Thyrring teste ADVAN Neova AD08 på sin nye Mercedes C-klasse.

"Det er lykkedes for Yokohama at kombinere high-performance og racing-præcision i et landevejstilladt dæk af højeste kvalitet, som giver bilen en uovertruffen nøjagtighed i både indstyring og overførsel af kræfter til asfalten," siger Thorkild Thyrring.

ADVAN Neova AD08 er beregnet til entusiastbilisten, og dækket er kompromisløst lagt an på gode vej- og vejrforhold med temperaturer over nul grader. Det skal derfor ifølge Yokohama matches med et godt vinterdæk. ADVAN Neova AD08 lagerføreres i dimensioner fra 15 til 19 tommer med klar overvægt på de store størrelser.