Anne Holm SjøbergDet kræver ofte overras­kende meget forberedelse at gøre en virk­som­hed salgs­klar, men gevinsten er en langt højere salgs­­pris. Det er erfaringen fra virksom­heder, der har delta­get i Hånd­­værks­rådets generations­skifteforberedelse.

Ikke mindst i svære tider er det vigtigt at se på udviklings­mulig­he­derne, og hvad enten man sælger til et familie­med­lem, en medar­bej­der eller en ekstern køber, skal der arbejdes målrettet på at gøre små og mellemstore virksom­heder attraktive og salgsklare. Ellers risikerer ejeren at få en meget lavere pris end nødvendigt for sin virksomhed ved ejerskiftet. Det er erfaringen fra generationsskiftet Projekt Overskud, som Håndværksrådet har gennemført i samar­bejde med AMU Nordjylland.

"Vi blev overraskede over, hvor mange ting vi skulle tænke over, da vi skulle i gang med at forberede ejerskiftet." Sådan lyder meldingen fra Ivan Mortensen fra Thy El-teknik. Han har deltaget i generations­skifteprojektet og fremlagde sine erfaringer på en konference om generationsskifte, der blev afholdt i Ålborg i går.

Gennem Projekt Overskud har Thy El-teknik lavet en forretningsplan og arbejdet med virksomhedens organisering. Virksomheden har desuden lavet uddannelsesplaner for alle medarbejdere, og mange er sendt på kurser - herunder ledertræningskurser.

Vigtigt med kompetenceudvikling
"Projekt Overskud har vist at kompetenceudvikling er et vigtigt element i forbe­redelsen af et succesfuldt ejerskifte, og deltagerne har især brugt lederud­dannelsen til at udvikle virksomheden, siger AMU Nordjyllands direktør, Lars Bo Breddam. 

AMU Nordjylland er sammen med Håndværksrådet partner i projektet og tilbyder ydelser inden for ledelse og coaching til virksomhederne. Målet er at klæde virksomhederne på til deres kommende ejerskifte. 

Find udviklingsmulighederne
I Projekt Overskud har virksomhederne ifølge egne udsagn især rykket på områderne forretningsudvikling, salg og marketing samt administration. 

Afdelingschef Anne Holm Sjøberg fra Håndværksrådet understreger, at hvis et generationsskifte skal gennemføres med succes, skal der arbejdes målrettet på at udvikle virksomheden og gøre den attraktiv for salg. "Det er vigtigt - ikke mindst i krisetider som disse - at virk­somhederne er opmærksomme på ejernes og medarbejdernes kom­petenceudvikling og har øje for de ikke-realiserede udviklings­mulig­heder for virksomheden", siger hun."