Mange bilister med dieselbiler kan ikke eftermontere die­sel­parti­kel­filtre, men skal af med strafaf­gift alli­gevel.

Fra 1. januar skal alle per­sonbiler med die­selmotor og alle varebiler registreret første gang før 18. marts 2009 med dieselmotor være ud­styret med et diesel­partikelfilter. Ellers vanker der en straf­afgift på 1.000 kr. om året. Det løber op i 1,09 mia. kr. de første fire år. Men til mange bilmodeller kan man slet ikke få partikelfiltre. Og Færdsels­sty­relsen har endnu ikke meldt ud, hvordan proceduren for syn og god­kendelse bliver.

”Ejerne er derfor forsvarsløse mod denne strafafgift, også selv om de egentlig gerne vil køre miljørigtigt. Statskassen og ikke miljøet er den store vinder”, siger salgs- og marketingdirektør Morten Holm­sten fra online bilauktionsfirmaet Auto­com.dk.

”Efterhånden er bilisterne et fredløst folkefærd. Når selveste Ven­stres skatte­ordfører Torsten Schack Pedersen frisk og frejdigt ud­ta­ler, at det er tilsigtet, og at pengene skal gå til finansiering af skat­tereformen fra 1. januar 2010, så er det jo helt tydeligt, at man ikke behandler ejerne af dieselbiler uden filter på en fair måde”, siger Mor­ten Holmsten.

”Bilforhandlerne, som står i den stør­ste krise i mange år, får også et søm mere til ligkisten. Nyvogns­for­handlernes organi­sation DAF har regnet ud, at varelageret på brugte varebiler omgående vil falde med 80 mio. kr. Oveni kommer værdita­bet på de personbiler med diesel­motor uden filter, som de har på la­ger”, tilføjer Morten Holm­sten fra Autocom.dk.

”Det er sammenlagt et femcifret million­beløb, som branchen vil lide som tab. Det kan næsten ikke undgå at gøre fyrings­bølgen i bilbran­chen endnu værre, end den allerede er”, tilføjer han.

Hvis man virkelig ville gøre noget godt for miljøet, skulle man have gjort som i Tyskland, hvor ejerne af gamle dieselbiler har fået et stats­tilskud til eftermontering af partikelfiltre, mener han. Tilskuddet på ca. 2.200 kr. har kunnet dække cirka to tredjedele af udgiften i Tyskland. Herhjemme koster et filter, for eksempel til en Škoda Octa­via, 5.000-6.000 kr.

”Det er svært at rådgive de bilister, der nu skal plukkes for denne strafafgift. På den ene side kan de måske opnå en gevinst, hvis de eftermonterer et filter. Dels sparer de afgiften, og dels slipper de for det værditab, som biler uden filter nu vil blive udsat for. Men hvis de sælger bilen hurtigt efter monteringen af filteret, kan de ikke være sikre på at få pengene hjem igen”, slutter Morten Holmsten.