Nye dæk skal støje mindre, oplyser ingeniør Allan Hansen fra Færdselsstyrelsen.Dækbranchens temadag havde fokus på miljø

Den 1. oktober skal nye dæk støje mindre. Det oplyste ingeniør Allan Hansen fra Færd­selsstyrelsen ved Dækbranchens store temadag på Teknologisk Institut i Tåstrup for politi, myndigheder, branchefolk og journalister.

Nye dæk på op til 185 mm i bredden må fremover støje max 74 dB. Fra næste år og de følgende kommer der også støjgrænser for bre­de­re dæk. Den nye be­kendtgørelse bygger på et ECE regulativ fra EU, og må­let er at mindske støj­belastningen på de danske gader og veje, oplyser Allan Hansen fra Færdsels­sty­relsen.

Konferencen stod som helhed i miljøets tegn.

Ved konsekvent at regummiere dæk til tunge køretøjer kan samfundet nedsætte CO2-udledningen væsentligt, fortalte Erik Rasmussen, formand for fabrikantforeningen for regummierede dæk.Formand for fabrikantforeningen for regummierede dæk, Erik Ras­mus­sen, oplyste, at der i Danmark ikke produceres nye dæk, men til gengæld findes der fire regummierings­fabrikker, som i dag med deres store produktion af regum­mierede dæk til tunge køretøjer medvirker til væ­sent­ligt lavere udslip af CO2, i og med at lastvogndæk kan re­gummieres mindst to gange før ende­lig skrotning.

Når dæk skrottes, smides de ikke længere på lossepladsen, men gen­anvendes i stort omfang til vejbelægning, kunstige fodbold­baner, sports- og legepladser, isolering med mere. Det oplyste direktør Lars Raahauge, Genan i Viborg, ver­dens største producent af nøglefær­dige fabrikker til genanvendelse af kasse­rede dæk.

Genans mål er at behandle 10% af alle verdens kasserede dæk, og selskabet har blandt andet fire store fabrikker til genanvendelse af dæk alene i Danmark og Tyskland.

Når man genanvender nedslidte dæk i stedet for at smide dem ud, skåner det miljøet, slår direktør Lars Raahauge, Genan, fast.I Sverige har man skærpet reglerne for brug af vinterdæk. Det oply­ste direktør for den skandinaviske dæk- og fælgorgani­sation, STRO, Torsten Johan­son. Danske bilister, der kører til Sverige i den kom­mende vinter, skal på vinterveje kunne fremvise vinterdæk med mini­mum tre millimeter mønster. Til lastbiler kræves ikke vinterdæk, men de skal til gengæld have fem millimeter mønster.

I Norge kræves der imidlertid ubetinget brug af vinterdæk for både personbiler og lastbiler i hele vinterperioden.

Et rekordstort antal på flere end 120 eksperter med interesse i dæk deltog i Dækbranchens temadag.