Den obligatoriske lægeerklæring til kørekortet svinger fra 300 til 600 kr. i pris. Urimeligt mener FDM, der vil have reglerne ændret til en fast pris.
Den obligatoriske lægeerklæring, der afgør om man er rask nok til at køre bil, kan være en dyr affære, alt efter hvilken læge man har. Det skriver FDMs medlemsblad Motor i sit nye nummer.
Det er FDMs jurister, der har undersøgt priserne på lægeerklæringer hos 40 tilfældige praktiserende læger. Undersøgelsen viser, at priserne her svinger fra mellem 300 kr. for de billigste til 600 kr. for de dyreste. Gennemsnitsprisen i undersøgelsen er på 390 kr.
I dag er der ingen regler for, hvad en læge må tage for en lægeerklæring. Til gengæld siger loven, at lægeerklæringen skal foretages af egen læge, hvilket kan være dyrt for særligt ældre bilister. Der skal nemlig indhentes ny lægeerklæring, når man fylder 70 år, 74 år, 76 år, 78 år og 80 år. Herefter skal lægeerklæringen fornys hvert år.
”Når det er lovpligtigt at få lægeerklæringen ét sted - nemlig hos egen læge – så er der reelt ikke konkurrence. De relevante myndigheder bør finde en fast pris for, hvad en lægeerklæring med rimelighed skal koste. Det vil være til gavn for bilisterne, at lægerne ikke blot kan sætte prisen, som de vil,” siger adm. direktør i FDM, Thomas Møller Thomsen til Motor.
Det er Justitsministeriet, der er ansvarlig for kørekortsbekendtgørelsen, mens det er sundhedsministeren, der er ansvarlig for lægernes mulighed for at selv at bestemme prisen på en lægeerklæring. Derfor har FDM skrevet til både justitsministeren og sundhedsministeren for at få dem til at se på reglerne.
Indtil der kommer en fast pris for lægeerklæringerne, opfordrer FDM til, at man presser sin læge til at sænke prisen, hvis den ligger væsentligt over 350 kr.
”Det er et frit marked, så man bør forsøge at få prisen ned, hvis den er for høj,” siger Thomas Møller Thomsen til Motor.
I Motors februarnummer kan man desuden læse, hvordan man kan lære at køre længere på literen. Der er også en test af de nye xenonlygter, der er bedre end almindelige lygter, men som rammes af høje danske afgifter, samt en artikel om, hvordan fremtidens biler vil tale sammen til gavn for sikkerheden, brændstoføkonomien og trængslen.