Volvo Cars'' chassiseksperter har taget endnu et skridt ad vejen, der leder til bilentusiasternes paradis. Resultatet er Volvo S60 og V60 R-Design - endnu mere sporty, endnu mere dynamisk, endnu mere pirrende.

"At redefinere et chassis er lidt ligesom en atlet, der forsøger at sætte nye rekorder. Når man har sat én rekord, stræber man efter at sætte en ny. Sammenligner man R-Design chassiset med Dynamic chassiset i de nye Volvo S60 og V60 har vi gjort styreegenskaberne endnu skarpere og det adrætte og robuste indtryk endnu mere udtalt," forklarer Stefan Sällqvist, chef for Vehicle Dynamics hos Volvo Cars. "Køreoplevelsen skal være sådan, at det føles som om, bilen er mejslet ud af en enkelt aluminiumsblok," tilføjer Sällqvist.

Efter at have udviklet de nye S60 og V60, som er Volvo''s mest dynamiske modeller hidtil, koncentrerede chassisteamet sig om at finpudse en række detaljer.  "Udfordringen var at booste dynamikken, uden at chassiset blev for hårdt - selv asfalt kan føles ujævn. Vi gik efter en kontant, men ikke usmidig fornemmelse," siger Stefan Sällqvist.

Tårnstiver giver kontante styreegenskaber
Chassisteamet monterede en såkaldt tårnstiver under motorhjelmen. Det er en tværbøjle, som binder støddæmpertårnene sammen. Det er en klassisk måde at gøre karrosseristrukturen mere stiv på. "Bilen føles nu mere robust, og det gør, at styringen og kontakten til vejen er endnu mere kontant," forklarer Sällqvist.

Monotube dæmpning bag
De bageste støddæmpere på S60 og V60 R-Design er af "monotube" typen I modsætning til de twintube dæmpere, der ellers bruges, anvender monotube systemet samme ventil til kompression og returdæmpning. Det giver kortere og hurtigere væskeflow, hvilket gør at støddæmperne reagerer kvikkere.

"Når systemet arbejder hurtigere, imødegås de første krængningstendenser, og det kan man mærke, når man bevæger rattet. Det er en effektiv måde at forbedre reaktion og helhedsfornemmelse på," siger Stefan Sällqvist.

Kortere og mere stive fjedre
De forreste og bageste fjedre er 15 mm kortere, hvilket giver bilen mere karakter. Endvidere er fjedrene 15 procent mere stive end i Dynamic chassiset.

"Det gør det lettere at kontrollere bilen og reducerer krængningstilbøjeligheder. Det er et område, der kræver fingerspidsfornemmelse, hvis man skal finde det rigtige mix mellem dynamik og komfort. Går man for langt, føles det ubehageligt, selv på jævne overflader. Vi har brugt meget tid og mange kræfter på at finde den perfekte balance," forklarer Sällqvist.

Endnu mere faste bøsninger
Bøsningerne, som fastgør de bageste støddæmpere til karrosseriet, er 20 procent mere stive end i Dynamic chassiset.
For at modvirke uro i hjulene er den forreste hele 400 procent mere stiv end tidligere.
"Jo stivere bøsning, jo færre vibrationer og jo mindre krængning. Bevægelserne er mere kontrollerede. Det kan man tydeligt mærke, når man sidder i bilen," siger Stefan Sällqvist.

Det nye Corner Traction Control system - endnu bedre i kurver
Præcis som i standardversionerne bakkes chassiset i S60 og V60 R-Design op af en række elektroniske systemer, der giver den sportslige køreoplevelse endnu mere slagkraft.
Corner Traction Control er et nyt system, der anvender momentfordeling til at gøre det lettere at dreje om hjørner. Når bilen runder et hjørne, bremses det indvendige trækkende hjul, hvorved det udvendige hjul får tilført mere trækkraft.. Derved kan føreren køre mere snært om hjørner, og tendenser til understyring mindskes.

DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) systemet har flere funktioner, der giver bedre køreegenskaber og sikkerhed, f.eks. :

- Advanced Stability Control. Med en ny overrulningssensor er det muligt at opfange tendenser til udskridning på et meget tidligt tidspunkt. Det betyder, at antispind-systemet kan træde til tidligere og med større præcision. Advanced Stability Control forbedrer køreegenskaberne og letter eventuelle undvigemanøvrer under dynamisk kørsel, hvor betragtelige sideværts kræfter er på spil.
- Engine Drag Control forhindrer, at hjulene blokerer ved motoropbremsning på glat underlag.
- DSTC systemet har tillige en sportsindstilling, der gør det muligt at køre mere aktivt. Ved at frakoble spind-kontrolsystemet tillades overstyring og en større bagvognsudskridning.

To udgaver med benzin- eller dieselmotor
I Danmark kan R-Design kombineres med enten en 2.0 liter turbodieselmotor - D3 med 163 hk - eller en 2.0 liter turbobenzinmotor - T5 med 240 hk.  Begge med enten automat- eller manuel gearkasse.