Euro NCAP Ad­vance er en pris, der gives for ny og vigtig sikker­heds­tekno­logi til biler. Prisen er netop uddelt for første gang på bilud­stil­lingen i Paris, hvor den gik til Volvo''s City Safety system.

"Sær­deles glæde­ligt. Vi har altid ment, at sikker­heds­syste­mer bør indgå i Euro NCAP''s bedøm­melse", siger Thomas Broberg, sikker­heds­eks­pert hos Volvo Cars i Göte­borg.

Euro NCAP Ad­vance er et supple­ment til Euro NCAP''s nuvæ­rende bedøm­melses­system, hvor bil­model­ler testes for sikker­hed i for­skel­lige situa­tioner, og hvor de tes­tede biler kan til­deles maksi­malt fem stjerner.
Euro NCAP Advance bygger på bilproducenternes egne fakta, som efterfølgende analyseres af et ekspertpanel, sammensat af Euro NCAP. Kun sikkerhedssystemer til bilmodeller, der har gennemgået den oprindelige Euro NCAP test, kan komme i betragtning.

Et skridt i den rigtige retning
Volvo har tidligere argumenteret for, at aktive sikkerhedssystemer bør indgå i Euro NCAP''s samlede bedømmelse af bilmodeller.

"Euro NCAP Advance er helt sikkert et skridt i den rigtige retning og et godt supplement til de fysiske crash tests," fastslår Thomas Broberg, som modtog prisen på Volvo''s vegne i Paris.

Bremser automatisk
Volvo City Safety blev præsenteret i 2008 som standard i Volvo XC60. Ved hastigheder under 30 km/timen bremser systemet automatisk bilen, hvis føreren er uopmærksom og ikke reagerer, når en forankørende pludselig stopper op eller sænker hastigheden. Påkørsler bagfra ved lave hastigheder udgør over 50 procent af alle kollisioner. Ved hastigheder under 15 km/timen kan City Safety helt forhindre en kollision og mellem 15 og 30 km/timen sænke hastigheden og dermed mildne konsekvenserne af et uheld.

Volvo City Safety har fået stor opmærksomhed såvel som en række priser, bl.a. Paul Pietsch Award af det tyske motormagasin Auto Motor und Sport, Best Safety Choice af det spanske sikkerhedsinstitut Centro Zaragoza og den amerikanske Traffic Safety Achievement Award.