Planlæg dig ud af bilkøen: Nu kommer BilRejseplanen.

Hvad får man, når man kombinerer Rej­seplanen.dk med Vejdirekto­ratets enor­me database over faktiske køre­tider på Danmarks veje? Man får BilRejse­planen, der kan give bilisterne et realistisk billede af rejsetiden, også i myldretids­trafik­ken. Et opslag på BilRejseplanen giver samtidig forslag til, hvordan rejsen kan foretages med kollektiv transport eller som kombination mellem bil og kollektiv transport. BilRejseplanen viser de forskellige rejseformers tidsforbrug, pris og CO2-belastning.

Rejseplanen.dk og Vejdirektoratet er gået sammen om det fælles projekt BilRej­seplanen, der i dag lanceres i en testversion. Den nye rejseplanlægger giver bilister et realistisk billede af transporttiden, der særligt omkring de store byer kan variere endog særdeles meget afhængig af, om man starter bilen i eller uden for myldretiden. Bereg­ningen af myldretidsforsinkelser, der baseres på omfat­tende GPS da­tamateriale fra Vejdirektoratet, gør i sig selv BilRejseplanen til en unik tjeneste.

Herudover kommer så en helt ny mulighed for, med ét enkelt opslag, at sam­men­ligne rejsetid, rejsepris og CO2-belastning, hvad enten turen fra A til B foregår med bil, kollektiv transport eller en kombina­tion af disse transport­for­mer via fx bil eller cykel til stationen. BilRej­seplanen gøres tilgængelig på både www.rejseplanen.dk og Vejdi­rektoratets hjemmeside www.trafikken.dk, der er bilisternes fore­trukne webtjeneste med 4 mio. årlige brugere.

”Vi er stolte over samarbejdet, som nu bærer frugt med en ny og ba­nebrydende tjeneste. Vi åbner BilRejseplanen i en testversion og in­viterer brugerne til at være med til at finpudse tjenesten ved at kon­takte os, hvis de støder på fejl,” siger Niels Mortensen, direktør for Rejseplanen, som danskerne slår op på over 100 mio. gange hvert år for at planlægge rejser med tog, bus og metro.

Sammenligner rejsetid, pris og CO2
Ved alle søgninger på rejser fra A til B foreslår BilRejseplanen en eller to rejser med kollektiv trafik, en bilrejse og, hvis muligt, kombinati­ons­rejser, hvor man tager bilen eller cyklen til en ønsket station og resten af turen med bus eller tog. Til hvert forslag følger der en rej­seplan, som man kender det fra Rejse­pla­nen.dk, og man kan sam­men­ligne rejsetid, pris og CO2-udledning for alle rejseforsla­gene. Pri­sen på bil beregnes ud fra Transportministeriets bereg­ning af margi­nalomkostninger inklusive afgifter ved privat kørsel med en gennem­snitlig personbil. CO2-beregningen bygger på fastsatte miljøbe­last­ningstal for tog, bus og bil fra den fælles europæiske beregner, Eco­passenger.

”Ofte er bilen det oplagte valg, fordi den bringer ejeren lige til døren. Men også for bilejere kan det nogle gange betale sig – både økono­misk og tidsmæssigt – at vælge kollektiv transport, evt. i kombination med bilen. Netop det er ambitio­nen med BilRejseplanen: At give et kvalificeret valg mellem bilen og den kollek­tive transport – eller en kombination,” siger afdelingsleder Charlotte Holstrøm fra Vejdirekto­ratet.