Seat IbizaDet koster op til 476.000 kroner, over 3 år, at køre i en af bilerne i Fir­ma­­bils­ana­lysen 2010 fra Bilpri­ser.dk. Kun halv­delen af bilerne tje­ner sig hjem ved firmakørsel.

Bilpriser.dk
Er det så dyrt at have bil? Det er nok den første tanke, mange bili­ster vil få, når Bilpriser.dk blænder op for Firmabils­ana­lysen 2010 og sætter klare tal på, hvad det koster for private at køre i en bil i fir­mabils­klassen. I analysen, der med­ta­ger så forskellige biler som SEAT Ibiza, VW Golf, Audi A3, BMW 316, Volvo V50 DRIVe og Audi A6, er totaludgiften for tre år og 90.000 kr. mellem 201.888 kr. for den laveste – SEAT Ibiza 1.4 TDI – og 476.543 kr. for den højeste – en Audi A6 2.0 TDI.

Analysen medtager alle omkostninger, så som værditab, finansiering, ejerafgift, forsikring, dæk og brændstof. Den er derfor langt mere omfattende end Bilpriser.dk’s normale analyser, der ikke medtager service, forsikring og dæk.

VW PoloKigger man på ud­giften per kilometer i Firmabilsanalysen fra Bilpri­ser.dk, kan man ikke undgå at bemær­ke, at det beta­ler sig at købe biler med lav pris, et lavt værditab og en god brændstof­øko­nomi. 20 af bilerne klarer disse discipliner så godt, at arbejds­gi­verens kørsels­­godt­gørelse på 3,56 kr. pr. km de første 20.000 km er nok til at dæk­ke omkost­ningerne. Volvo V50D DRIVe, der koster 373.780 kr. med metallak og leve­ring, men lige for tiden kan fås for 296.000 kr. på tilbud, klarer lige akku­rat grænsen med en totaludgift på 3,54 kr. pr. km. Er man hurtig og får fat i en af tilbudsbilerne til 296.000 kr., er km-prisen dog kun 2,24 kr.

Bedst klarer SEAT Ibiza til 176.440 kr. sig med 2,24 kr., så følger VW Polo 1.6 TDI til 187.875 kr. og en km-pris på 2,99. På tredjepladsen kommer Skoda Fabia 1.4 TDI Green Line stationcar til 209.180 kr. og en km-pris på 2,42 kr., på fjerdepladsen kommer Hyundai i30 1.6 CRDi Classic A/C til 210.171 kr. og en km-pris på 2,56 kr., og på fem­tepladsen kommer Citroën C3 Picasso 1.6 HDi stationcar til 228.670 kr. og en km-pris på 2,66 kr.

Selv denne bil kan man tjene penge på at køre i for sin arbejdsgiver, nemlig 90 øre pr. km, lig med 18.000 skattefri kroner om året for 20.000 firma-kilometer om året.

Skoda Fabia”Firmabilsanalysen viser, at man skal tænke sig godt om, før man siger ja til en firmabil. Kun ni af de 40 biler i ana­lysen kan det betale at tage imod som firmabil, hvis man kører 20.000 km for firmaet og 10.000 km privat. Skatten på fri bil er trods ned­sæt­telsen af topskat­ten fra 1. januar til 56 pro­cent stadig så høj, at det i masser af til­fælde bedst kan betale sig at takke nej og i ste­det købe sin egen bil”, siger chefanalytiker Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk.

”Og både når det gælder køb af privat bil og ved valg af firmabil betaler det sig bedst for både medarbejder og firma at vælge en bil til en fornuftig pris og med en god brændstoføkonomi”, tilføjer han.
De fem biler, som det bedst kan betale sig at køre i som firmabil, hvis man kører 20.000 km for firmaet og 10.000 km privat om året, er: Audi A6 til 600.838 kr., Volvo V70D DRIVe til 498.082 kr., Honda Accord 2.2 Dtec til 414.680 kr., Volvo S80 1.6DRIVe til 458.081 kr. og Toyota Prius 1.5 til 393.866 kr.

På Bilpriser.dk kan alle downloade hele analysen med de 40 biler, både i en udvidet, professionel opgave og en kortere udgave. Så kan man i ro og mag studere bilerne og indhente tilbud hos for­handlerne.