Lambor­ghini redefi­nerer frem­tiden for super­sports­vogne med en unik tekno­logisk demon­stra­tion. Takket været anven­delsen af sofis­tike­ret kul­fiber­-tekno­logi har Lambor­ghini kre­eret en eks­trem let­vægts­kon­struk­tion ved navn Lambor­ghini Sesto Ele­mento, der har en køre­klar vægt på kun 999 kilo - inklu­sive V10-motor og perma­nent fire­hjuls­træk. For Lambor­ghini er Sesto Ele­mento et bevis på virk­som­hedens know­how og eksper­tise i brugen af inno­vativ kul­fiber tekno­logi.


Med en enestående effekt på 570 hk, et sensationelt vægt/effekt-forhold på 1,75 kilo per hk og en acceleration fra 0-100 km/t på imponerende 2,5 sekunder, er Lamborghini Sesto Elemento garanti for uforlignelig køredynamik. Og samtidig falder det samlede brændstofforbrug som følge af anvendelse af den ekstremt lette konstruktion, der beviser Lamborghinis position som markedspioner i brugen af plastikforstærket kulfiber (CFRP). Den teknologiske udvikling af CFRP sker gennem Lamborghinis to udviklingscentre ACRC (Advanced Composite Research Center) og ACSL (Advanced Composite Structures Laboratory) samt gennem samarbejde med andre organisationer som blandt andet flyproducenten Boeing.
"Lamborghini Sesto Elemento viser hvordan fremtidens supersportsvogne kan se ud - ekstreme letvægtskonstruktioner kombineret med ekstrem performance, hvilket resulterer i ekstrem køreglæde.", fortæller Lamborghini CEO Stephan Winkelmann. "Systematisk brug af letvægts materialer bliver et afgørende element for fremtidens sportsvogne, da det både resulterer i uovertruffen dynamisk performance samtidig med en reducering af brændstofforbruget og dermed udledningen af skadelige emissioner. Enhver fremtidig Lamborghini vil designes i ånden fra Sesto Elemento."


At Sesto Elemento er ekstrem er tydeligt. Alene vægten på under 1 ton er banebrydende for en bil med 570 hk og et eminent vejgreb takket været firehjulstræk. Basen er en ekstrem solid og sikker kulfiber monocoque og den forreste ramme, eksteriør panelerne samt sikkerhedszonen er også lavet i CFRP. Selv kardanakslen er fremstillet i CFRP. Modellens udstødningsrør er til gengæld lavet i Pyrosic, der er et avanceret glaskeramisk komposit materiale, der er i stand til at nå og udholde meget høje temperaturer op til 900 grader.


Designsproget i den nye Lamborghini Sesto Elemento løfter Lamborghinis design DNA ind i fremtiden ved at integrere kulfiberteknologien i modellens former. Du kan se det blottede kulfiber gennem den matsorte lakering, der er påført ved at benytte en ny Nano-teknologi, der samtidig gør det muligt at tilføre overfladen et fint lag af rødt glimmer. Form følger funktion og enhver linje og ethvert luftudtag har en mening, en funktion. Det handler om at optimere downforce for derigennem at opnå den bedst mulige handling i alle situationer. Den skarpskårne attitude følges op i cockpittet, der er domineret af samme ekstreme og kompromisløse tankegang som resten af designet. Modellens komplekse natur har kun ét formål - at være den mest kompromisløse model nogensinde fra Lamborghini. 

 
Lamborghini forhandles i Danmark af eneforhandler Lamborghini Copenhagen.