En gennemgang af samtlige bilmærkers rustgarantier viser, at flere enten er ulovlige eller uklare. FDM har bedt Forbrugerombudsmanden se på garantierne.
Den er gal med de danske rustgarantier. FDMs jurister har foretaget en gennemgang af samtlige bilmærkers rustgarantier for FDMs medlemsblad Motor, og den viser, at mere end hvert tredje bilmærke har rod i rustgarantien. Ifølge FDMs jurister er garantierne ofte enten uklart formulerede eller direkte ulovlige, og forbrugerne snydes dermed reelt for garantien.
”Vi har gennem længere tid fået flere henvendelser fra medlemmer, som er havnet i en klemme omkring deres rustgaranti. Vores gennemgang bekræftede vores mistanke om, at rustgarantierne ofte ikke er den forbrugerbeskyttelse, de burde være,” siger afdelingschef i FDMs tekniske og juridiske rådgivning, Per Alkestrup og fortsætter:
”Det, som vi ved gennemgangen især hæfter os ved er, at forhandlerne i flere tilfælde bruger rustgarantien til at fastholde køberen. Det sker ved at betinge sig af, at man bruger deres eget værksted, hvilket er ulovligt. I andre tilfælde er garantien så fuld af forbehold, regler og undtagelser, at den reelt er indholdsløs. Det er i hvert fald svært at se, hvem der har glæde af den.”
Blandt de bilmærker der havner i den sorte bog er BMW, Mecedes-Benz, Honda og Renault.
FDM har på baggrund af sin gennemgang af rustgarantier bedt Forbrugerombudsmanden tage stilling til indholdet.
I FDMs juridiske rådgivning undrer man sig over, at gennemgangen afslører så meget rod i rustgarantierne, da brancheforeningen De Danske Bilimportører har tiltrådt Forbrugerombudsmandens garantivejledning. Dertil kommer at næsten halvdelen af rustgarantierne ikke indeholder noget om, hvorvidt garantien stadig gælder efter skadesreparationer. Det forøger risikoen for konflikter.
”Det er klart, at som bilisternes forbrugerorganisation vil vi følge op på det, vores gennemgang har vist. Som forbruger skal man huske at nærlæse sin garanti. En rustgaranti kan godt være betinget af, at den overholdes på bestemte værksteder, men så skal det være gratis, og den kan ikke være betinget af, at man også får bilens øvrige servicetjek foretaget her. Derudover skal man betinge sig, at det ikke må koste noget, når bilen køres til rustinspektion hos forhandleren,” siger Per Alkestrup.
I Motors januarnummer kan man desuden læse om, hvad det koster at have bil i 2010, at vejstriber spares væk, og en test af Opels bud på fremtidens elbil Opel Ampera. Januarnummeret af Motor 2010 udkommer fredag 8. januar.