Det kræver ofte overraskende meget forberedelse at gøre en virksomhed salgsklar, men gevinsten er en langt højere salgspris. Det er erfaringen fra virksomheder, der har deltaget i Håndværksrådets generationsskifteforberedelse.
Ikke mindst i svære tider er det vigtigt at se på udviklingsmulighederne, og hvad enten man sælger til et familiemedlem, en medarbejder eller en ekstern køber, skal der arbejdes målrettet på at gøre små og mellemstore virksomheder attraktive og salgsklare. Ellers risikerer ejeren at få en meget lavere pris end nødvendigt for sin virksomhed ved ejerskiftet. Det er erfaringen fra generationsskiftet Projekt Overskud, som Håndværksrådet har gennemført i samarbejde med AMU Nordjylland.
"Vi blev overraskede over, hvor mange ting vi skulle tænke over, da vi skulle i gang med at forberede ejerskiftet." Sådan lyder meldingen fra Ivan Mortensen fra Thy El-teknik. Han har deltaget i generationsskifteprojektet og fremlagde sine erfaringer på en konference om generationsskifte, der blev afholdt i Ålborg i går.
Gennem Projekt Overskud har Thy El-teknik lavet en forretningsplan og arbejdet med virksomhedens organisering. Virksomheden har desuden lavet uddannelsesplaner for alle medarbejdere, og mange er sendt på kurser - herunder ledertræningskurser.
Vigtigt med kompetenceudvikling
"Projekt Overskud har vist at kompetenceudvikling er et vigtigt element i forberedelsen af et succesfuldt ejerskifte, og deltagerne har især brugt lederuddannelsen til at udvikle virksomheden, siger AMU Nordjyllands direktør, Lars Bo Breddam.
AMU Nordjylland er sammen med Håndværksrådet partner i projektet og tilbyder ydelser inden for ledelse og coaching til virksomhederne. Målet er at klæde virksomhederne på til deres kommende ejerskifte.
Find udviklingsmulighederne
I Projekt Overskud har virksomhederne ifølge egne udsagn især rykket på områderne forretningsudvikling, salg og marketing samt administration.
Afdelingschef Anne Holm Sjøberg fra Håndværksrådet understreger, at hvis et generationsskifte skal gennemføres med succes, skal der arbejdes målrettet på at udvikle virksomheden og gøre den attraktiv for salg. "Det er vigtigt - ikke mindst i krisetider som disse - at virksomhederne er opmærksomme på ejernes og medarbejdernes kompetenceudvikling og har øje for de ikke-realiserede udviklingsmuligheder for virksomheden", siger hun."