Januarnummeret af Motor 2010 udkommer fredag 8. januarEn gennemgang af samtlige bil­mær­kers rustga­rantier viser, at flere enten er ulov­lige eller ukla­re. FDM har bedt Forbru­gerom­buds­man­den se på ga­rantierne.

Den er gal med de dan­ske rust­ga­ran­tier. FDMs jurister har foretaget en gennem­gang af samtlige bilmær­kers rustgarantier for FDMs med­lemsblad Motor, og den viser, at me­re end hvert tredje bilmærke har rod i rust­ga­rantien. Ifølge FDMs ju­ri­ster er garantierne ofte enten uklart formu­lerede eller direkte ulov­lige, og for­bru­gerne snydes der­med reelt for garantien.

”Vi har gennem længere tid fået flere henvendelser fra medlemmer, som er havnet i en klemme omkring deres rustgaranti. Vores gen­nem­gang bekræftede vores mistanke om, at rustgarantierne ofte ikke er den forbrugerbeskyttelse, de burde være,” siger afdelings­chef i FDMs tekniske og juridiske rådgivning, Per Alkestrup og fort­sætter:

”Det, som vi ved gennemgangen især hæfter os ved er, at forhand­lerne i flere tilfælde bruger rustgarantien til at fastholde køberen. Det sker ved at betinge sig af, at man bruger deres eget værksted, hvil­ket er ulovligt. I andre tilfælde er garantien så fuld af forbehold, reg­ler og undtagelser, at den reelt er indholdsløs. Det er i hvert fald svært at se, hvem der har glæde af den.”

Blandt de bilmærker der havner i den sorte bog er BMW, Mecedes-Benz, Honda og Renault.

FDM har på baggrund af sin gennemgang af rustgarantier bedt For­bruger­om­buds­manden tage stilling til indholdet.

I FDMs juridiske rådgivning undrer man sig over, at gennemgangen afslører så meget rod i rustgarantierne, da brancheforeningen De Danske Bilimportører har tiltrådt Forbrugerombudsmandens garan­tivejledning. Dertil kommer at næsten halvdelen af rustgarantierne ikke indeholder noget om, hvorvidt garantien stadig gælder efter skadesreparationer. Det forøger risikoen for konflikter.

”Det er klart, at som bilisternes forbrugerorganisation vil vi følge op på det, vores gennemgang har vist. Som forbruger skal man huske at nærlæse sin garanti. En rustgaranti kan godt være betinget af, at den overholdes på bestemte værksteder, men så skal det være gra­tis, og den kan ikke være betinget af, at man også får bilens øvrige servicetjek foretaget her. Derudover skal man betinge sig, at det ikke må koste noget, når bilen køres til rustinspektion hos forhand­leren,” siger Per Alkestrup.

I Motors januarnummer kan man desuden læse om, hvad det koster at have bil i 2010, at vejstriber spares væk, og en test af Opels bud på fremtidens elbil Opel Ampera. Januarnummeret af Motor 2010 udkommer fredag 8. januar.