23 jour­na­lister fra Mo­torjour­nali­ster­nes Klub Dan­mark - MKD har te­stet årets bilny­heder på og omkring Jyl­lands­rin­gen de seneste tre dage. Efter optæl­ling af points blev dom­men afsagt og Volks­wagens Polo overha­lede skarpe kon­kur­renter som Renault Scenic, Opel Astra, Citroën C3 Picasso og Mazda 3 og kan nu pryde sig med titlen som Årets Bil i Danmark 2010.

Volkswagen har med den nye Polo anstrengt sig for at lave en bil, der på alle måder er storladen uden at være stor og anstrengelserne må med dagens kåring siges at have båret frugt.

Volkswagen Personbilers danske direktør Ulrik Schönemann var, om ikke overrasket så dog benovet over titlen: "Vi havde håbet på en god placering i år, men vi tager det bestemt ikke som en selvfølge. Vi er meget, meget glade og med rette meget stolte", udtaler han.

Skarp sag uden prisforhøjelse
Mere plads, mere komfort, nyeste teknik og sparsom­melige motorer, det er grundelementerne i den nye Polos suc­ces. Og udover nav­net er der ikke mange lighedstræk med forgængeren. Skarpe linjer, høj­net kvalitets­niveau og en overkommelig pris, gør den nye Polo til et godt valg.

Designmæssigt er der to karakteristika ved den nye Polo, som gør Polo mere voksen i sit udtryk: den markante skulderlinje og det nye frontdesign, der er tydeligt peger på Volkswagens nye design-DNA.
Volkswagen tilbyder den nye Polo med i alt syv motorvarianter spæn­dende fra 60 til 105 hk. Man har valgt udelukkende at satse på com­mon-rail-teknologien, hvilket gør den nye Polo til en støjsvag ople­velse.

Potentialet i disse nye motorer kommer eksempelvis til udtryk i Polo 1,6 TDI med 90 hk, der kører hele 23,8 km/l. og udleder beskedne 109 g. Co2/km. Inden længe introducerer Volkswagen også den nye 1,2 l. TSI benzinmotor med 105 hk i Polo-programmet, der også fås med 7 trins DSG-gear.

Polo blev for få uger siden crashtestet af Euro NCAP og fik tildelt de optimale 5 stjerner.

Ud over, at Volks­wagen med den nye Polo har skabt en harmonisk og vellyk­ket bil, er den bedste nyhed ved Polo, at man får en trendy og gennemdesignet bil uden at betale ekstra for det: Polo tilbydes fra 149.995 kr.

Polo-festen fortsætter
Volkswagen kan allerede til februar præsentere danskerne for en af markedets mest økonomiske biler: Polo BlueMo­tion, der i lighed med den legendariske Lupo vil komme til at køre over 30 km/l. Med intro­duktionen af den nye Polo Blue­Motion går Volks­wagen således for­rest og knækker 30 km-grænsen. Polo Blue­Motion er hverken en hybridbil eller en el-bil, men et stykke gedigent teknologi af fineste tysk støbning: hjertet er den nyudviklede 3-cylindrede 1.2 TDI-motor, som Volks­wagens udviklingsingeniører har optimeret efter bedste down-sizing-princip.

Samtidig er det lykkedes at minimere CO2-udledningen, så den nu er helt nede på 87 g/km, hvilket er ny standard for segmentet. Polo Blue­­Motion er udstyret med Volkswagens start-stop-system, energi-genvindings-system og karosse­riets aerodynamik er opdateret. For­bruget er  reduceret med hele 22 procent sammenlignet med den konventionelle Polo med 75 hk. Analogt er C02- udled­ningen reduce­ret fra 109 til blot 87 g/km., hvilket er helt ny standard for seg­men­tet.