Loyalitet bliver ikke længere belønnet med ku­lan­ce hos bil­for­hand­ler­ne. Vælg i ste­det en bil med lang garanti, lyder rådet fra FDM.

Det nedadgående bil­salg truer nu med helt at tage livet af kulan­cen.
I hvert fald sidder ku­lancekronerne langt fra så løst som tidligere, hvil­ket loyale bilkunder oplever i disse år. Det skriver FDMs medlems­blad Motor i sit novembernummer, der udkommer fredag. Her kan man bl.a. læse, at FDMs rådgivning stadig får flere henvendelser fra med­lem­mer, som må kigge langt efter kulance selv kort tid efter et garanti­ud­løb.

Kulance betyder oprindeligt imødekommenhed og bruges om det pengebeløb, en bilforhandler eller –importør frivilligt tilbyder en loyal kunde i rabat ved reparation, selvom garantien er udløbet. Kulance har gennem mange år været skik og brug i branchen, hvor den er blevet brugt som en goodwill overfor trofaste kunder, men noget tyder altså på, at denne er under afvikling.

”Stadig flere medlemmer beretter om, at deres forhandler afviser at yde kulance på større reparationsregninger, selvom skaden opstår umiddelbart efter garanti­periodens udløb. Der er derfor kun én vej frem, og det er at fokusere på garantien. I modsætning til kulancen er garantien en egentlig ret, som man i sidste ende kan sikre sig med domstolenes hjælp,” siger FDMs juridiske råd­givning, Per Alke­strup.


 

Kulancen droppes

 


FDM råder derfor bilkøbere til i højere grad at skele til garan­tien end til forvent­ningen om at få kulance. Flere bilproducenter yder allerede i dag længere garanti, hvilket kan ses som udtryk for, at producen­terne har tillid til deres eget produkt. FDMs holdning er, at længden af garantien ikke bør være under 3 år/ 100.000 km.

”Vi hører stadig oftere fra medlemmer, som loyalt har fået serviceret deres bil hos et autoriseret værksted, men alligevel får afvist kulan­ce. Det selv om priserne her endda ofte er højere end på de frie værk­steder. Igen kan vi kun gentage: Gå efter en bil med lang ga­ranti. Så ved man som forbruger også, hvad man har at forholde sig til,” siger Per Alkestrup.

I det nye nummer af Motor fortæller tre FDM-medlemmer om deres trakas­serier for at opnå kulance på reparationer af skader, der var opstået kort efter garantiudløb.

Motor nr. 11 udkommer fredag 6. november. Udover artiklen om ku­lancens død kan man også læse om de nye regler for partikelfiltre til persondieselbiler, og hvordan de monteres, samt om øget beskat­ning af firmabilen og en gruppe­test af firma- og familiebiler i energi­klasse A.

Læs mere på www.fdm.dk/motor.