Erfaring og dygtighed tæller på de snedækkede bjergveje i det historiske Monte-Carlo løb. Arne Pagh og Lars Bækkelund i Fiat samt Jens Gandrup og Bent Mikkelsen i Alfa Romeo er klar til dysten med bjergene. Servicefolkene i baggrunden er uundværlige for et godt resultat (foto: Kristian Flensbak Jørgensen).To ral­ly­hold fra Scu­de­ria Italia vil til tops i hi­storisk Monte-Car­lo løb.

Når Hans Kongelige Højhed Prins Joachim torsdag den 28. januar fla­ger syv danske rally­hold af sted fra Tivolis hovedindgang i Køben­havn, for at de i kon­kurrence med 334 andre rallymandskaber kan tage fat på det 3.000 km lange Rallye Monte-Carlo Historique, er der særlig to danske hold, der vil blive lagt mærke til.


Scuderia Italia-mandskaber:

  • Lars Bækkelund og Arne Pagh,
    Fiat 128 Coupé
  • Bent Mikkelsen og Jens Gandrup,
     Alfa Ro­meo 1750 GTV.


Det er de to Scuderia Italia-mandskaber, Lars Bækkelund og Arne Pagh i Fiat 128 Coupé og Bent Mikkelsen og Jens Gandrup i Alfa Ro­meo 1750 GTV. De drager af sted mod Alperne med de tungeste dan­­ske forventninger på deres skuldre, efter at de blev de to bedst placerede danskere mandskaber i løbet sid­ste år.

Alle Scuderia Italias fire medlemmer er tidligere danmarks- eller nor­diske me­stre i moderne rally. Nu satser de på et godt resultat i ver­dens største rally for klassiske biler.

"Mit mål er helt sikkert at gøre det bedre end vores 10. plads sidste år," siger den yderst erfarne rallykører Lars Bækkelund fra Horsens. "Det er så lidt, der skiller nr. 1 og 10, så det kan vi godt, men om­vendt skal man blot have et lille uheld, så er man nr. 200. Der må ikke ske en eneste fejl," mener Lars Bække­lund.

Hans codriver Arne Pagh fra Middelfart supplerer: "Vi er forberedt til tænderne. Det bliver svært at gøre det bedre end sidst, men jeg tror, vi kan. Vi har forbe­redt os intensivt på bjergetaperne."

De to ønsker sig van­ske­lige betingelser med masser af sne. Det vil give deres lille Fiat let­tere spil mod de mange hurtige Por­scher i lø­bet. Men deres team­kam­merater kan godt bruge lidt tør asfalt i bjer­gene.

"Det er tredje gang, vi stiller op i dette fanta­stiske rally for klassi­ske biler, og vi håber at udmønte vore erfaringer i en endnu bedre place­ring end nr. 55, som blev resul­tatet sidste år," siger Bent Mikkelsen fra Vejle. "Undgår vi uheld er det realis­tisk," mener han. Udover at være passioneret rallykører er Bent Mikkelsen også formand for Dansk Automobil Sports Union.

Codriver Jens Gan­drup fra Odense tror på et godt resultat: "Hvis alt går vel, så burde vi have potentiale til at komme blandt de 25 bed­ste. Vi har gennem­testet hele ruten og været oppe over alle bjerg­pas undtagen to, der var lukkede på grund af sne. Så nu håber vi, de er ryddet, til løbet starter," siger han.

Fireogtyve rallyhold fra Danmark, Norge, Frankrig, Letland og Finland har valgt at starte løbet fra København, som er en af de fem startby­er. Og det er præcis kl. 14.43, at Hans Kongelige Højhed Prins Joa­chim flager første deltager af sted fra Tivolis hovedindgang. Målet nås i Monaco seks dage senere efter 3.000 kilometers kørsel med 14 specialetaper over snedækkede bjergveje i op til over 1.600 meters højde.