Til januar lettes skat­ten for de fleste i ar­bejde, men en mi­kro­bil kan spare en bilist for 133.000 kr. på fire år.

Selvfølgelig er det rart her midt i fi­nans­­krisen, at skat­te­far den 1. ja­nuar drysser skatte­let­tel­ser ud over alle i arbejde, men vil man for alvor have mere luft i budgettet, så skal man have fingrene i en ny, superøkonomisk mikrobil.

At skifte en lidt større bil ud med en mikrobil kan sagtens spare en bilejer for en, to eller tre kroner pr. km – samt naturen for adskillige tons CO2. Med et kørselsforbrug på 20.000 km om året er det slet ikke urealistisk at regne med en årlig besparelse på 33.200 kr. ved at skifte fra en VW Golf 1.4 TSI til en smart 0,8 CDI Pure med to sæ­der. På fire år er det 132.000 skattefri kroner lige ned i foret, konsta­terer bilvurderingstjenesten Bilpriser.dk i sin første mi­kro­­bilsanalyse.

Har man behov for fem sæder, må man over i en Toyota Aygo 1.0, for eksem­pel. Så er besparelsen over 4 år stadig 120.000 kr. Og det er penge, som skattevæsenet ikke kan hente igen!

En smart 0,8 CDI Pure koster kun 1,19 kr. at køre i pr. km, viser ana­lysen fra Bilpriser.dk, og selv om man lægger 45 øre oven i til forsik­ring og service, er det stadig kun 1,64 kr. Den dyreste i analysen, Toyota IQ, lander ikke vold­somt langt derfra, nemlig på kun 1,90 kr. pr. km. Med forsikring og service er det næppe mere end 2,40 kr. pr. km. Kører man for sin arbejdsgiver, får man 3,56 kr. pr. km, så alle mikrobilerne i analysen giver overskud, når man kører for sin ar­bejds­giver.

”Mikrobilerne er kommet for at blive. Alle kører i dem: Pendlere i dag­ligdagen, pensionister på søndagstur, unge mennesker i byerne. De løser folks transport­behov på en smart og billig måde, og det er nemt at parkere dem inde i byen. Jo, de europæiske og asiatiske bil­fabrikker har kendt deres besøgel­sestid”, konstaterer chefanalytiker Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk.

Der er ingen elbiler i testen, dels fordi der kun er ganske få serie­fremstillede elbiler på markedet, men også fordi de er så dyre, at det vil være urimeligt at sammenligne dem med benzin- og dieselbiler, der koster to-tre gange mindre.

Imens fortsætter danskerne med at hamstre biler i den lille klasse. I juli 2009 udgjorde de 45 pct. af salget af nye personbiler, og der er leveringstid på mange af modellerne. I stedet kan man gå på jagt efter en fin brugt, for eksempel på bilpriser.dk. Her er der 17 brugte til salg, og den billigste smart 0,8 CDI fås lige nu til 51.500 kr. hos en privat. Billigste forhandlerbil står til 69.900 kr.

Fakta

VW Golf 1.4 TSI: 2,85 kr./km
smart 0,8 CDI: 1,19 kr./km
Besparelse efter 80.000 km: 132.000 kr.

Tallene er fra Mellemklasseanalysen 2009 og Mikrobilsanalysen 2009, begge fra www.bilpriser.dk.

Fakta

De 10 billigste mikrobiler u. forsikring og service:

1) smart Pure 0,8 CDI 3d: 1,19 kr. pr. km
2) Toyota Aygo 1.0 3d: 1,34 kr. pr. km
3) Citroën C1 X 1.0 3d: 1,36 kr. pr. km
3) Peugeot 107 1.0 Comfort 3d: 1,36 kr. pr. km
5) Toyota Aygo 1.0 VSC 3d: 1,38 kr. pr. km
6) Suzuki Alto 1.0 GL 5d: 1,40 kr. pr. km
6) Chevrolet Matiz 0,8 S 5d: 1,40 kr.
8) Kia Picanto 1,1 Motion 5d: 1,42 kr. pr. km
8) Nissan Pixo 1,0 Acenta 5d: 1,42 kr. pr. km
10) Peugeot 107 1,0 Comfort Plus 5d: 1,44 kr. pr. km

Den detaljerede analyse med alle 25 biler kan downloades på www.bilpriser.dk