En brugt VW Golf 2.0 TDI er et rigtigt godt køb som campingtrækker. Foto: VW.Kan man nøjes med en 1,6-liters diesel­motor, er det billigst at købe ny cam­ping­trækker, viser analyse fra Bilpri­ser.dk. En brugt VW Golf TDI er også et godt køb.

Bilpriser.dk
Selvfølgelig er det lækkert at spænde en VW Touareg 5,0 V10 TDI foran cam­pingvognen og så stadig være i stand til at køre 100 km i timen op ad Kassel-bakkerne uden at man kan høre det på bilens motor. Men selv om en brugt Touareg i den klasse kan fås på gule pla­der til kun 209.000 kr. på bilsider som Bilpriser.dk, Bilzonen.dk eller Bilba­sen.dk, så er der alligevel 140.000 kroner at spare over fire år og 80.000 km ved at købe en fabriksny Hyundai i30 CRDi Classic til 215.000 kroner. Det viser den første campingtrækkeranalyse nogen­sinde fra Bilpriser.dk.

På de fem første pladser er der tre nye og to brugte biler. Hyundai i30 lander på 2,28 kr. pr. km, så kommer en fabriksny KIA cee’d 1.6 CRDI med 2,32 kr. pr. km, en brugt VW Golf 2.0 TDI fra 2007 til 2,52 km pr. liter, en brugt Skoda Octavia 2.0 TDI Ambiente fra 2006 med 2,59 kr. pr. km og den fabriksny Skoda Octavia 1.4 TSI med 122 hk med et resultat på 2,66 kr. pr. km.
”At den er med i en campingtrækkeranalyse skyldes dens bomstærke og alli­gevel nøjsomme motor, der leverer et drejningsmoment på 200 NM allerede ved 1.500 o/m. Og bundtræk skal man jo have, når man har en campingvogn på krogen. Desuden er det jo ikke alle campi­ster, der har brug for en dieselbil i dagligdagen. De kunne passende kikke på denne Skoda”, forklarer chefanaly­tiker Niels Grøftehauge, Bilpriser.dk.

Som noget nyt har Bilpriser.dk prøvet at sammenligne økonomien i en række biler, der koster cirka det samme, fra 199.900 kr. til 225.000 kr. Samtidig sammenlignes bilerne på tværs af alder og nummerpladernes farve – og det giver en række interessante kon­klusioner:
For det første er de tre fabriksnye biler i sammenligningstesten alle med blandt de fem mest totaløkonomiske campingtrækkere i denne prisklasse.
”Lave priser, god brændstoføkonomi, en fornuftig afskrivning, lave ejerafgifter og ingen ekstraudgifter til reparationer skaffer dem en god placering”, påpeger Niels Grøftehauge.
For det andet er en god brændstoføkonomi og en god gensalgsværdi de vigtig­ste elementer, når det gælder om at opnå en god totaløko­nomi. Netop det giver VW Golf sin gode placering, selv om der er afsat 12.000 kr. til ekstra reparationer i forhold til en ny bil.
For det tredje er privatanvendelsesafgiften på private gulpladebiler – nok bedre kendt som ”misundelsesafgiften” – ren gift for totaløkono­mien.
I denne test betaler Touareg-ejeren ikke færre end 39.800 kr. i vægt­afgift og ”misundelsesafgift” til staten over fire år. Og det kunne have været dobbelt så slemt, hvis bilen havde været indregistreret efter den 25. april 2007, da Folke­tinget gav de største gulpladebiler dødsstødet med vægt- og misundelses­afgifter på helt op til 19.910 kr. om året!
 
De fem mest økonomiske campingtrækkere:

Ny Hyundai i30 1.6 CRDi: 2,28 kr./km
Ny Kia cee’d 1.6 CRDI: 2,32 kr./km
Brugt VW Golf 2.0 TDI: 2,52 kr./km
Brugt Skoda Octavia 2.0 TDI: 2,59 kr./km
Ny Skoda Octavia 1.4 TSI: 2,66 kr./km

Hele listen med de 19 biler kan ses på www.bilpriser.dk

Gode hjemmesider

Hvis du vil tjekke reglerne for kørsel med campingvogne eller se reglerne for vægtafgifter og privatbenyttelsesafgifter for gulpade­biler, er her nogle gode websites:

www.dcu.dk
www.fdm.dk
www.campingtraekker.dk
http://www.skm.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/242.html