Fra nytår koster det 1.000 kr. i straf­afgift at køre uden partikelfilter.

I lande som Tysk­land tænker lov­gi­ver­ne fremad og belønner bilister, der ønsker at køre miljøvenligt. For ek­sem­pel kan man skrotte sin mindst 8 år gamle bil og få ca. 18.500 kr. til en ny, miljøvenlig bil. Men man kan også få et tilskud på 2.475 kr. til at sætte partikelfilter på sin dieselbil.

Strafafgift med tilbagevirkende kraft

Herhjemme har lovgiverne nærmest lovgivet med tilbagevirkende kraft. Bilister, som købte en fuldt lovlig dieselbil uden partikelfilter for få år siden, vil fra nytår skulle betale en strafafgift på 1.000 kr. om året. Hvis bilen stadig har 12 år til­bage at leve i, er det immervæk 12.000 kr. Og det betyder, at ens bil falder vil falde i værdi i forhold til biler med partikelfilter. Også fordi biler uden Euro4-godkendelse snart ikke kan køre i de tyske og italienske storbyer. Tyske under­sø­gelser peger på et ekstra prisfald på cirka 6.000 kr.

Partikelfilter kan eftermonteres

Løsningen er et eftermonteret partikelfilter. De er i Tyskland efter­hånden kommet meget langt ned i pris. Bilpriser.dk har ledt en smule på nettet, og Yatego.com sælger dem f.eks. for 2.850 kr. til f.eks. en Škoda Octavia II.

I Danmark er det umuligt at finde så billige filtre. Nordjysk Diesel Elek­tro / Bosch-Aalborg sælger et eftermonteringssæt til 6.500 kr. eller 9.000 kr. med montering. Der hører en ny katalysator med, derfor er de så dyre.

Direktør Torben Hansen vil imidlertid ikke anbefale eftermonterings-partikelfiltre til ældre dieselbiler:

"Jeg vil kun anbefale dem til moderne HDI-motorer. Vi har ikke sik­ker­hed for, at de virker med ældre diesel-motorer", siger direktør Torben Hansen.

Han tør ikke sige, om der kommer billigere partikelfiltre uden kataly­sa­torer. Eller at priserne falder.

"Da vi startede med lastbilerne for et år siden, troede, alle, at priser­ne ville gå ned. Men det er ikke sket", siger han.

Færdselsstyrelsen ikke klar endnu

Færdselsstyrelsen, der på sin hjemmeside har mange oplysninger om partikel­filtre, især til lastbiler, er endnu ikke klar med en detaljeret forklaring på, hvordan ejerne af personbiler skal forholde sig. Styrel­sen arbejder hårdt på en bekendtgørelse, og når den er klar, vil den oplyse om det. Herefter vil man kunne læse mere på dens hjemme­side, fstyr.dk.

Det ligger dog klart, at Folketinget ønsker regler som i Tyskland, så der vil formentlig ikke være noget i vejen for, at man syd for grænsen får efter­mon­teret et sæt, der er godkendt i Tyskland. Men sørg for at få papirerne på sættet med.

Bilen vil dog skulle til syn herhjemme alligevel, oplyser Færdselssty­relsen til Bilpriser.dk. Herefter vil det formentlig blive sådan, at man går til motor­kon­toret med papirerne fra synshallen. Herefter skulle man slippe for strafaf­giften på de 1.000 kr. Men hold øje med Færd­selsstyrelsens hjemmeside, så fejlinve­steringer undgås, råder Bil­priser.dk.

Links:

www.yatego.com

www.ebay.de

www.preisauskunft.de

www.bosch-aalborg.dk

www.fstyr.dk