Ib Lynge: ”Den viden vi skal bruge til at forbedre værkstedernes bundlinje, findes allerede i AutoPartner kæden” udtaler Ib Lynge fra Quistgaard Den danske værk­steds­kæde AutoPartner afholdte den 6. maj den første træ­nings­samling i forretningsudvikling på Viborg Stadion. Der blev dog ikke svedt på grønsværen, men i VIP loungen med udsigt hertil. Så tek­nikken med at nå i mål med de gode intentioner, lå lige til højre-benet!

AutoPartner har sammen med en af landets bedste konsulentvirk­somheder inden for autobranchen, Quistgaard & Lynge samt tidli­gere BMW direktør Ole Dahl Madsen udviklet de nu igangsatte træ­ningssamlinger. Et træningsforløb, der har det helt klare mål at for­bedre AutoPartner værkstedernes bundlinje. Selve formen på træ­ningssamlingerne er opbygget, så den direkte er medvir­kende til, at de gode intentioner bliver fulgt til måls og bliver til virkelighed ude på de enkelte AutoPartner værksteder.

Indhold med baggrund i virkeligheden

Selve indholdet i træningssamlingerne er bestemt ud fra, hvad der allerede har direkte positiv effekt på bundlinjen på forskellige Auto­Partner værksteder, så­kaldte bedste-praksis-værksteder. ”Den viden vi skal bruge til at forbedre værk­stedernes bundlinje, findes allerede i kæden”, udtaler Ib Lynge fra Quist­gaard & Lynge og fortsætter, ”der er mange gode måder at drive sin forretning på. Ved bedste praksis på et område finder vi de værksteder, der gør det bedst med positiv effekt netop på det område og lærer af det alle sammen. Her på den første træningssamling havde vi sat fokus på markedsføring, indskrivning og kundemodtagelse.” 

Bedste-praksis-værksteder

Ulrik fra AutoPartner værkstedet ”Din AutoReparatør” i Køge fortalte på denne 1. Træningssamling om sin bedste praksis inden for markedsføring med fokus på de resultater, han har opnået.De to værksteder, der til denne 1. trænings­samling var valgt ud som bedste praksis, var ”Din AutoReparatør” i Køge på markedsføring, og ”Renés Auto-& Elektroværksted” i Brædstrup på indskriv­ning og sy­stem. De fortalte begge de øvrige værksteder, hvad de netop gør på deres værksted og hvilken positiv effekt, det har på deres indtjening. Ulrik fra ”Din AutoReparatør” kan bl.a. dokumentere sin gevinst ved en nylig foretaget kundetilfredshedsanalyse, hvor 10 % af de ad­­spurgte er blevet kun­der, fordi de har set en lokal reklame for værk­stedet. Ulrik sikrer dermed det nødvendige flow af nye kunder via lokal markeds­føring. 100 % af de ad­spurgte vil alle anbefale ”Din AutoReparatør” til familie og venner.

Renés Auto-& Elektroværksted fortalte om sin bedste praksis inden for ind­skrivning, kundemodtagelse og faktu­re­ring. René har inden for det sidste år ændret proceduren med udgangspunkt i NotaPlan og Helios SB, som de vigtigste elementer i au2parts business systemet. En investering der bl.a. har forbedret effektiviteten på værkstedet med 25 % og nedsat kassekreditten væsentligt. René har derved opnået et af systemets vigtigste gevinster. De enkelte medarbejdere er nu i stand til at gennemgå fakturaen med kunden ved afhentning af bilen, og opnår derved i de fleste tilfælde kontant betaling. Renés Auto- & Elektroværksted kan også bryste sig af sin kundetilfreds­hedsanalyse, hvor 100 % af de adspurgte kunder vil anbefale værk­stedet til venner og familie.

Livlig dialog og handling

Med udgangspunkt i de to bedste praksis, og i kombination med den netop afsluttede landsdækkende kundetilfredshedsmåling, blev der efterfølgende arbejdet i mindre grupper. Her skulle alle fortælle om, hvad de gør i dag, og hvad de gerne vil forbedre. Afslutningsvis ud­arbejdede hver enkel deltager en konkret handlingsplan på områ­der­ne markedsføring, indskrivning og faktu­rering. Handlingsplaner som AutoPartner kædekonsulenterne Mads Vangsgaard og Jack von Mehren løbende skal hjælpe værkstederne med at virkeliggøre og få i mål. Der vil også være en opfølgning på de gode intentioner ved næ­ste træningssamling, som er planlagt til primo september.

Vil du vide mere om AutoPartner – se www.autopartner.dk.