Morten HolmstenNår privatleasing for alvor slår igennem, vil din lokale bilfor­handler helst være fri for at købe din bil. Så må du sælge bilen på andre må­der.
 
I dag ejer de fleste danske bil­eje­re deres egen bil, men i fremtiden vil flere og flere som i England og Tyskland lease en bil. Ganske enkelt, fordi det på grund af nye afgiftsregler bliver mere attraktivt at lease end at købe. Men hvad betyder den ud­vik­ling for de bilejere, der har investeret måske ganske betrag­telige beløb i egen bil – eller gør det i de kommende år? Og svaret er: Privatleasing vil gøre dit bilsalg sværere. Og du vil som privat bilsælger i højere grad blive henvist til salgskanaler som online bilauktioner.
 
”I årevis har det jo været sådan, at man kom hen til sin forhandler med sin brugte bil, og hvis man var en god kunde, fik man en god pris for den mod til gengæld at købe en ny. Men den situation vil ændre sig. Forhandlere vil vægre sig mod at tage især de lidt dyrere privat­biler i bytte”, forklarer brugt­bileksperten Morten Holmsten, der er salgs­direktør i bilauktionsfirmaet Au­tocom A/S.
 
”Om tre-fire år vil forhandlere nemlig kunne købe brugte biler uden afgift af de danske leasingselskaber og finansieringsinstitutter. Loven om betaling af registreringsafgift er lavet om for nylig, så nu kan selskaberne nøjes med at forudbetale registreringsafgift for den periode, bilen er leaset ud, for eksem­pel tre år, forklarer han.
 
”Herefter er den ikke belagt med afgift længere. Selskabet kan sælge den til en dansk forhandler uden afgift. Forhandleren kan så vente med at betale resten af afgiften på bilen, til han har solgt den”, tilføjer Morten Holmsten.
 
”Så i stedet for at betale en privatkunde 180.000 kr. for en brugtbil med af­gift, kan forhandleren nøjes med at betale måske 60.000-70.000 kr. for en tilsvarende bil uden afgift hos et leasingselskab eller et finansieringsinstitut. Godt nok skal registreringsafgiften betales, når bilen skal sælges, men han sparer mange penge i renter på sin lagerbeholdning ved at købe biler uden afgift, og han kan have et større og mere varieret varelager end ved at købe afgiftsbelagte biler af private”, uddyber han.
 
Det faktum, at forhandlerne nødigt vil købe biler med afgift i fremtiden, vil tvinge private bilejere til at sælge deres biler på en anden måde:
 
”Enten kan man sælge bilen ved annoncering, hvilket kan være en lang­som­melig og arbejdskrævende affære, eller også kan man sætte bilen på en online bilauktion som Autocom.dk eller Bilbasen.dk. Her kan bilen sæl­ges hurtigt til en af landets 4.000 forhandlere, og det kan i mange tilfælde være afgørende, hvis man lige har fundet et godt tilbud på en ny bil, enten som køb eller privatleasing”, pointerer Morten Holmsten.
 
”Så skal vi komme med et godt råd, så er det at fortsætte med at købe eller lease bilen hos den lokale forhandler – også selv om han ikke vil tage ens bil i bytte. Og hvis man køber kontant, kan man tit gøre en rigtig god han­del. Og bagefter vil man få den samme gode service i lokalområdet, som man plejer. Men salget kommer man selv at stå for”, slutter han.