Autobranchens Skadesråd er i dag blevet oprettet af Håndværksrådets Autoudvalg. Skadesrådet bygger videre på det samarbejde, som autobranchens organisationer har haft med forsikringsselskaberne om udarbejdelse af retningslinjer for forsikringsskader, som blev udsendt i 2008.
"Når de generelle uoverensstemmelser, der opstår mellem forsikringsselskaberne og autoværkstederne, kan drøftes i Skadesrådet, betyder det i sidste ende, at bilejerne kan få deres biler hurtigere tilbage fra værkstederne", siger Poul Erik Christensen, formand for Autoudvalget i Håndværksrådet.
Skadesrådet har til formål at etablere et fast dialogforum mellem branchens organisationer og forsikringsselskaberne omkring vores fælles opgave med at håndtere skadesudbedringen så effektivt og smidigt som muligt. Det vil både være til gavn for bilejerne, forsikringsselskaberne og værkstederne. Skadesrådet skal blandt andet afklare spørgsmål og fortolkninger i forbindelse med Autotaks, der bruges til skadesopgørelse i autobranchen.
"For forbrugerne er det irriterende, hvis en sag går i hårdknude. Derfor udarbejdede vi sidste år et sæt retningslinjer for skadesarbejde, som giver løsninger på de mest almindelige problemstillinger, som opstår. Med oprettelsen af Autobranchens Skadesråd får vi et permanent forum, som kan drøfte disse spørgsmål mellem autoværkstederne og forsikringsselskaberne. Derfor vil jeg gerne komme med en opfordring til alle branchens aktører om at tage imod invitationen til dette samarbejde", siger Poul Erik Christensen.
Skadesrådet består af Autig, Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark, Dansk Autogenbrug, Dansk Autoglas, Foreningen af Auto- og Industrilakerere, Sammenslutningen af Karrosseribyggere- og Autooprettere i Danmark og har sekretariat i Håndværksrådet.