På grund af tekni­ske problemer er dagsbe­viserne endnu ikke på plads.

Gulpla­de­rodet fort­sæt­ter. Efter 15 måne­der kan virk­somheder stadig ikke frikøbe gul­pla­de­bi­len til privat kørsel med de længe ventede dags­be­viser. 

Allerede i december sidste år vedtog Folketinget, at gulpladebiler skulle kunne frikøbes til privat kørsel gennem såkaldte dagsbeviser. Det skete efter årelangt pres fra blandt andre Håndværksrådet. Næsten et halvt år senere må virksomhederne stadig kigge langt efter dagsbeviserne.  

Gulpladeforliget fra foråret 2008 gjorde det enklere og mere over­skueligt, hvad man må og i særdeleshed hvad man ikke må bruge en gulpladebil til. Forliget har givet lempeligere regler for kørsel mellem hjem og arbejde særligt for specialindrettede og der var også et helt nyt tiltag, nemlig de såkaldte dagsbeviser.  

Dagsbeviserne skulle kunne bruges til at frikøbe gulpladebilen fra alle de besværlige regler for én dag, som navnet antyder. Og for hver gulpadebil, skulle man have mulighed for at købe dagsbeviser 20 gange om året. 

”Vi er glade for den fleksibilitet, som dagsbeviserne vil give virksom­hederne og deres medarbejdere. Men problemet er, at dagsbe­vi­serne stadig mangler, selvom der nu er gået mere end 5 måneder, siden loven blev vedtaget af Folketinget”, siger Håndværksrådets gulpladeekspert, økonom Mads Engberg. 

”Tekniske problemer”
Ifølge Skatteministeriet skyldes ventetiden tekniske problemer med at få lovgivningen til at stemme overens med den øvrige lovgivning på området. Det er langt fra nogen tilfredsstillende forklaring, mener Mads Engberg: 

”Det kommer som noget af en ubehagelig overraskelse, at Skatte­ministeriets jurister ikke har haft styr på den tekniske side af sagen. De forenklede gulpladeregler var længe undervejs, og siden forliget sidste foråret har Skatteministeriet haft 15 måneder til at strikke det endelige lovforslag sammen, siger han.

Mads Engberg undrer sig over, at reglerne ikke hænger sammen så længe efter vedtagelsen.
”Det understreger hvor komplicerede reglerne har været, og tilsyne­ladende stadig er. Så det er ingen overraskelse, at mange virksom­heder har haft svært ved at forstå og overholde de indviklede regler i årevis”, siger Mads Engberg.