·       Introduktion i Danmark i juni

·       Større fleksibilitet i kabinen med justerbare bagsæder (FlexSpace)

·       Baghængslede døre letter adgangen til bagsædet

·       FlexRail i midten af bilen med justerbar aflæggeplads

·       Fem brændstoføkonomiske motorer – ecoFLEX motor kommer senere i år

 

Hamburg/Rüsselsheim. Opel sender en ny Meriva på gaden til priser, der ikke adskiller sig væsentligt fra den nuværende. Billigste version bliver 1,4 Essentia med 100 hk til 209.900 kr. Nyheden introduceres hos de danske Opel forhandlere i begyndelsen af juni måned med benzinmotorer og i løbet af efteråret introduceres dieselmotorer herunder en særlig brændstofbesparende ecoFLEX version. Bilen har en række nyheder og løsninger, der er unikke for Meriva, og som optimerer udnyttelse af kabinen og gør bilen mere praktisk at omgås i hverdagen. Blandt andet de baghængslede døre bagtil, der letter ind- og udstigning til bagsædet i forhold til traditionelle bagdøre.

 

Opel skabte et nyt segment for små, relativt billige MPV’er, da den første Meriva blev lanceret i 2003. Den første Meriva udmærkede sig blandt andet ved en høj kørestilling, en rummelig kabine og FlexSpace bagsæder, hvor det midterste sæde kan foldes væk, så de yderste sæder kan rykkes ind mod midten og give bedre albuerum, når der kun er to passagerer på bagsædet. Den første Meriva solgte i mere en én million eksemplarer og havde i øvrigt den laveste fejlrate blandt 113 biler testet i 2007 af TÜV, der står for bilsyn i Tyskland.

 

Den nye Meriva er designet og bygget i Rüsselsheim og fortsætter sporene fra den gamle, når det gælder fleksibilitet, funktionalitet og gennemtænkt ergonomi. En af den nye Merivas særkender er de baghængslede døre, der giver lettere adgang til bagsædet. Det er første gang i nyere tid, denne dørtype anvendes på en almindelig 5 personers personbil. Meriva har også andre unikke kvaliteter som den indbyggede cykelholder FlexFix, hvor to cykler kan anbringes på en holder, der trækkes ud fra bilens kofanger bagtil. En let og brændstofbesparende måde at transportere cyklerne på, hvor ryggen skånes for at skulle løfte cyklerne op på taget og brændstofforbruget ikke påvirkes væsentligt under transport af cyklerne, der transporteres i læ af bilen.

 

Den nye Meriva bygger videre på forgængerens FlexSpace bagsæde system, hvor det nu er endnu lettere at køre de to yderste sæder ind mod midten, når der kun er to personer på bagsædet, en nydesignet midterkonsol, hvor aflæggeplads kan flyttes rundt efter behov, forsæder med klassens mest omfattende justeringsmuligheder og særlig ergonomiske forsæder som muligt ekstraudstyr godkendt af den tyske organisation Aktion Gesunder Rücken (AGR). Samme organisation har også givet udmærkelser til dørene i Meriva og cykelholderen FlexFix.

 

Nyt syn på adgangsforhold

 

Med sine baghængslede bagdøre – også kendt som Rolls Royce døre - som Opel har døbt FlexDoors, har Meriva fået helt optimale adgangsforhold til bagsædet. Dørene åbner uafhængigt af hinanden, da bilen har bibeholdt en B-stolpe i midten. B-stolpen gavner også karrosseriets evne til at beskyttet kabinen i tilfælde af en påkørsel fra siden.

 

De bagvendte døre gør det lettere at komme ind og ud af bilen uden at skulle vride kroppen, og den højere siddeposition i kabinen betyder, at de fleste kan træde ud af bilen uden at skulle bruge kræfter på at rejse sig op samtidig. Dørene for og bag åbner 84 grader og har fire dørstop mod normalt 67 grader og tre dørstop. Et håndtag på B-stolpen kan yderligere hjælpe ud- og indstigning.

 

Dørsystemet gør det også lettere for forældre at fastspænde deres mindre børn, og når både for- og bagdøre er åbne på samme tid, bliver pladsen mellem dørene en slags sikkerhedszonen, hvor forældrene har bedre muligheder for at sikre, at børnene ikke løber væk fra bilen, før det er sikkert. Får fører eller forsædepassager brug for at lægge en taske eller jakke om på bagsædet, er dette også lettere med de bagvendte døre. Det samme gælder budfirmaer, der hyppigt skal om i varerummet for at hente breve eller pakker.

 

Endelig ser det også fiksere ud, når man stiger ud af bilen fra bagsædet end på biler med traditionelle døre.

 

Meriva kommer senere i år som varebil på gule plader, når sikkerheden af ombygningen og varerumsadskillelsen er testet. 

 

Opel har arbejdet med udviklingen af FlexDoors systemet siden 2005, og har blandt andet udviklet et avanceret sikkerhedssystem, der forhindrer, at dørene kan åbne, når bilen er i fart.

 

Fleksibilitet i kabinen

 

FlexSpace bagsædet i Meriva gør det muligt at rykke de to yderste sæder ind mod midten og lidt bagud i en mere glidende bevægelse end på forgængeren. Det betyder, at der enten er bedre plads til to personer og lidt mindre bagagerum eller plads til tre og mere plads i bagagerummet. Sæderyglænet på bagsæderne kan foldes ned ganske enkelt ved at trække i en rem og dermed give plads til op til 1500 liter bagage. Det kan også gøres fra bagagerummet. Bagsædet sidder en anelse højere end forsæderne som i et teater eller biograf, hvilket er med til at forbedre udsynet fremad fra bagsæderne.

 

Aflæggepladsen i den nye Meriva er forbedret i forhold til den gamle model. Meriva har nu i alt op til 32 forskellige aflæggerum og hylder til hverdagens småting. En anden nyhed er FlexRail skinnen i midterkonsolen, hvor armlænet med indbygget aflæggeplads kan skydes frem og tilbage mellem for- og bagsæder. FlexRail systemet er muligt på grund af den højt monterede gearstang og den elektroniske parkeringsbremse, der er standardudstyr på alle versioner.

 

Forsæderne har same opbygning som i Astra og Insignia med klassens bedste justeringsmuligheder – 240 mm frem og tilbage og 65 mm i højden, så stort set alle størrelser kan opnå en god kørestilling i bilen. Som til Astra og Insignia er AGR godkendte forsæder med ekstra lændestøtte og lårstøtte samt vippemulighed muligt ekstraudstyr.

 

Længere og bredere

 

Den nye Meriva måler 4288 millimeter fra kofanger til kofanger og har 15 millimeter længere akselafstand end forgængeren. Bilen har 39 millimeter bredere sporvidde foran og 45 millimeter bredere sporvidde ved bagakslen, hvilket forbedrer bilens køreegenskaber. For- og bagaksel stammer i øvrigt fra Zafira. Den nye Meriva har elektro-hydraulisk servostyring i modsætning til den gamle, hvor servoen kun var elektrisk. ABS bremser, ESC – elektronisk stabilitetskontrol – og elektronisk sikring mod hjulspind er standardudstyr.

 

Motorprogrammet afspejler Opels filosofi om at gøre motorerne mindre mod til gengæld at udstyre dem med turbolader til gavn for økonomi og effekt. Ydelsen rækker fra 55 kW/75 hk til 103 kW/140 hk. Alle motorer overholder Euro 5 emissions norm.

 

Benzinmotorerne er tre nye 1,4 liters med flerventilet topstykke:

  • Mindste benzinmotor er 1,4 liter på 100 hk uden turbolader, men med variabel ventilstyring.
  • En helt ny 1,4 Turbo med en ydelse på 88 kW/120 hk og et drejningsmoment på 175 Nm får sin debut i Meriva som erstatning for forgængerens 1,6 liters benzinmotor på 105 hk. Den nye motor har 10 pct. bedre benzinøkonomi og 15 pct. bedre ydelse.
  • Den kraftigste benzinmotor er 1,4 Turbo på 103 kW/140 hk med 200 Nm drejningsmoment og 6-trins manuel gearkasse. Sammenlignet med forrige generations 1,8 liters benzinmotor har den nye 1,4 Turbo 12 pct. bedre ydelse og 10 pct. bedre benzinøkonomi.

 

To dieselmotor kommer efter sommeren:

  • Mindste dieselmotor er 1,3 CDTI med 55 kW/75 hk og closed-loop teknologi. Opel er den første producent til at tage dette system til præcis styring af forbrændingen i brug på mindre motorer. Systemet medvirker til at optimere brændstofforbruget på Meriva 1,3 CDTI, der efter EU-normen er 20,4 km/l med et CO2 udslip på 129g/km.
  • Meriva kan også leveres med en 1,7 CDTI, der yder 74 kW/100 hk og har et moment på 260 Nm. Den er udstyret med seks trins automatisk gearkasse – også en nyhed for Meriva.

 

Tre andre motorer kommer senere i år: En 95 hk ecoFLEX variant med særlig god brændstoføkonomi og lavt CO2 udslip og to nye varianter af 1,7 CDTI med manuel gearkasse og en ydelse på henholdsvis 81 kW/110 hk og 96 kW/130 hk.

 

Meriva bygges i Zaragoza i Spanien.