Kompakt og billig Airbagstyreenhed AB plus fra Bosch.
Lavere samlede omkostninger og mindre pladsbehov – det er de unikke fordele ved den nye airbagstyreenhed AB plus fra Bosch. Ingeniørerne har integreret to sensorer fra det elektroniske stabilitetsprogram ESP® i airbagstyreenhedens eksisterende hus.
- Integrering af ESP®-inertialsensorer i airbagstyreenheden
- Accelerations- og drejeratesensorer kan integreres for alle akser
- Lavere systemomkostninger og mindre pladsbehov
Inertialsensorerne, dvs. sensorelementerne for måling af drejerate og tværacceleration, var tidligere placeret i et separat hus, der nu ikke længere er nødvendigt. Derudover kan ekstra accelerationssensorer og drejeratesensorer integreres til måling af bilens bevægelse om alle akser. ”AB plus giver vores kunder forbedringer på to centrale punkter – den giver ledig installationsplads og holder systemomkostningerne nede, ” siger Dr. Werner Struth fra ledelsen af Bosch Chassis Systems Control. Bosch AB plus gik for nylig i serieproduktion for første gang hos en japansk bilproducent.
Både det elektroniske stabilitetsprogram ESP® og tilbageholdssystemet kræver særligt nøjagtige data om bilens faktiske bevægelse. De nødvendige sensorer har indtil nu været placeret så tæt som muligt ved bilens tyngdepunkt. Sammenføringen af de to sensorblokke sparer omkostninger. Dette integreringskoncept er bedst egnet til biler, hvor både airbags og ESP® er standardudstyr. En anden fordel ud over at et separat hus ikke er nødvendigt, og at der skal bruges mindre plads til installation, er, at elektrisk tilslutning nemmere kan udføres.
AB plus-styreenheden har alle de traditionelle funktioner til kollisionsregistrering for passiv sikkerhed: Ud over front-, side- og bagendekollisionsregistrering er der mulighed for rollover-registrering. Desuden kan der integreres et aktivt fodgængerbeskyttelsessystem. Opgraderingen af systemet sker fleksibelt alt efter antallet af tændrør, sensorinterface for periferiske kollisionssensorer og de integrerede inertialsensorer. Ved direkte tilslutning af inertialsensorerne til printpladen i airbagstyreenheden kan omkostningerne til de nye funktioner reduceres, der er baseret på sammenkobling af airbagstyring og ESP®.
To andre integreringskoncepter fra Bosch
Ud over AB plus tilbyder Bosch to andre løsninger for integrering af inertialsensorer i eksisterende styreenheder. Siden 2008 har der f.eks. været en ESP®-variant i serieproduktion, hvor sensorerne er integreret i selve ESP®-styreenheden. Den er monteret direkte på hydraulikaggregatet og installeret i motorrummet. Integreringen af sensorer i ESP® er altid en fordel på bilmodeller, hvor dette system ikke er monteret som standard. Hvis endnu flere sensorer eller styreenheder skal kombineres, er Domain Control Unit (DCU) den bedste løsning. I denne centrale styreenhed kan softwaren for nye funktioner samt enkelte hardwarekomponenter og sensorer kombineres i en kompakt enhed.