Muligheden for at efterligne trafikuheld
bidrager til sikkerhed i verdensklasse

I år kan Volvo Cars'' crashtest laboratorium i Göteborg fejre 10 års jubilæum. De næsten 3.000 tests, der er udført i det højteknologiske anlægs første tiår er medvirkende til, at Volvo-ejerne har fået endnu mere sikre biler at køre i.

"Vi kan efterligne de fleste uheld, der sker i trafikken. Ved at analysere disse og derefter teste teknologien i laboratoriet kan vi forbedre vores biler, så de bliver endnu mere sikre at køre i," forklarer Thomas Broberg, seniorrådgiver på sikkerhedsområdet hos Volvo Cars.

Da det nye sikkerhedscentrum blev indviet af den svenske konge i starten af år 2000, var det et af bilindustriens mest avancerede – og det er det stadigvæk, fordi Volvo hele tiden har implementeret nyt udstyr og nye testmetoder. Den nyeste teknologi er digitale højhastighedskameraer, der kan optage 200.000 frames i sekundet.
"De nye kameraer gør det muligt for os at studere kollisioner ned i mindste detalje. Endvidere har vi en række miniaturekameraer installeret i bilerne, som optager, hvad der sker med forskellige vigtige komponenter i bilen," fortsætter Thomas Broberg.

Faste og bevægelige baner
Crashtest laboratoriet har en fast og en bevægelig testbane. Den bevægelige bane kan justeres fra 0 til 90 -grader. Derved bliver det muligt at udføre tests, der involverer en række uheldsscenarier mellem to biler i bevægelse ved forskellige hastigheder og i forskellige vinkler. Endvidere tests af, hvordan man mildner eller undgår en kollision. Anlægget kan for øjeblikket klare over 400 tests om året af biler i fuld størrelse. De to baner ligger over en seks meter dyb, plexiglas-dækket grav, der bruges til at filme crashtests nedefra. I årenes løb er der gennemført en række bemærkelsesværdige tests. F.eks. demonstrerede Volvo i 2003 sidebeskyttelsen i Volvo S40 for inviterede pressefolk ved at lade den kompakte sedan påkøre af en langt større XC90, der kørte 50 km i timen.
"Der kræves en præcision på 2,5 cm i en test, hvor to biler i bevægelse kolliderer ved 50 km/timen. Det svarer til to tusindedele af et sekund. Til sammenligning blinker et menneskeøje på cirka 60 tusindedele af et sekund. Det siger en del om præcisionen i laboratoriet," forklarer Thomas Broberg.

Crashtests i modsat retning
Der kan også gennemføres crashtests på begge baner i den modsatte retning. For enden af den faste bane er der en betonplade, som kan anvendes til forskellige tests som f.eks. overrulning og tests af, hvordan man undgår eller mildner en kollision. For enden af den bevægelige bane tjener området rundt om banen som en integreret del af laboratoriet. Her udføres crashtests mod en række forskellige objekter, der findes i trafikmiljøet. Laboratoriets crashblok vejer 850 tons. Den bevæges rundt ved hjælp af luftpuder. Tillige er der omkring 20 andre faste og bevægelige barrierer, der dækker både Volvo''s egne, skrappe krav og forskellige officielle testkrav.

Foruden laboratoriets fuldtids-medarbejdere findes et team af omkring 100 umælende, men effektive medlemmer af personalet, nemlig de forskellige crashtest-dukker: mænd, kvinder og børn i forskellige størrelser og aldre. Dukkerne er avancerede måleinstrumenter med forskelligt design og opbygning til de forskellige uheldsscenarier.

"Hvis vi skal kunne tilbyde biler med sikkerhed i verdensklasse, er vi nødt til at være sikre på, at vores sikkerhedssystemer er tilpasset kørende i forskellig størrelse ved en lang række hastigheder og i forskellige trafiksituationer. Det er denne mulighed for at efterligne virkelige uheld, som gør vores sikkerhedscentrum specielt. Crashtest laboratoriet kan endvidere hjælpe med at verificere effektiviteten af de teknologier der er med til at undgå kollisioner," siger Thomas Broberg. Han siger videre: "Ved at analysere disse og derpå teste ny teknologi i laboratoriet kan vi forbedre sikkerheden i vores biler, så de bliver endnu sikrere at køre i".

Research i verdensklasse
Volvo S60 er en værdig repræsentant for den research, der udføres hos Volvo Cars og i sikkerhedscenteret. "Risikoen for at blive involveret i et uheld eller komme til skade i en af vore nyeste bilmodeller er mere end halveret sammenlignet med en Volvo fra 1970''erne. Vi bevæger os hele tiden hen imod vores vision om, at ingen skal blive slået ihjel eller komme alvorligt til skade i en ny Volvo i år 2020. Crashtest laboratoriet er en vigtig brik i denne udvikling," slutter Thomas Broberg.

Crashtest laboratoriet – milepæle i perioden 2000-2010

• 2000 – det nye crashtest laboratorium indvies den 29. marts af den svenske konge, Carl XVI Gustaf. Det er et af de mest avancerede anlæg af sin art i verden.

• 2000 – Tests af autoværn i form af wirer i vejmidten.

• 2001 – Moderselskabet, Ford Motor Company, udnævner Volvo til Centre of Excellence  for Safety. I de følgende år udføres mange crashtests med forskellige modeller fra Aston Martin, Jaguar, Land Rover og Ford i Volvo''s højteknologiske crashtest laboratorium. Laboratoriet anvendes også af Volvo Trucks.

• 2002 – En ny testenhed til overrulningstests demonstreres. Repræsentanter for pressen inviteres til at overvære en overrulningstest med den nye Volvo XC90.

• 2003 – Pressemøde, hvori indgår en crashtest med virksomhedens største model, XC90, der kører ind i siden på den mindste model i programmet, Volvo S40, med 50 km/timen.

• 2007 – Crashtest nummer 2.000 gennemføres i maj måned.

• 2008 – Nye, digitale højhastighedskameraer installeres. De kan tage 200.000 frames i sekundet, og denne avancerede teknologi gør det muligt minutiøst at studere, hvad der sker med testdukker og bil i en kollision.

• 2008 – Ny testenhed, der gør det muligt at filme en bil nedefra, når den kører ind en lygtepæl eller et træ.

• 2010 – Crashtest laboratoriet – som stadig er et af de mest avancerede i bilindustrien – fejrer 10 års fødselsdag. I anledning af dagen udføres tre forskellige typer komplekse crashtests foran 100 inviterede journalister. En rekord i sig selv! Alt i alt er der gennemført næsten 3.000 crashtests i laboratoriet i løbet af dets første 10 år.