Rigtig mange bilister overvejer, at privatlease i stedet for at købe bilen. Men i flere tilfælde er det billigere at købe bilen end at lease den, viser beregninger fra FDM.

Bilforhandlerne bugner med tilbud om privatleasing af en ny bil til ’næsten ingen penge’. Men bag de tillokkende priser kan gemme sig nogle vilkår, der er umulig for den enkelte bilist at gennemskue. Det ser FDMs rådgivning eksempler på hver dag i forbindelse med rådgivningen af bilister, der overvejer privatleasing.

”Ved den rigtig kontrakt har privatleasing den fordel, at man ikke hæfter for restgælden. Det kan være en stor lettelse for mange bilejere, da de er uafhængige af bilprisernes udvikling”, siger advokat i FDM juridiske rådgivning, Lennart Fogh.

Men før man beslutter sig til at privatlease, skal man lave beregninger på, om det reelt kan betale sig at lease i stedet for at købe og læse kontakten grundigt igennem.

FDMs medlemsblad Motor har lavet en række beregninger på de samlede omkostninger ved at henholdsvis eje og privatlease nogle af de biler, der ligger højst på danskernes hitliste. Resultatet er, at de samlede omkostninger generelt er højere ved leasing, og i stort set alle tilfælde er det billigere at købe bilen selv, hvis man får en rabat ved køb, end at tegne en privatleasingkontrakt.

”Hvis privatleasing skal være en fordel, så er man nødt til at gøre sit forarbejde grundigt, og regne på, hvad det ville koste at købe en tilsvarende bil. Desuden skal man bruge sin sunde fornuft”, siger Lennart Fogh.

Motor har beregnet udgifterne på 15 biler i tre forskellige klasser, og tendensen er, at leasing ofte først bliver økonomisk attraktivt, hvis man ønsker at lease en stor familiebil.

Læs mere i Motors majnummer eller klik ind på FDM.dk/leasing-af-bil, hvor der er gode råd om privatleasing.