Et moderne vinterdæk med lameller står langt bedre fast på glatte veje, end et sommerdæk gør.Risiko for glatte veje hver morgen.

Bladene er faldet af træerne og natte­fro­sten har sat ind. Hermed er det også tid til at få vinter­dækkene på bilen.

"Hver morgen fra nu af er der risiko for glatte veje. Alligevel kommer vinteren bag på mange bilister," fortæller Business De­velopment Ma­nager Brian Lund fra dæk­kæden First Stop, der er i stærk frem­­gang på det danske marked. Og han fortsætter:

"Er man en af dem, der fik en blød bule på årets første glatte dag forleden, så er det drønærgerligt. Og som regel langt dyrere, end hvis man i stedet havde købt fire nye vinterdæk."

Tal udarbejdet af Danmarks Meteoro­lo­giske Institut, DMI, for dæk­branchen viser, at der er risiko for at møde sne hver tredje dag i de to deciderede vinter­måneder januar og februar. Man kan dog ikke sige, at sneen nødvendigvis ligger på vejene, men den ligger i ter­rænet. Og da gennemsnitstemperaturen i hele vinterperioden ligger under 0 grader Celsius på det tidspunkt, hvor bilisterne begiver sig hjemmefra om morgenen, er der således hver dag er risiko for is- eller rimglatte veje.

"Sommerdæk er totalt hjælpeløse på is, og ringe i sne, mens man på et vinterdæk har en mulighed for at styre eller bremse sig ud af pro­blemerne," siger Brian Lund.

Hos First Stop ved man, at efterspørgslen på vinterdæk stiger stærkt, så snart den første sne er faldet. Derfor har man købt rigeligt ind og har desuden valgt at udarbejde tilbud til bilisterne, ikke blot på løse vinterdæk, men også på komplette vinterhjul.

For som Brian Lund fra First Stop slutter: "Blot en ny forskærm koster mere end fire nye vinterdæk, så der god økonomi i at skifte nu."
 
Facts i kort form:

  1. Vinterdæk bremser på snedækket vej fra 50 km/t til fuldt stop på cirka 25 meter. Sommerdækket bruger cirka 63 meter, altså en 2½ gang så lang strækning.
  2. Sommerdæk kan på snedækket vej kun præstere cirka 20% af den trækkraft, som vinterdæk er i stand til. Vinterdækket har altså fem gange flere kræfter til at komme i gang med.
  3. Sommerdæk har på snedækket vej kun cirka halvt så megen sideføringskraft i sving som vinterdæk og kan kun gennemføre et sving med den halve hastighed.
    Kilde: Dækimportør-Foreningen.